زنان چطور می‌توانند طولانی‌تر زندگی کنند؟
زنان چطور می‌توانند طولانی‌تر زندگی کنند؟

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
از پنج قاتل زنان مسن که در صدر موارد کشنده قرار دارند، اجتناب نمایید.
اگر می‌توانستید جنسیت خود را در چرخه ی طول عمر انتخاب نمایید، قطعاً زن بودن را انتخاب می‌کردید. این انتخاب بدان سبب می‌باشد که در اکثر کشورها، زنان نسبت به مردان با عمر طولانی تری زندگی می نمایند. بر طبق داده های سرشماری سال 2010، تقریباً 23 میلیون زن دارای سن بالای 65 سال که در ایالات متحده زندگی می کنند، در مقایسه با 17 میلیون مرد، وجود دارند. در حالی که این داده ها در مقابل نتایج حاصل از سال 2000 سنجیده می گردند، واضح است که فاصله ی مرگ و میر بین زنان و مردان در حال از بین رفتن است، اما امروزه، زنان هنوز نیز برندگان طول عمر به شمار می روند.
احتمالاً زنان، چند چیز (هم موارد جسمی و هم موارد روانی) جهت بیان تشکر برای طول عمرشان در اختیار دارند. نشان داده می شود که استروژن، دست کم تا زمان یائسگی از بدن زنان در مقابل بیماری قلبی محافظت می نماید. به علاوه ممکن است زنان، برای یافتن آن دسته از مشاوره های پزشکی برای مسائل مربوط به سلامتی که منجر به درمان و تشخیص زودتر می گردند، تمایل بیشتری داشته باشند. اما زنان نیز در برابر شرایط تهدید کننده ی زندگی از قبیل سرطان و بیماری قلبی، آسیب پذیر می باشند.
در این جا علل اصلی مرگ و میر زنان به ترتیب شیوع آن‌ها و چیزی که می توانید برای اجتناب از آن‌ها انجام دهید، آورده شده است:

1. بیماری قلبی

زنان چطور می‌توانند طولانی‌تر زندگی کنند؟
انسداد یا باریک شدن رگ های خونی که خون را به قلب منتقل می کنند، شایع ترین علل بیماری قلبی و عامل اصلی حملات قلبی به شمار می‌روند. احتمال ابتلا به بیماری قلبی در یک زن، پس از یائسگی افزایش می یابد.
چه کارهایی می‌توانید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی انجام دهید: به طور قطع چیزهایی وجود دارند که می توانید با انجام دادن آن‌ها از احتمال داشتن حمله ی قلبی برای خودتان بکاهید. این موارد عبارتند از:
• سیگار نکشید و اگر سیگار می کشید سعی کنید که آن را ترک نمایید.
• وزن مناسب برای تندرستی را حفظ نمایید.
• مقدار بیشتری ورزش کنید. به ویژه ورزش هوا زی انجام دهید که ضربان قلبتان را افزایش می دهد. تلاش نمایید تا 5 بار در هفته و هر بار 30 دقیقه را به انجام چنین ورزش‌هایی اختصاص دهید.
• غذایی را بخورید که برای قلب شما مفید می باشد. از برنامه‌ی گیاهی مشابه با رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده نمایید. شایان ذکر است که این برنامه‌ی غذایی در بر گیرنده‌ی سبزیجات و میوه ها و غلات طبیعی دارای فیبر بالا و نیز ماهی، حبوبات و مغزهای آجیل می باشد.
• روش‌هایی را برای کاهش استرس بیابید.

2. سرطان

سرطان پوست، شایع ترین نوع سرطان میان زنان به شمار می رود، اما سرطان ریه و سرطان پستان، رتبه‌ی کشنده ترین سرطان را به خود اختصاص می‌دهند. شمار مرگ‌های مربوط به سرطان ریه نیز در حال افزایش می باشد. در حالی که برخی از زنان زمینه ی ژنتیکی برای ابتلا به سرطان پستان را دارند، اکثر کسانی که دچار این بیماری می شوند، زمینه ی ژنتیکی ندارند.
چه کارهایی می‌توانید برای پیش گیری از سرطان انجام دهید:
• سیگار نکشید.
• از مصرف نوشابه‌های الکلی احتراز کنید. مصرف الکل با سرطان پستان پیوند خورده است.
• سبزیجات و میوه‌هایتان را تناول نمایید. پژوهش‌های بسیاری نشان می‌دهند که چطور یک رژیم غذایی گیاهی شامل مواد غذایی مانند کلم بروکلی، کلم و آجیل، می‌تواند از شما در برابر سرطان محافظت نماید.
• ورزش کنید.
• پیوسته با معاینه کردن خودتان، تغییرات پستان را مشاهده نمایید. یک معاینه‌ی بالینی از پستان درخواست نمایید که به دست پزشکتان انجام می‌شود و همان طور که برایتان تجویز شده است، ماموگرافی‌های منظم داشته باشید.

3. سکته

سکته زمانی اتفاق می افتد که جریان خون وارد شده به مغز دچار وقفه گردد. در نتیجه به سلول‌های مغز صدمه وارد می شود. اغلب اوقات، یک لخته ی خونی منجر به انسدادی در یکی از رگ های خونی جاری شده به مغز می‌گردد اما گاهی اوقات نیز سکته در نتیجه‌ی پارگی یک رگ خونی در مغز می‌باشد. فشار خون بالا یا هایپر تنشن یکی از عوامل مؤثر بروز سکته به شمار می رود. اگر دارای سابقه‌ی فامیلی برای بیماری عروق کرونر قلبی هستید، در معرض خطر بیشتری از سکته قرار دارید.
چه کارهایی می‌توانید برای پیشگیری از سکته انجام دهید:
• نمک کم‌تری بخورید که نمک می تواند در ایجاد فشار خون بالا سهم داشته باشد.
• دیابت خود را کنترل نمایید. دیابت های کنترل نشده می توانند به رگ های خونی صدمه بزنند و احتمال بروز سکته را در شما افزایش دهند.
• فشار خونتان را بررسی نمایید. اگر بالا بود، در مورد این که چطور باید فشار خونتان را پایین آورید، با پزشکتان صحبت نمایید.
• از مصرف نوشابه‌های الکلی احتراز کنید. مصرف زیاد الکل می تواند خطر ابتلا به سکته را در شما افزایش دهد.
• تمرینات ورزشی منظم و یک برنامه‌ی غذایی سالم می توانند خطر سکته را کاهش دهند. شایان ذکر است که میزان چربی های اشباع شده در برنامه ی غذایی سالم، اندک می باشد.

4. بیماری های مزمن انسدادی ریه

این بیماری ها شامل ورم و برونشیت های مزمن می باشند و اغلب اوقات با یک دیگر به عنوان بیماری مزمن انسدادی ریه (یا COPD) معرفی می شوند. کشیدن سیگار، علت اصلی COPD به شمار می رود به رغم آن که سایر عوامل از قبیل آلودگی هوا و گرد و غبار نیز می تواند نقشی را در ایجاد بیماری مزمن انسدادی ریه ایفا نمایند. علت اصلی ناتوانی در بیماری COPD این است که بیماری مزبور، درمانی ندارد.
چه کارهایی می‌توانید برای پیش گیری از این بیماری انجام دهید:
• بهترین روش برای اجتناب از COPD این است که شروع به سیگار کشیدن نکنید یا اگر دخانیات مصرف می نمایید، آن را پایان دهید.
• از دودی که به دست سایر افراد سیگاری ایجاد می شود نیز پرهیز نمایید.
• از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا مانند گازهای شیمیایی و گرد و غبار اجتناب نمایید.
• اگر در حال حاضر از بیماری مزمن انسدادی ریه رنج می برید، ترک دخانیات، بهترین روش برای آهسته نمودن پیشرفت این بیماری محسوب می شود.

5. بیماری آلزایمر

آلزایمر، یک بیماری برگشت ناپذیر و پیش رونده می باشد که به تدریج حافظه و عمل کرد مغز را از بین می برد. به علاوه، بیماری آلزایمر، شایع ترین شکل زوال عقل به حساب می آید. این بیماری، پنجمین علت اصلی مرگ در زنان مسن می باشد. این که چه چیزی منجر به بروز بیماری آلزایمر می گردد، به طور کامل مشخص نیست اما احتمالاً ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی، علت این بیماری می باشد.
چه کارهایی می‌توانید برای پیش گیری از دیابت انجام دهید:
• از یک رژیم غذایی مقوی استفاده نمایید. پژوهش برای برقراری ارتباط بین سکته، دیابت‌ها، چاقی و کاهش فعالیت مغز، ادامه می یابد.
• از لحاظ فیزیکی، خود را فعال نگه دارید.
• تعاملات اجتماعی را حفظ نمایید.
• مغزتان را درگیر نمایید.



 

 

نسخه چاپی