نتیجه ای که دنیای فوتبال را شوکه کرد
نتیجه ای که دنیای فوتبال را شوکه کرد

 

 




 

رویدادهای جالب جام جهانی ؛ قسمت یازدهم

بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این رقابت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.
در ادامه سلسله گزارش‌های خود با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف نگاه کرده و با کمک از حروف الفبا به نتایج جالبی رسیده‌ایم و قصد داریم در بخش‌هایی جداگانه این وقایع را شرح دهیم به این صورت که به ترتیب از A تا Z که هر کدام حرف اول یک رویداد جالب یا اول اسم یک شخصیت هستند را به صورت تفصیلی تقدیم شما خواهیم کرد.
بخش یازدهم: Korea
در نوزده دوره گذشته جام جهانی نتایج بسیار عجیبی رقم خورده و تیم های بزرگ جهان در دیدارهایی که هیچ کس انتظار نداشته است مقابل تیم های ضعیف‌تر زانو زده اند. یکی از شگفت انگیزترین نتایج در 19 جولای 1966 در تاریخ این تورنمنت معتبر ثبت شد؛ جایی که در شهر میدلزبرو تیم فوتبال کره شمالی که برای اولین بار به جام جهانی رسیده بود موفق شد ایتالیا، قهرمان دو دوره جام جهانی را با نتیجه 1-0 شکست دهد و ضمن حذف این تیم قدرتمند به مرحله بعد صعود کند.
نتیجه ای که دنیای فوتبال را شوکه کرد

صحنه گل تاریخی کره شمالی به ایتالیا در جام جهانی 1966

انریکو آلبرتوزی با این شیرجه هم نتوانست مانع گل پاک دو ایک شود


اما کره شمالی چگونه به این جام رسید و لقب طوفان زرد را به خود اختصاص داد؟ کره‌ای‌ها البته از نوع شمالی آن طی یک بازی پلی آف با نماینده آفریقا به دیدارهای نهایی جام جهانی 1966 انگلیس راه یافتند. کره شمالی در گروه چهارم رقابت ها با شوروی و ایتالیای قدرتمند و شیلی همگروه شد.
کره در دیدار ابتدایی برابر شوروی سابق که لئو یاشین افسانه ای را در اختیار داشت حرفی برای گفتن نداشت و 3-0 شکست خورد. اما کره ای ها پس از تساوی 1-1 برابر شیلی در دیدار پایانی مرحله گروهی، یک شگفتی بزرگ را در برابر ایتالیا رقم زدند، آنها با نتیجه 1-0 و با گل «پاک دو ایک» از سد آتزوریها گذشتند و باعث حذف این تیم شدند. این برد در حالی به دست آمد که ایتالیا برای صعود نیاز به یک تساوی داشت و کره باید حتما پیروز می شد، اما ایتالیا باخت و حذف شد. برای ایتالیا و مردمش حذف شدن در چنین مرحله ای غیر قابل تحمل بود. زمان پرواز و مکان فرود هواپیمای حامل بازیکنان ایتالیایی اعلام نشد تا با مردم عصبانی مواجه نشوند. البته عده زیادی از جزییات پرواز سری خبردار شدند و اتوبوس بازیکنان با گوجه های گندیده بمباران شد.

لینک دانلود فیلمی کوتاه از دیدار دو تیم ایتالیا و کره شمالی در سال 1966:
http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/12/18/515216_420.flv

«طوفان زرد» پس از صعود تاریخی به مرحله یک چهارم نهایی هم غیر قابل مهار بود و در تاریخ 23 جولای 1966 بازیکنان کره شمالی طی 27 دقیقه ابتدایی در مرحله یک چهارم نهایی در ورزشگاه گودیسون پارک با 3 گل از پرتغال قدرتمند پیش افتادند. اما داور دیدار به پرتغالی ها کمک فراوانی کرد و 4 پنالتی را برای این تیم در جریان بازی گرفت که خود یک رکورد محسوب می شود و تمامی این پنالتی ها توسط اوزه بیو تبدیل به گل شد و همچنین، در نهایت پرتغال با به ثمر رساندن یک گل دیگر توسط خوزه آگوستو با نتیجه 5 بر 3 از سد طوفان زرد گذشت.
نتیجه ای که دنیای فوتبال را شوکه کرد
تکل بازیکن کره شمالی روی اوزه‌بیوی فقید که ستاره بی چون و چرای پرتغال و کل جام جهانی 1966 بود
طی 36 سال، کره شمالی موفق ترین تیم آسیایی در جام های جهانی بود تا این که دیگر کره یعنی کره جنوبی در جام جهانی 2002 کره - ژاپن به مقام چهارمی دنیا دست یافت، هرچند اشتباهات بارز داوری در این راه کمک شایانی به آنها کرد.
منبع مقاله : مشرق



 

 

نسخه چاپی