از خودتان به خوبی مراقبت کنید!
 از خودتان به خوبی مراقبت کنید!

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

 راه کارهای موفقیت تحصیلی
نیازهای خود را بشناسید و بهترین روش ها را برای برآورده کردن نیازهای خود به کار گیرید. مطمئن باشید که از نظر خوردن، خوابیدن، ورزش کردن، استراحت کردن و رسیدگی به علائق در وضعیت خوبی قرار دارید.
به ظاهر خود برسید. لباس های تمیز و مرتب بپوشید. محیط اطراف تان را مرتب نگه دارید. از هر فرصتی برای زیباتر کردن محیط زندگی تان و برای لذت بردن از آن بهره بگیرید. از یاد نبرید که شما برای داشتن یک زندگی خوب، اهداف مناسبی انتخاب کرده اید و جهت کسب دستاوردهای مثبت تلاش می کنید، پس لازم نیست امروز را فدای آینده کنید. لازم نیست امروز خود را از یاد ببرید تا سال ها بعد به آنچه می خواهید برسید. باید بین تلاش برای آینده، انجام تکالیف، رسیدگی به مسئولیت ها و مراقبت از خود تعادل برقرار کنید؛ و این مثل معروف را به خاطر داشته باشید که « اول وجود بعداً سجود».
من وقتی با دانش آموزان یا دانشجویان فعال و پرانگیزه مواجه می شوم که قصد دارند تحصیلات را تا مقاطع بسیار بالا ادامه دهند، به یادشان می اندازم که: دقیقاً به این علت که سال های سال می خواهی درس بخوانی، یاد بگیرد در کنار درس خواندن خوب زندگی کنی.
اگر ما بخواهیم صد متر یا پانصد متر بدویم، هیچ تدارکی نمی اندیشیم، با تمام قوا می دویم تا به خط پایان برسیم اما اگر قرار باشد دور دنیا مسافرت کنیم باید مشخص کنیم چه باید بخوریم، کجا بخوابیم، چگونه بهداشت را رعایت کنیم، چگونه امنیت خود را حفظ کنیم و .... در این جا پیش بینی و تدارک دقیق و مفصل است چون مسیر طولانی و مدت فعالیت زیاد است.
از امروز بهترین و مناسب ترین برنامه مراقبت از خود را بنویسید و به آن عمل کنید. جسم سالم، در جهت اهداف شما بهتر فعالیت خواهد کرد.
منبع مقاله :
موسوی، شکوفه؛ (1386) موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، تهران: نشر قطره



 

 

نسخه چاپی