خواص شیمیایی ماده
خواص شیمیایی ماده

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
خواص فیزیکی و شیمیایی ماده چه چیزهایی هستند؟ آیا به توضیحی در مورد خواص شیمیایی ماده همراه با بیان مثال‌های مربوطه نیاز دارید؟ به منظور کاوش بیشتر در مورد این موضوعات در زمینه‌ی شیمی، ادامه‌ی مطالب این مقاله را مطالعه نمایید.
ماده به عنوان چیزی که جرم دارد و فضا اشغال می‎کند، تعریف می‎گردد. درست همان طور که یک فرد با ویژگی‎هایی مختص خودش نظیر قد، رنگ پوست، فرم بدن و غیره توصیف می‎شود، ماده نیز با خواص فیزیکی و شیمیایی‎اش مشخص می‌گردد. در شیمی، خواص شیمیایی ماده به عنوان ویژگی‎هایی تعریف می‎شود که از طریق آن ویژگی‌ها، ماده تغییر می‎کند و با توجه به نسبت اجزای تشکیل دهنده‎اش به شکل‎های دیگری تبدیل می‎گردد.
خواص شیمیایی ماده

خواص شیمیایی ماده چه چیزهایی هستند؟

در حالی که تغییری در ترکیب ماده ایجاد می‎شود، خواص شیمیایی را می‌توان عملاً مشاهده نمود. قابلیت گاز هیدروژن برای منفجر شدن، یک نمونه خاصیت شیمیایی محسوب می‎گردد که حتی اگر هیدروژن زیاد گرم نشود، باز هم این خاصیت وجود دارد. خواص فیزیکی و شیمیایی ماده به طور مفصل به منظور شناسایی ماده، مطالعه و بررسی می‎شوند. با کمک این ویژگی‌ها، می‌توان یک نوع ماده را از سایر مواد متمایز نمود.
خواص شیمیایی ماده قابل مشاهده نمی‎باشند اما می‌توان آن‌ها را از طریق حواس پنج‌گانه شناخت. در مقایسه با خواص شیمیایی، برخی از خواص فیزیکی ماده قابل مشاهده می‎باشند. هنگامی که خواص فیزیکی طلا را توصیف می‎نمایید، بر روی ویژگی‎هایی اتفاق نظر دارید. به عنوان مثال شما طلا را یک فلز جامد به رنگ زرد روشن می‎شناسید که می‌توان آن را به یک صفحه‎ی مسطح تبدیل نمود یا می‎توان آن را مفتول نمود و به شکل یک سیم درآورد. با این وجود، نقطه‎ی ذوب، نقطه‎ی جوش، گرمای ویژه، گرمای تبخیر، چگالی و سایر خواص فیزیکی طلا، قابل مشاهده نمی‎باشند اما می‌توان این ویژگی‎ها را پس از انجام آزمایش‌هایی در آزمایشگاه تعیین نمود.

خواص شیمیایی ماده با ذکر چند مثال

تقریباً تمام فلزات با اسید واکنش می‌دهند تا مواد دیگری را تشکیل دهند. از این رو، خواص شیمیایی ماده برای پیدا کردن پاسخ این سؤال که آیا یک ماده با هوا، اسید، باز، آب و مواد شیمیایی دیگر واکنش خواهد داد یا خیر، مفید می‎باشند. علاوه بر این، خاصیت شیمیایی برای پیدا کردن تغییرات در ماده پس از این که در معرض گرما و شعله قرار می‎گیرد نیز مفید می‎باشد. به اطلاعات زیر در مورد خواص شیمیایی ماده رجوع نمایید.

قابلیت اشتعال

اگر به عنوان مثال چوب را در نظر بگیرید، قابل اشتعال می‎باشد و به راحتی می‌سوزد تا خاکستر و دود را به عنوان فرآورده‎های فرعی واکنش تولید کند. اما، تمام مواد مانند چوب قابلیت سوختن را ندارند. به عنوان نمونه‌، طلا و نقره را در نظر بگیرید. این فلزات پس از این که در محدوده‌ی دمایی بالایی قرار می‎گیرند، ذوب می‎شوند اما شعله تولید نمی‌کنند. به همین ترتیب، انواع مواد قابل اشتعال و غیر قابل اشتعال را پیدا خواهید نمود.

الکترولیز

اگر خواص شیمیایی آب را بررسی نمایید، الکترولیز را در لیست مربوط به این خواص پیدا خواهید نمود. اگر یک جریان الکتریکی از میان آب مایع، تحت شرایط کنترل شده عبور داده شود، ساختار اتمی در مولکول‎های آب می‌شکند. در واقع آب به عناصر سازنده‎اش یعنی گازهای هیدروژن و اکسیژن تجزیه می‎شود. این تغییر در ترکیب ماده با کمک الکتریسیته، الکترولیز نامیده می‎شود.

واکنش پذیری

واکنش پذیری، خاصیت شیمیایی ماده می‎باشد که به واسطه‎ی آن، ماده‎ی مورد نظر با سایر مواد واکنش می‌دهد تا یک ماده‎ی کاملاً متفاوت تشکیل دهد. به عنوان مثال هنگامی که آهن در معرض هوا قرار گرفته باشد، با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد. این واکنش، واکنش اکسیداسیون نام دارد و در اثر آن، آهن زنگ می‎زند و یک پوسته‎ی قهوه‌ای رنگ بر روی سطح آن شکل می‎گیرد. اگر یک ماده (مانند طلا) با ماده‎ی دیگری (مانند اکسیژن) واکنش ندهد، به این معنی می‎باشد که طلا از نظر شیمیایی یک ماده‎ی خنثی می‎باشد.

انحلال پذیری

قابلیت حل شدن در یک حلال، نیز یکی از خواص شیمیایی ماده به شمار می‎رود. برای درک بهتر این مطلب، می‌توانید سدیم را به عنوان مثال مد نظر قرار دهید. این ماده را می‌توان در آمونیاک مایع (یعنی حلال) حل نمود که منجر به تشکیل یک مخلوط به رنگ آبی پر رنگ می‎گردد. این تغییر در رنگ ماده حاکی از تغییر شیمیایی در ماده یعنی سدیم می‎باشد.
سایر خواص شیمیایی عبارتند از: الکترو نگاتیویته، سرعت احتراق، درجه‎ی اکسیداسیون، میزان سمی بودن و غیره. هر ماده‎ی شیمیایی، مجموعه‌ای از ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مختص خودش را دارد. با تجزیه و تحلیل خواص شیمیایی عناصر، می‌توان کار بردها و موارد استفاده‎ی این عناصر را به راحتی پیش بینی نمود.



 

 

نسخه چاپی