از دفترچه یادداشت استفاده کنید!
از دفترچه یادداشت استفاده کنید!

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

راه کارهای موفقیت تحصیلی
هرچه بزرگتر می شویم، دنیایمان هم بزرگتر می شود: با افراد بیشتری آشنا می شویم؛ کارهای متعددی باید انجام بدهیم، تماس های مختلفی باید بگیریم، چیزهای مختلف باید بخریم.
بسیاری از ما در طول روز به بعضی از کارهای مهم خود نمی رسیم یا فراموش می کنیم که بعضی از تکالیف مان را انجام دهیم، آخر شب می بینیم چیزی باید می خریده ایم و از یاد برده ایم و .... قبول کنید که حتی برای افراد با حافظه قوی هم نگاه داشتن اطلاعات گوناگون کار سختی است. در قسمت اول مجموعه داستان های « شرلوک هلمز»، « دکتر واتسون» از تجربه ی اولین جلسه ی آشنایی خود با « شرلوک هلمز» می گوید و تعجب می کند که او چه اطلاعات دقیقی راجع به موضوعات مختلف مربوط به رشته اش مثل تأثیر سم ها، تشخیص رد پاها، شناخت خاکستر سیگارهای مختلف و ... دارد، ولی حتی تعداد و نام سیاره های منظومه ی شمسی را نمی داند و وقتی می شنود، می گوید: « چه جالب! ولی باید هرچه زودتر این اطلاعات را فراموش کنم چون به درد کار من نمی خورد و ذهنم را انباشته می کند!» البته این برخورد بسیار اغراق آمیز است، ولی اصل آن صحیح است که نباید ذهن را به مسائل مختلفی که تأثیر زیادی روی زندگی ما ندارد، شلوغ کرد. معمولاً قسمت عمده ای از ذهن ما توسط این موضوعات اشغال می شود که:
یادم باشد که ....
فراموش نکنم که ....
به خاطر داشته باشم که .....
از یاد نبرم که .....
و در طول روز چیزهایی را ده ها بار تکرار می کنیم و نگرانیم مبادا از یادمان برود، راه حل ساده ای برای این مشکل وجود دارد:
یک دفترچه یادداشت کوچک تهیه کنید!
و مواردی را که باید انجام دهید، خریدهایی که باید بکنید، تلفن هایی که باید بزنید و .... همه را یادداشت کنید. هر صبح که از خانه خارج می شوید نگاهی به دفترچه یادداشت خود بیندازید تا یادتان بیاید چه کارهایی باید بکنید و هر کدام را که انجام دادید کنار آن یک علامت (؟) بزنید.
هر شب موقع خوابیدن به دفتر یاداشتتان نگاه کنید و انجام دادن کارها را مرور کنید و کارهایی را که انجام نداده اید وارد برنامه ی فردا کنید.
نکته: لطفاً در طول روز از دفترچه برای ثبت موضوعات استفاده کنید. و خواهشاً خود دفترچه را فراموش نکنید!
پس از مدتی می بینید فضای قابل توجهی از ذهن شما آزاد شده است و با تکرار خسته کننده ی « یادم باشد»، « یادم بمونه» ، « فراموش نکنم» و ... اشغال نمی شود.
منبع مقاله: موسوی، شکوفه؛ (1386) موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، تهران: نشر قطره



 

 

نسخه چاپی