مسائل مربوط به اکولوژی
مسائل مربوط به اکولوژی

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
اکولوژی، محیط و ارتباط آن با موجودات زنده تعریف می‌شود. مسائل گوناگون اکولوژی که ما بایستی به آنها بپردازیم چه می‌باشند؟ این مقاله را مطالعه نمایید تا آنها را بیابید.
مسائل مربوط به اکولوژی
اکولوژی مطالعه‌ی زندگی و اثر متقابل میان موجودات زنده و محیط طبیعی می‌باشد. مسائل اکولوژیکی همواره از دغدغه و دلواپسی بزرگی برخوردار بوده‌اند. محیط ما بخش لاینفکی از حیات ما را تشکیل می‌دهد و محیطی پاکیزه و سالم برای یک زندگی سالم لازم و ضروری می‌باشد. این ما انسان‌ها می‌باشیم که بایستی برای رفع مسائل زیست محیطی تلاش خود را به کار بریم و تمام اقدامات و راه کارها را برای جلو گیری از آلودگی و یا تخریب محیط زیستمان به کار بریم. در این جا فهرستی از مسائل مختلف اکولوژی که در جهان امروز با آنها رو به رو هستیم آورده شده است.
باران اسیدی: رسوب عناصر اسیدی به شکل بارش در برف، باران و یا مه را می‌توان باران اسیدی خواند. آلاینده‌ها در اتمسفر با رطوبت واکنش می‌دهند و مواد اسیدی‌ای که به شکل باران فرو می‌ریزند را تشکیل می‌دهند.
آلودگی هوا: وارد کردن مواد شیمیایی‌ای که می‌توانند برای محیط زیست مضر باشند به درون اتمسفر آلودگی هوا دانسته می‌شود. آلودگی هوا می‌تواند برای بسیاری از موجودات زنده خطرناک و کشنده باشد و موجب بروز اختلالات تنفسی در انسانها شود.
زی بوم‌های جهان: همه چیز را درباره‌ی مهمترین زی بوم‌های جهان بدانید.
مبادله‌ی کربن: این امر روی کردی برای کنترل آلودگی با استفاده از ارائه دادن مشوق‌ها و پاداش‌هایی برای دست یابی به کاهش گسیل و انتشار آلاینده‌ها می‌باشد. این روی کرد کنترل آلودگی شامل مرجعی مرکزی می‌شود که برای مقدار و میزان آلاینده‌هایی که می‌توان گسیل داشت و منتشر نمود محدودیت‌هایی اعمال می‌نماید.
تغییرات آب و هوا: تغییری عمده در میانگین هوای یک منطقه تغییرات آب و هوایی دانسته می‌شود. فرآیندهای طبیعی درست به خوبی برخی فعالیت‌های خاص انسانی می‌توانند موجب تغییر دما، بارندگی و الگوهای بادی اتمسفر زمین ‌شوند.
صخره‌های مرجانی: صخره‌های مرجانی منطقه‌ای متفاوت از لحاظ زیست شناسی تشکیل می‌دهند که توسط موجودات زنده‌ی محیط دریایی پدید آمده است. صخره‌های مرجانی در مناطقی یافت می‌شوند که در آنها سطح مواد غذایی پایین می‌باشد.
زمین لرزه‌ها: تغییرات انرژی در پوسته‌ی زمین امواج زلزله‌ای ایجاد می‌کند که موجب بروز زلزله می‌شوند. زمین لرزه‌ها باعث تکان خوردن سطح زمین می‌شوند و ممکن است باعث کوه ریزش و فعال ساختن آتش فشانها شوند.
رد پای اکولوژیکی: ابزاری می‌باشد که برای اندازه‌گیری میزان منابعی که مردم مصرف می‌نمایند و میزان منابعی لازم برای پر کردن و جای گزینی منابع مصرف شده. رد پای اکولوژیکی روش مقایسه‌ی تقاضای بشر با ظرفیت این سیاره برای احیاء نمودن منابع مصرفی می‌باشد.
حفظ انرژی: فعل کاهش مصرف انرژی برای ذخیره نمودن آن حفظ انرژی دانسته می‌شود. ممکن است شما تمایل داشته باشید تا بیشتر درباره‌ی منابع مختلف جای گزین انرژی بدانید.
بحران انرژی: به کمبود منابع طبیعی تحت عنوان بحران انرژی اشاره می‌شود. بحران انرژی شامل بحران نفت خام، کمبود انرژی و بحران الکتریسیته می‌شود.
اخلاقیات زیست محیطی: اصول اخلاقیات زیست محیطی بر مبنای این باور می‌باشند که رابطه‌ای اخلاقی فی مابین انسان و محیط طبیعی آن وجود دارد. هدف این اخلاقیات اعطای مقامی برابر با بشر به گیاهان و جان داران است درست به همان گونه که درک شود که آنها هم بخشی از محیط زیست ما هستند.
آلودگی محیط زیست: جدای از آلودگی هوا، آب و آلودگی صوتی انواع دیگری از آلودگی‌های زیست محیطی مانند آلودگی زمین، آلودگی رادیو اکتیو و آلودگی گرمایی نیز وجود دارند. اصطلاح "آلودگی محیط زیست" تمامی فعالیت‌هایی که شامل ورود آلاینده‌ها به محیط زیست می‌شوند را در بر می‌گیرد.
ای- ویست: مواد زائدی که شامل قطعات ناخواسته‌ی کامپیوتری و وسایل الکترونیکی به شکل زباله‌های الکترونیکی می‌شوند را معمولاً به طور اختصار ای- ویست می‌خوانند. بسیاری از محصولات زباله‌های الکترونیکی سمی و غیر قابل تجزیه می‌باشند.
گونه‌های در معرض خطر: این اصطلاح به جمعیتی که در معرض خطر انقراض قرار دارند اشاره دارد. برای اطلاعات بیشتر به مقالاتی با موضوع حیوانات منقرض شده مراجعه نمایید.
جنگل داری: جنگل داری با کشت و مدیریت جنگل‌ها و منابع طبیعی مرتبط با آنها سر و کار دارد. درختان بخش مهمی از ساختار طبیعت را تشکیل می‌دهند. قطع درختان جنگلی موجب فرسایش خاک، از دست رفتن تنوع زیستی، تغییرات آب و هوایی و بروز عدم تعادل در طبیعت می‌شود.
سوخت‌های فسیلی: سوخت‌های فسیلی که سوخت‌های معدنی نیز شناخته می‌شوند هیدرو کربن‌هایی می‌باشند که در لایه‌ی بالایی پوسته‌ی زمین یافت می‌شوند. این باور وجود دارد که این سوخت‌ها از فسیل شدن بقایای گیاهان و جان داران مرده پدید آمده باشند. آنها یکی از تجدید ناپذیرترین منابع انرژی محسوب می‌شوند.
اقتصاد سوخت: با افزایش روز افزون بهای سوخت و آلودگی فزاینده‌ی ایجاد شده به وسیله‌ی خودروها، ما بایستی از خودروهای خود درست نگه داری نماییم تا به بهره وری در سوخت دست یابیم.
فرسایش ژنتیکی: فرسایش ژنتیکی به پدیده‌ای اشاره دارد که در آن زاد انبار محدود گونه‌هایی که هم اکنون در معرض انقراض قرار دارند به دلیل شمار فزاینده‌ی مرگ و میر در جمعیت حال حاضر این گونه‌ها رو به کاهش می‌باشد.
گرم شدن جهانی: به افزایش دمای متوسط نزدیک سطح زمین و اقیانوس‌ها گرم شدن جهانی گفته می‌شود. از آن جایی که دی اکسید کربن گرمای جوی را به دام می‌اندازد، افزایش سطح دی اکسید کربن موجب افزایش دمای اتمسفر کره‌ی زمین می‌شود.
اثر گل خانه‌ای: به اختلال در دمای تعادل گرمایی کره‌ی زمین اثر گل خانه‌ای گفته می‌شود. گازهای گل خانه‌ای پرتوهای فرو سرخ ساطع شده از اتمسفر و سطح سیاره را جذب می‌نمایند. وجود گازهایی که موجب جذب پرتوهای فرو سرخ در جو زمین می‌شوند باعث ایجاد اثر گل خانه‌ای می‌شود. درباره‌ی دلایل اثر گل خانه‌ای مطالعه نمایید.
توفان‌ها: به وزش بادهای قوی و نیرومند با سرعتی فوق العاده توفان گفته می‌شود. بادها به هنگام گذر و وزیدن بر پهنه‌ی توده‌های وسیع آب شتاب می‌گیرند. بادهای نیرومندی که به صورت مار پیچ حرکت می‌نمایند و از مناطقی با فشار جوی پایین بر می‌خیزند سیکلون (گردباد) خوانده می‌شوند. آنهایی که در جهتی پاد ساعتگرد حرکت می‌کنند توفان یا تند باد خوانده می‌شوند. توفانی که در سال 2005 از اقیانوس اطلس برخواست یکی از پنج مخربترین توفانهایی بود که زمانه تا کنون به خود دیده است. به این توفان، توفان کاترینا گفته می‌شود.
برق تولید از آب یا بخار: به فرآیند تولید جریان الکتریسیته از طریق کار برد نیروی گرانشی آب افتان از ارتفاعی بلند تولید هیدرو الکتریک (برقابی) آب گفته می‌شود. نیروی هیدرو الکتریکی یک منبع تجدید پذیر و طبیعی انرژی محسوب می‌شود. انرژی جزر و مدی شکلی از نیروی هیدرو الکتریکی می‌باشد که با تبدیل انرژی جزر و مد به الکتریسیته تولید می‌شود.
رانش زمین: رانش زمین شامل حرکت میزان زیادی از سطح زمین به مانند سقوط صخره‌ها، فرو ریختن سراشیبی‌ها و یا جریان واریزه‌ای می‌شود. رانش زمین پیامد تغییر در استحکام شیب‌ها، فشار آبهای زیر زمینی، از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش، زمین لرزه و آتش فشان‌ها می‌باشد.
ذوب شدن یخچالها: یخچالها، توده‌های عظیم یخ می‌باشند که به علت گرمای جو زمین ذوب می‌شوند. ذوب شدن یخچالها پدیده‌ای طبیعی می‌باشد. سالیان اخیر شاهد افزایش میزان ذوب شدن یخچالها بوده است. این امر عمدتاً به خاطر گرم شدن جهانی می‌باشد.
آلودگی صوتی: به صدای ایجاد شده توسط انسانها و ماشینهایی که تعادل میان حیات انسان و حیوان را بر هم می‌زند اصطلاحاً آلودگی صوتی می‌گویند. خودروها، برخی فعالیت‌های صنعتی و همین طور صدای هواپیما و ریل قطار موجب ایجاد آلودگی صوتی می‌شود. این امر می‌تواند سلامت جسمانی و روانی انسانها را بر هم زند.
انرژی هسته‌ای: به انرژی‌ای که از واکنش بین هسته‌های اتمی در محیطی کنترل شده تولید می‌شود اصطلاحاً انرژی اتمی می‌گویند. واکنش‌های هم جوشی هسته‌ای معمولی‌ترین روش‌های به کار رفته در تولید انرژی اتمی می‌باشند. ممکن است شما علاقه‌مند باشید تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی مزایا و معایب نیروی هسته‌ای به دست آورید.
زباله ریزی در اقیانوس: زباله‌هایی که در سطح آب شناور هستند واریزه‌ی دریایی یا آشغالهای دریایی را تشکیل می‌دهند. این زباله‌ها که در دریا ریخته می‌شوند در مرکز چرخاب و یا بر روی سواحل دریا انباشته می‌شوند. زباله‌های پلاستیکی و الکترونیکی و دیگر زباله‌های تجزیه ناپذیر این چنینی اغلب در اقیانوس‌ها انداخته می‌شوند. اما این عمل انسان برای حیات گیاهان و جان داران دریایی خطرناک تشخیص داده شده است.
ریزش نفت: به رها ساختن نفت خام و محصولات نفتی در انبوه آبها نشت نفت گفته می‌شود. نشت اتفاقی نفتِ نفت کش‌های اقیانوس پیما، و فعالیت‌های انسانی‌ای هم چون رها سازی پس ماندهای محصولات در انبوه آب، به عنوان نشت‌های زمین شناختی در کف دریا از جمله برخی از دلایل عمده‌ی ریزش نفت می‌باشند.
افزایش جمعیت بی رویه: وقتی که شمار موجودات زنده از گنجایش ظرفیت مکان سکونتشان فراتر رود، به این پدیده افزایش جمعیت بی رویه می‌گویند. افزایش بی رویه‌ی جمعیت جهان موجب مصرف بی رویه‌ی منابع می‌شود که در نهایت موجب عدم تعادل در دست رسی به منابع طبیعی می‌شود. شاید شما دوست داشته باشید بیشتر درباره‌ی عوامل افزایش جمعیت بیش از اندازه بدانید.
تهی شدگی لایه‌ی اوزون: لایه‌ی اوزون بخشی از جو زمین می‌باشد که به عنوان لایه‌ای محافظ عمل می‌نماید و از کره‌ی زمین در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت می‌نماید. ترکیبات کلروفلوروکربن‌ها و برموفلوروکربن‌ها در تهی ساختن لایه‌ی اوزون سهم دارند و باعث سوراخ شدن آن می‌شوند.
باز یابی: به فرآیند جمع آوری مواد بلا استفاده که زباله تلقی می‌شوند و باز فرآوری آنها برای برگرداندن آنها به چرخه‌ی استفاده باز یابی گفته می‌شود. پس ماندهای زباله‌ای جمع آوری شده، مرتب شده، فرآوری شده و تمیز می‌شوند تا برای تولید محصولات جدید باز یابی شوند.
حفاظت خاک: خاک یکی از مهمترین منابع طبیعی می‌باشد. ایده‌ی حفاظت خاک به اجرای استراتژی‌ها و راه بردهایی در جهت جلو گیری از فرسایش خاک اشاره دارد. شاید دوست داشته باشید تا نگاهی به 10 روش برتر حفاظت خاک بیاندازید.
انرژی خورشیدی: انرژی به دست آمده از پرتوهای خورشید را می‌توان برای تولید گرما و الکتریسیته مهار نمود. این روش منبعی غیر آلاینده و تجدید پذیر برای انرژی می‌باشد.
ترنادوها: ترنادوها شکل مخربی از توفان می‌باشند. آنها عمدتاً به علت برخورد هوای گرم سطح زمین با هوای خشک و خنک و بنا بر دلایل گوناگون دیگری رخ می‌دهند. اکثر ترنادوها در ماه می رخ می‌دهند.
سونامی: به جا به جا شدگی سریع توده‌های آب که منجر به یک سری امواج می‌شود در اصطلاح سونامی گفته می‌شود. آتش فشانها، زمین لرزه‌ها، انفجارات زیر آبی، آزمایشات هسته‌ای در اقیانوس‌ها و برخورد شهاب سنگ‌ها می‌توانند باعث ایجاد سونامی شوند.
آتش فشانها: به گسیختگی در سطح زمین که به فوران سنگ‌ها و گازهای مذاب از سطح زمین می‌انجامد در اصطلاح فعالیت‌های آتش فشانی می‌گویند.
آلودگی آب: به آلوده شدن آب که آن را برای استفاده نامناسب می‌سازد آلودگی آب می‌گویند. این امر با ورود مواد شیمیایی مضر و هم چنین زباله‌های انسانی و صنعتی به درون توده‌های آب پدید می‌آید. این کار تأثیر منفی عمیقی بر روی حیات گیاهان و جان داران در محیط آبی می‌گذارد.
آتش سوزی: آتش سوزی که معمولاً آتش سوزی جنگل خوانده می‌شود به آتشهای غیر قابل کنترلی که در حیات وحش به وقوع می‌پیوندند اشاره دارد. صاعقه‌ها، آتش فشان‌ها، اشتعال زغال سنگ، امواج گرما و تغییرات آب و هوایی از دلایل معمول آتش سوزی می‌باشند.
حفاظت از حیات وحش: حیات وحش بخشی لاینفک از ثروت طبیعی ما می‌باشد. اقدام برای محفاظت از حیات حیوانات و حفاظت آنها از خطر انقراض در رده اقدامات حفاظتی برای حفظ حیات وحش طبقه بندی می‌شوند.
انرژی بادی: می‌توان از انرژی بادی در جهت تولید الکتریسیته با استفاده از توربین‌های بادی بهره برد. انرژی بادی به وفور در دست رس می‌باشد و به عنوان منبع تجدید پذیر انرژی خدمت می‌نماید.
این نظری اجمالی بود بر مسائل مختلف اکولوژی که لازم است درباره‌ی آنها نگران باشیم. مسائل مربوط به اکولوژی مربوط به همه‌ی موجودات زنده و محیط زیست می‌باشند. محیط زیست ما نقشی حیاتی در حیات ما ایفا می‌نماید؛ و ما نیز باید چنین نقشی را در نگهداری از محیطی سالم ایفا نماییم.



 

 

نسخه چاپی