کشف یک اَبَر زمین
کشف یک اَبَر زمین

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
یک سیاره‌ که اَبَر زمین نامیده می‌شود توسط ستاره شناسان کشف گردیده است. این سیاره شباهت زیادی با سیاره‌ی زمین دارد.
کشف یک اَبَر زمین
ستاره شناسان به سیاره‌ای برخورده‌اند که کاملاً شبیه زمین است. این سیاره‌ی زمین مانند بزرگتر از زمین است و بیش از نیمی از آن پوشیده از آب می‌باشد. این سیاره که "ابر زمین" لقب گرفته است 42 سال نوری با ما فاصله دارد و کلاًً در یک منظومه‌ی شمسی دیگر قرار دارد. شعاع این سیاره کمی کمتر از سه برابر شعاع زمین است و به دور خورشید خود می‌چرخد، خورشیدی که کم ‌نورتر از خورشید ما و حدوداً یک پنجم خورشید ماست.
ابرزمین کشف شده با عنوان GJ 1214b نام ‌گذاری شده است و کشف آن یک گام عظیم رو به جلو در زمینه‌ی یافتن سیاره‌هایی محسوب می‌شود که مشابه سیاره ما بوده و می‌توانند از حیات برخوردار باشند. اما در حال حاضر آن چه که موجود است نمی‌تواند چندان باعث هیجان شود، زیرا دمای موجود در این سیاره، که حدوداً 200 درجه‌ی سانتیگراد است، به نظر داغ و سوزان بوده و مناسب حیات نیست. حتی سطح اقیانوس‌های موجود در این سیاره هم در پوششی از مه ناشی از بخار سوزان و دیگر گازها قرار دارد. با این حال، این شرایط نیز مطمئناً می‌توانند بسیاری از گونه‌های حیات را پشتیبانی نمایند. تراکم این سیاره نشان می‌دهد که سه چهارم آن را آب و یخ و یک چهارم آن را صخره‌ها تشکیل می‌دهند.
موضوع جالب توجه این که این سیاره بسیار کوچک‌تر و خنک‌تر از همه‌ی سیارات فرا خورشیدی است که تاکنون کشف گردیده‌اند. قرابت میان این سیاره و سیاره‌ی ما باعث هیجان همه شده و همه دوست دارند در باره‌ی آن مطالعه کنند. شبیه‌ترین سیاره‌ای که قبلاً کشف گردیده است CoRoT - 7b نام داشت، اما حول محور خورشیدی بسیار گرم‌تر از خورشید ما می‌چرخد.
دیوید چاربونو، رئیس تیم تحقیقاتی می‌گوید: "این امر باعث می‌شود این سیاره اولین ابر زمینی باشد که وجود جو در آن ثابت شده است ـ هر چند جو این سیاره آن طور که می‌دانیم احتمالاً مناسب شکل ‌گیری حیات نیست."



 

 

نسخه چاپی