پرسئوس چگونه مدوسا را کشت؟
پرسئوس چگونه مدوسا را کشت؟

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
اگر نجوم، چیزی است که شما را مجذوب خود می‌کند، این اطلاعات درباره‌ی صورت فلکی پرسئوس، باید مورد توجه شما قرار گیرد. به خواندن ادامه دهید . . .
پرسئوس چگونه مدوسا را کشت؟
پرسئوس یکی از 88 صورت فلکی مدرن شناخته شده توسط مجمع نجومی بین‌المللی است – سازمانی که دارای قدرت نام گذاری برای اجرام آسمانی است. این صورت فلکی دارای نام اختصاری Per است، و در کهکشان راه شیری در آسمان شمالی واقع شده است. نام خود را از جنگ جوی افسانه‌ای یونانی پرسئوس می‌گیرد، کسی که مدوسا یکی از سه زن زشت ‌سیما در افسانه‌های یونان را کشت.

صورت فلکی پرسئوس و افسانه‌های یونانی

پرسئوس، پسر جوپیتر و دانای، یکی از شجاع‌ترین قهرمانان در افسانه‌های یونانی بود. دلیل شهرتش به خاطر کشتن مدوسا زن زشت ‌سیما بود که یکی از سه زنی بود که می‌توانستند هر کس که آنها را می‌بیند را به سنگ تبدیل کنند. پرسئوس با کمی کمک از زئوس (که یک شمشیر سخت را به او داد) و هادس (که اهرم تاریکی یا کلاه ناپدیدی را به او داد) و هرمس (که صندل‌های بال دارش را به او داد) و آتنا (که سپر قدرتمندش را به او داد) به این مهم دست یافت. اهرم تاریکی و صندل‌های بال دار به پرسئوس کمک کرد تا بدون دیده شدن به مدوسا نزدیک شود، و سپر به عنوان آینه‌ای عمل کرد که در آن پرسئوس مدوسا را در حال وارد کردن ضربه‌ی کشنده‌اش دید. این عمل خطیر به پرسئوس مکانی در میان ستارگان اعطا کرد، و به این صورت صورت فلکی پرسئوس پدید آمد.
افسانه‌های یونان هم چنین از داستان عاشقانه پرسئوس و آندرومدا، شاهزاده حبشه‌ای و دختر ذات ‌الکرسی می‌گویند. پرسئوس بعد از نجات آندرومدا از مشت هیولای دریایی فرستاده شده توسط پوسوئیدون (خدای دریا) با او ازدواج کرد. به همین خاطر است که صورت‌های فلکی پرسئوس و آندرومدا (نام گذاری شده از آندرومدا)، در کنار هم قرار دارند.

اطلاعاتی درباره‌ی (صورت فلکی) پرسئوس

تعیین موقعیت پرسئوس، خیلی دشوار نیست، چرا که در مسیر اصلی کهکشان راه شیری قرار گرفته است. در شمال برج ثور و جنوب ذات ‌الکرسی قابل مکان‌ یابی است. این صورت فلکی هم چنین میزبان بارش‌های شهاب ‌سنگ سالانه‌ی پِرسید است، که تقریبا در پایان هفته دوم ماه آگوست رخ می‌دهد. این بارش شهاب‌سنگ، مکان‌یابی این صورت فلکی در آسمان را در ماه آگوست آسان‌تر می‌کند. دیگر اجرام آسمانی عمیق قرار گرفته در این صورت فلکی شامل سحابی دمبل اصغر، سحابی کالیفورنیا، خوشه آلفا پرسی، و دومین جرم روشن در گیتی SN 2006gy (سوپرنوا) می‌شوند.

ستاره‌های مهم در صورت فلکی پرسئوس

در میان ستاره‌های گوناگون در این صورت فلکی، مشهورترین ستاره الغول است. در زبان عربی، الغول به معنی غول یا ستاره هیولا است. این ستاره به عنوان چشم مدوسا در نظر گرفته می‌شود. گرچه این ستاره در این صورت فلکی روشن‌ترین نیست، درخشندگی زیادی بین 2.2m و 3.39m برای آن تعریف شده است. به هر حال، ستاره مهم دیگر میرفاک است، که به معنی آرنج می‌باشد. این ستاره 5000 برابر روشن‌تر و از لحاظ قطر 62 برابر بزرگتر از خورشید است. میرفاک، یکی از روشن‌ترین ستاره‌های گیتی، قرار گرفته در فاصله‌ی تقریبی 590 سال نوری، دارای روشنایی تقریبی 1.79m است.
بهترین زمان برای رصد صورت فلکی پرسئوس در ابتدای شب در فصل پاییز و زمستان است. شما به آسانی می‌توانید شکل بدن انسان را با یک بدن مثلثی ‌شکل و پاها و دست‌ها مشاهده کنید. به نظر در یک دست، یک سلاح حمل می‌کند، درحالی که ظاهراً در دست دیگر، سر مدوسا را گرفته است. یافتن الغول، که باور بر این است که چشم مدوسا است، می‌تواند مکان‌ یابی پرسئوس را برایتان آسان‌تر کند.



 

 

نسخه چاپی