رقیبان گوگل وارد می شوند
رقیبان گوگل وارد می شوند

 

نویسنده: اکرم تاجیک




 

این روزها اینترنت منبع انکار ناپذیر اطلاعات است و بیشتر ما اطلاعات مورد نیاز خود را از جست و جو در این شبکه جهانی به دست می آوریم. موتورهای جست وجوی بسیاری هم وجود دارد که معروف ترین و مهم ترین آنها گوگل است. با این حال در استفاده از این به اصطلاح بزرگ ترین موتور جست و جوی اینترنتی هم گامی به مشکل برمی خوریم. اطلاعاتی هست که به دست آوردن آنها از گوگل کمی سخت است و باید برای کشف آنها از روش های دیگری استفاده کنیم. ما در اینجا چند روش کاربردی برای کسب اطلاعاتی که گوگل از شما پنهان کرده پیشنهاد می کنیم.
***

استفاده از جست وجوگر جایگزین

گوگل ممکن است جست و جوگر خیلی خوبی باشد اما گاهی پیش می آید که برخی از این اطلاعات را به سختی بروز می دهد. سایت جست وجوگر bing توانسته تا اندازه زیادی این خلاء را پر کند با این حال بیشتر کاربران هنوز آن را به عنوان موتور جست وجوی اصلی خود نمی پذیرند. در صورتی که مقایسه آماری بین این دو سایت نشان می دهد تفاوت چندانی بین آن دو وجود ندارد. برای امتحان این گفته می توانید عبارتی را برای جست وجو در هر دو سایت وارد کنید و نتایج را مرحله به مرحله مشاهده کنید، پس از چند مرحله متوجه خواهید شد که بینگ اطلاعاتی را می یابد که گوگل قادر به ارائه آن نیست.
search. yahoo.com هم یک جست وجوگر عمومی و معتبر است که کاربران زیادی دارد و به دلیل سرویس ایمیلی که ارائه می دهد به خصوص در ایران طرفداران زیادی دارد.
Ask.com یکی دیگر از موتورهای جست و جو عمومی است که نمایش نتایج در آن برای خواندن نسبت به گوگل، یاهو و یا بینگ واضح تر و ساده تر است و به نظر می رسد که گروه های نتیجه در این سایت، مرتبط تر به نتیجه مورد نظر هستند. در این سایت می توانید از موضوعات گوناگون در زبان های مختلف اطلاعات کسب کنید و به دلیل خلوت بودن آن نسبت به موتورهای دیگری مانند گوگل و یاهو در موارد بسیاری لود شدن اطلاعات در این سایت آسان تر انجام می شود.
Dogpile یکی از قدیمی ترین موتورهای جست وجو است که در گذشته به سرعت و کیفیت بالا معروف بوده و ظاهراً با آمدن گوگل و جست وجوگرهای جدیدتر از مدتی قبل به دست فراموشی سپرده شده. اما این سایت به تازگی با نیرویی جدید بازگشته تا بار دیگر خود را در معرض رقابت بگذارد. نتایج جست وجو در این سایت سریع و مفید به دست می آیند. بنابراین می توانید از آن به عنوان یکی دیگر از جانشینان گوگل استفاده کنید.
bing

آرشیو صفحات قدیمی در وب

جست وجو در گوگل هر قدر هم که سخت باشد باز با کمی بردباری می توان اطلاعات به روز و کمی قدیمی تر را از آن استخراج کرد. اما زمانی که بحث صفحات بسیار قدیمی وب به میان می آید باید به فکر به دست آوردن یک آرشیو از آنها باشید. چیزی که در گوگل به این سادگی ها یافت نمی شود برای این که بدانید یک سایت از 10 سال پیش تاکنون چه سیری را طی کرده، می توانید از ماشین زمان http://archive.org/web/ کمک بگیرید. در آرشیو این سایت بیش از 250 میلیارد صفحه وب وجود دارد که قدمت برخی از آنها به سال 1996 برمی گردد و به شما امکان می دهد یک سفر در زمان را به صورت آنلاین تجربه کنید. برای استفاده از این ماشین زمان کافی است گزینه URL را وارد کنید، روی عبارت Take Me Back کلیک کنید و تاریخ صفحه مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این صورت می توانید به قدیمی ترین اطلاعاتی که از یک سایت در وب موجود است، دست پیدا کنید.

جست وجوی عکس در سایت های تخصصی

اگر نمی توانید تصاویر مورد نظر خود را در گوگل پیدا کنید می توانید از سایت هایی که به صورت تخصصی تصویر ارائه می دهند، استفاده کنید. www.tineye.com یکی از موتورهای حرفه ای جست وجوی عکس که به طور خاص برای جست وجوی عکسی خاص طراحی شده است. یعنی کافی است لینک یا خود عکسی که مشابه آن را می خواهید در این سایت جست وجو کنید. شما می توانید تصاویر موردنظر خود را بر اساس اندازه، رنگ، نوع و کاربرد جست وجو کنید تا بهترین تصاویر را یافته و از بین آنها آنچه دقیقاً مدنظرتان است را انتخاب کنید. راه دیگر این است که از http://search.cerativecommons.org استفاده کنید. این موتور جست وجوی تصویری بسیار قوی به شما اجازه می دهد تا نتایج جست وجوی تصویری موتورهای جست وجوی دیگر را یکجا ببینید یعنی مثلاً می توانید موضوع مورد نظرتان را در یکی از چند موتور جست وجویی که به شما پیشنهاد می کند جست و جو کنید. علاوه بر این موتور جست و جوی عکس بینگ bing.com/images هم هست که همانند گوگل با در دست داشتن عبارت مورد تحقیق شما تصاویر مرتبط با آن را به شما پیشنهاد می کند. بنابراین زمان هایی که گوگل شلوغ است یا سرعت اینترنت به شما اجازه وبگردی سریع را نمی دهد، از سایت های دیگری برای این کار استفاده کنید.
tineye

جست و جو برای اطلاعات تخصصی وب

برای جست وجوی اطلاعات تخصصی در مورد وب و اینترنت می توانید از مرجع تخصصی Webopedia استفاده کنید. این سایت دانش ناحیه جامعی است که برای جست و جوی اصطلاحات فنی و تعاریف کامپیوتری طراحی شده است. Webopedia، یک منبع اطلاعاتی مناسب و کامل برای افراد غیر فنی جهت دستیابی به درک بهتری از مفاهیم کامپیوتری و وب است. جست و جوی چنین مفاهیمی در این سایت به دلیل کوچک تر بودن دایره اطلاعاتی آسان از موتورهای جست وجوی بزرگ و عمومی است. علاوه بر این اطلاعاتی که از این سایت به دست می آورید از آنجا که توسط متخصصان این حوزه یا حداقل توسط علاقه مندانی که تا اندازه زیادی نسبت به این موضوعات آگاهی دارند تولید شده، سندیت بیشتری خواهد داشت.

استفاده از موتورهای محاسباتی دیگر

گوگل به راستی می تواند برخی از سؤالات ریاضی و محاسبات را انجام یا متونی را ترجمه کند با این حال در مقایسه با موتورهای محاسباتی تخصصی که برای این کار طراحی شده اند حرف چندانی برای گفتن ندارد wolframalpha.com یک موتور محاسباتی علمی است که پاسخ بسیاری از سؤالات ریاضی شما را به صورت کامل و علمی می دهد، این سایت به تازگی موضوعات خود را گسترش داده و در تمام زمینه هایی که ممکن است برای کسی سؤال پیش بیاید اطلاعاتی را ارائه می دهد. اطلاعاتی در مورد تاریخ، جغرافیا، علوم گوناگون و انسان ها، مثلاً اینکه چه کسی در سال 1987 اسکار بهترین فیلم را برده یا آبشار ویکتوریا در کجا قرار دارد را می توانید از طریق این سایت کشف کنید.
Wolfram Alpha

همه ترفندهای جست و جوی گوگل

بخش عمده ای از شهرت گوگل به این علت است که جست وجو در آن آسان است. یعنی گوگل خودش معمولاً بخش مهمی از کار فهمیدن موضوعی که شما دنبالش هستید را انجام می دهد. با این حال حتماً بوده گاهی دنبال چیزی بوده اید که نمی دانستید چطور باید آن را جست وجو کنید. در این مورد خاص گوگل راهنمای بسیار کاملی برای یادگیری چگونگی جست و جوی تخصیصی با استفاده از نشانه های خاص برای کاربران تدارک دیده است. کافی است سری به آدرس زیر بزنید و تک تک راهنمایی هایی ارائه شده را با دقت مطالعه کنید.
http://www.google.com/insidesearch/tipstricks/all.html

اطلاعات شخصی و محرمانه خود را از چشم گوگل پنهان کنید

اگر می خواهید نتایج جست و جوی شما با اطلاعات شخصی تان توسط دیگران دیده نشود، می توانید از موتور جست وجوی startpage.com استفاده کنید که یکی از خصوصی ترین موتورهای جست و جو در جهان است که توسط گوگل طراحی شده و نتایج جست و جو را با همان کیفیت و کمیت در اختیار شما قرار می دهد. با این تفاوت که در این موتور جست و جو آدرس IP شما ثبت نشده و امکان ردیابی آن توسط کوکی ها یا ذخیره اطلاعات شما وجود ندارد.

منبعی جز گوگل برای اطلاعات علمی

اگر می خواهید درباره آخرین تحولات سرطان یا گرم شدن کره زمین اطلاعات کسب کنید فکر گوگل و ویکی پدیا را از سر بیرون کنید و سایت علمی scirus.com را امتحان کنید. این سایت یکی از موتورهای معتبر جست و جوی علمی با بیش از 575 میلیون مقاله و مطلب از مجلات و منابع گوناگون است و یکی از دایره المعارف های آنلاین و کاربردی در علوم مختلف به شمار می آید. این سایت به شما اجازه می دهد موضوعات موردنظر خود را با شیوه های مختلف مانند نام نویسنده منبع یا فرمت جست و جو و نتیجه را با هر فرمتی که خواستید ذخیره کنید.
منبع مقاله: نشریه دانستنیها، شماره 97



 

 

نسخه چاپی