گرده ی گل غذایی معجزه گر
گرده ی گل غذایی معجزه گر

 






 

شهد، عطر و زیبایی هدف یگانه ای دارد: جلب حشراتی که دانه گرده را از گلی به گل دیگر می برند. گرده گل سلول جنسی نر گیاهان است که توسط زنبورهای عسل جمع آوری و به تغذیه آنها می رسد. ارزش تغذیه ای گرده گل در انسان هم جالب توجه است اما بواسطه خواص فوق العاده درمانی آن است که توانسته نظرها را به خود معطوف کند. زنبورها تراوش های غده های تولیدکننده شهد یا نکتار گل ها را جمع آوری می کنند. این شهد که بین 50 تا 70 درصد آب دارد به کندو حمل می شود، جایی که به آرامی تبخیر صورت می گیرد تا به عسل تبدیل شود. از یک سال تا سال بعد با میزان آبی در حدود 15 درصد عسل می تواند در کندو به عنوان غذایی پر انرژی برای زنبورها ذخیره گردد. منبع اصلی پروتئین برای زنبورها گرده گل است که به وسیله ی سبد گرده روی پاهای عقب زنبور جمع آوری می شود و به صورت قرص های کوچک به کندو حمل می گردد. شما ممکن است به شناور بودن (در حال توقف پر زدن) زنبور درست بعد از ملاقات یک گل، توجه کرده باشید. این لحظه ای است که آنها مقدار شهد بیشتری برگردانده و سپس آن را به منظور نم دار کردن قرص های گرده ی در حال حمل بر روی پاهای عقبی خود، از پایی به پایی دیگر جا به جا می کنند. گرده ی بیشتری در اثر جریان هوای ایجاد شده از بال زدن زنبور به شکل دانه در می آید. و هم چنین لرزش بدن زنبور در طی پرواز سبب فشرده شدن گرده در سبد گرده می شود.

موارد کاربرد گرده کل:

اثر حفاظتی بر غشای روده:

لاکتوباکتری ها مسئول ایجاد اثر تثبیت کننده ی گرده بر انتقال روده ای هستند و در روده ها جلوی رشد باکتری های بیماری زا را می گیرند.

اثر متقابل بین کولون و کبد:

افرادی که گرده تازه مصرف می کنند غالباً بهبودی در رنگ پوست خود ملاحظه می نمایند. این بازگشت شادابی پوست (چهره) غالباً با بهبود مشکلات کبدی یا حتی ناپدید شدن آنها همراه است.
گرده غذایی عالی برای «دوران نقاهت» است حتی در موارد مشکلات جدی یا عوارض گوارشی مزمن. البته باید تأکید کرد که این موضوع تنها در مورد گرده تازه واقعیت دارد و این که گرده خشک کهنه که کاملاً اکسیده شده خطرناک است.

احساس سلامتی و تندرستی:

گرده بر خلاف قهوه یا الکل که باعث نشاط فوری می گردد، احساس سرخوشی ملایم ایجاد می کند. گرده عادت ایجاد نمی کند هر چند افراد مرتباً می گویند که دیگر علاقه ندارند به وضعیت پیشین خود باز گردند.
گرده گل ماده ای پیشگیرانه و حتی دارویی شفابخش برای سرطان پروتستات معروف است.
غنی بودن گرده از ویتامین های آنتی اکسیدان و در نتیجه درمان سرطان به خصوص سرطان پستان.
اثر گرده گل، بر جلوگیری از پوکی استخوان ثابت شده است.
دانه ی گرده تازه به تنظیم تجمع چربی کمک می کند و این ویژگی مورد توجه آن دسته افرادی است که می خواهند از شر اضافه بدن خود رهایی یابند.
و بسیاری از خواص دیگر گرده گل که در صورت تمایل می توانید به منابع مربوطه مراجعه کرده و تک تک آنها را با شرح دلیل و مدرک مطالعه فرمایید...
منبع مقاله: فصلنامه ی طبیب سبز شماره 2، تابستان 1392



 

 

نسخه چاپی