بالاترین کیفیت در شیشه‌هاى کمبریج
بالاترین کیفیت در شیشه‌هاى کمبریج

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 

ساقه‌ی پورشیاى کمبریج

حقایقى اجمالى در ارتباط با شیشه‌ى کمبریج:

- کمبریج کار خود را با نام شرکت ملى شیشه در زمینه‌ى ساخت شیشه‌هاى فشرده شده، در اوایل ١٩٠٠ میلادى، آغاز کرد.
- کمبریج در دهه‌ى ١٩٢٠ آغاز به استفاده از مارک شناخته شده‌ى "C" داخل یک مثلث، کرد. با این وجود همه‌ى تولیدات کمبریج، مارک دار نیستند.
- بسیارى از ساخته‌هاى جذاب و الگوهاى همه پسند از نقطه نظر کلکسیونى، در دهه‌ى ١٩٣٠ تولید شده و با سرعت و به خوبى در دهه‌ى ١٩٤٠ به فروش رفتند.
- رایج‌ترین الگوهایى که در صنایع شیشه‌اى کمبریج، تجدید تولید شده‌اند، اشکال خانم، گل، و قورباغه مى‌باشند، البته تعدادى از الگوهاى کاپریس نیز تجدید تولید شده‌اند. یاد گیرى تشخیص کیفیت نمونه‌هاى قدیمى‌تر، به تجدید تولید یک الگو یا عدم تجدید آن، کمک مى‌کند.

تاریخچه‌ى شرکت کمبریج

خیلى قبل نبود که میزى آراسته با رو میزى شیک، یا یک ویترین بوفه، قسمتى از خود را به ظروف پایه دارى که حکاکى بسیار زیبایى داشتند و یا لوازم مشابه دیگر، اختصاص داده بودند. اگر این اشیاء زینتى تولیدات شرکت کمبریج بودند، مطمئناً بهترین کیفیتى را داشته‌اند که مى‌توان یافت.
این شرکت که با نام شرکت ملى شیشه تأسیس شد اولین تولیدات شیشه‌اى خود را در کارخانه‌ى اوهایوی خود با نام کمبریج تولید کرد که در واقع، الگو به جاى این که با دست بر روى ظروف و اشکال حکاکى شوند، از طریق فشار سنگین، نقش‌دار مى‌شدند. با توجه به وب سایت کلکسیونرهاى ملى کمبریج "NCC" شرکت از مارک "Near Cut" استفاده مى‌کرده است. این جواهرات شیشه‌اى مربوط به اوایل قرن بیستم، خود را جای گزین نمونه‌هاى محبوب ظروف شیشه‌اى دست سازى کردند که با این وجود که ظاهر این ظروف دست ساز، مورد تقاضا بود، تولید آن‌ها بسیار هزینه بر شده بود.
بعد از پشت سر گذاشتن دوره دشوارى در اوایل قرن ١٩ میلادى، مدیر شرکت، آرتور جى بنت، بودجه‌ى مورد نیاز جهت خرید کارخانه را در سال ١٩٠٧ افزایش داد. بنت به رشد و بهینه کردن شرکت شیشه‌ى کمبریج، که مالکیت و مدیریت آن را به عهده داشت، ادامه داد و این شرکت را به شرکت معروف شیشه‌ى کمبریج تبدیل کرد.
بالاترین کیفیت در شیشه‌هاى کمبریج

تولد یک مارک آشنا و اشکال پر طرفدار

در زمان گسترش شرکت در سال‌های دهه‌ى ١٩٢٠، بنت، مارک شناخته شده‌ى "C" در داخل یک مثلث را به عنوان نشان تجارى معرفى کرد. این نشان بر روى تمامى محصولاتى که از کارخانه‌ى کمبریج خارج مى‌شود وجود ندارد، پس زمانى که کلکسیونرها یک نمونه از ساخته‌هاى شرکت کمریج را پیدا مى‌کنند، بسیار خوشحال‌تر خواهند شد اگر این نشان را هم بر روى آن پیدا کنند. با این وجود، صرفاً داشتن‌‌‌ این نشان، دلیل نمى‌شود که کیفیت آن حتماً باید بهتر از ظرف مشابهى باشد که فاقد این نشان است.
در دهه‌ى ١٩٣٠، شرکت شیشه سازى کمبریج، ساخته‌هاى مختلفى را به بازار عرضه کرد که از دیدگاه کلکسیونرى، جذاب‌ترین ساخته‌ها بودند. در طول دهه‌ى ٤٠، اکثر سازندگان خانه، از الگو‌هاى محبوب و عمومى شرکت کمبریج، براى پذیرایى و دکوراسیون خانه‌هاى خود استفاده مى‌کردند. کلکسیونرها براى داشتن این گنج‌هاى پر زرق و برق، از رزپوینت معروف گرفته تا خط کاپریس آبى رنگ و با مزه، امروزه جنجال به پا مى‌کنند.

کمبریج حتى بعد از تعطیلى کارخانه نیز زنده است

تولید کنندگان این وسایل شیشه‌اى محبوب، تا دهه‌ى ٥٠ تولید خود را ادمه دادند، تا زمانى که چرخ بازار کند شد. با این وجود که شرکت شیشه سازى کمبریج در سال ١٩٥٠ میلادى برنده‌ى جایزه ى ملى تحسین و تمجید، براى طراحى الگوى مدرن "مربع" خود شد، این شرکت در سال ١٩٥٤ تعطیل شد. مشکل این بود که این مؤسسه‌ى مستقل، تاب مقابله با تقاضاى رو به کاهش ظروف شیشه‌اى دست ساز را نداشت و تأمین کنندگان و دلالان صنعت شیشه سازى مکانیکى به این صنعت چیره شدند.
شرکت شیشه سازى ایمپریال به تدریج مالکیت کارخانه‌ى کمبریج و قالب‌هاى آن را در دهه ى ١٩٦٠ به دست آورد. زمانى که شرکت ایمپریال در دهه ى ٨٠ ورشکسته اعلام شد، تعداد زیادى از قالب‌ها و همه‌ى صفحات حکاکى و تعداد زیادى از دیگر دارایى‌هایى که زمانى به شرکت کمبریج تعلق داشتند، توسط NCC خریدارى شده و هم اکنون در موزه این سازمان، از آن نگه دارى مى‌شود.

تولیدات مجدد شیشه‌ى کمبریج

زمانى که صحبت از تولید مجدد باشد، مؤسسات کلکسیونرى همانند NCC اهداف با ارزشى را دنبال مى‌کنند. نه تنها اعضاء این مؤسسات کلکسیونرى تشنه‌ی حفظ این میراث، این ظروف شیشه‌اى دست ساز باکیفیت هستند، بلکه با استفاده از کنترلى که دارند، از تولید مجدد به ویسله‌ی قالب‌هاى اصلى نیز جلو گیرى مى‌کنند.
به دلیل زحمات و تلاش‌هاى مؤسسه‌ى NCC، بیشتر خطوط تولید ظروف غذا خورى و الگوهاى ظروف پایه‌دار، براى کلکسیون داران، جهت تولیدات مجدد، در جاى امنى نگه دارى مى شوند. و از آن جایى که ظروف پایه دار کریستالى با حکاکى هاى گل دار، هم چنان حریصانه در بازارهاى کلکسیونى جستجو مى شوند، مى تواند خبر خوش آیندى باشد. الگوهایى چون دیانا، الینا و گل وحشی، تمایلات زیادى را به خود جذب مى‌کنند زیرا که مغازه داران، زیبایى‌هاى نهفته در آن‌ها را کشف کرده‌اند.
بیشترین وسایل شیشه‌اى کمبریج که تجدید تولید شده‌اند، اشکال بانو، گل، قورباغه مى‌باشند که زمانى که قالب‌ها در اختیار شرکت ایمپریال بود، باز تولید شدند. قورباغه‌ها، قطعه‌هاى شیشه‌ای مى‌باشند که در زیر آن‌ها سوراخ‌هایى براى مرتب نگاه داشتن گل در کاسه‌هاى کم عمق وجود دارد و به جاى گل دان، مورد استفاده قرار مى‌گیرند. از آن جایى که در زمانى که شرکت ایمپریال صاحب قانونى قالب‌ها بود، این قورباغه‌هاى شیشه‌اى تجدید تولید شدند، این تولیدات را نمى‌توان جعلى و تقلبى خواند. با این وجود این تولیدات براى کلکسیونرها کاملاً واقعى نبوده و ازرش قطعات قدیمى‌تر به مراتب بیشتر است.
کلکسیونرها هم چنین باید نگران باز تولیدات الگوى محبوب کاپریس نیز باشند زیرا که نمونه‌هایى از آن‌ها نیز کپى بردارى شده‌اند. اگر جنس شیشه‌ى مدل‌هاى کپى شده را با مدل‌هاى قدیمی مقایسه کنید، کیفیت شیشه به مراتب نسبت به مدل‌هاى قدیمى‌تر، پایین‌تر مى‌باشد، پس دانستن این که یک تولید اصلى چه خصوصیت‌هایى دارد و چگونه به نظر مى‌رسد، راه طولانى و دشوارى‌ را در پیش روى ما، جهت مبارزه با نمونه‌هاى تقلبى قرار مى‌دهد.

ظروف شیشه‌اى برازنده با شیوه‌ى زندگى ساده و خودمانى

آیا تصور مى کنید شیوه‌ى زندگى ساده و خودمانى شما، به شما اجازه نمى‌دهد یک دست ظروف شیشه‌اى کمبریج جمع آورى کنید؟ خیر، همیشه هم این طور نیست. استفاده از این ظروف شیشه‌اى براى شما، به سادگى استفاده از لباس کتانى و جواهرات بدلى مى‌باشد؛ کارى که شما باید بکنید این است که ترکیب مناسب را پیدا کنید.
حتى اگر لباس رسمى شب مناسبى ندارید، استفاده از ظروف شیشه‌اى زیبا و ظریف روى میز، مى‌تواند فضایى ناب و دل فریب را به چیدمان شما، اضافه کند. پذیرایى با یک جام منحصر به فرد، همیشه برازنده و مناسب است، مخصوصاً براى مراسم عروسى و دیگر مراسم خاص. حتى چند قطعه از این ظروف شیشه‌اى همراه با ظروف اپال، یا همراه با الگوهای چینى دل خواه، در اکثر چیدمان‌ها بسیار مناسب و خوب به نظر مى‌رسد. و هم چنین، از جام‌هاى ناب و منحصر به فرد، مى‌توان در نقاط مختلف خانه، به عنوان دکور، استفاده نمود.
یک دیس زیباى کمبریج، یک قفسه آشپزخانه‌ی در هم و بر هم را تبدیل به یک ویترین عالى مى‌کند. یک لیوان آب پایه‌دار به همراه پارچ مناسب و ست با آن در کنار یک میز، یک سطح، کلاس کار را بالا مى‌برد. و هر کاسه‌ى بزرگى مى‌تواند تعداد زیادى از اشیاء، از گوى‌هاى آینه‌اى دکورى تا یک دسته تیله‌ى مرمرى را در خود جاى دهد. مجله‌هاى دکوراسیونى براى ایده‌هاى بیشترى، همانند آن چه ذکر شد، به شما این بهانه را مى‌دهند‌ که تعدادى از این ظروف منحصر به فرد را به خانه خود ببرید، بدون این که مهم باشد شما چه مقدار ساده زیست و بدون تجمل هستید.



 

 

نسخه چاپی