تمریناتی برای تقویت دست
تمریناتی برای تقویت دست

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
تمرینات تقویت سازی دست برای بهبود بخشیدن به قدرت پنجه‌ها و انعطاف پذیری مچ دو دست و بازوها مهم هستند. این مقاله را مطالعه نمایید تا اطلاعات بیشتری را در باره‌ی تمرینات سودمند و مفید برای تقویت سازی عضلات دستانتان به دست آورید . . .
تمریناتی برای تقویت دست
ما فعالیت‌های بی شماری را در طول روز با استفاده از دستان خود به انجام می‌رسانیم، درست از غذا خوردن گرفته تا بلند کردن اشیاء، کار کردن با کامپیوتر و کارهایی بسیار بیشتر. ما نمی‌توانیم اسم این کارها را تمرین بگذاریم! تمرینات تقویت سازی دست معمولاً برای افرادی توصیه می‌شوند که نیازبه بهبود یافتن و ریکاور شدن از یک عمل جراحی و یا ضربه دارند. این تمرین‌ها نه فقط برای چنین بیمارانی بلکه برای تمام افرادی که دست به فعالیت‌هایی می‌زنند که فشاری پیوسته به دست‌های آنها وارد می‌سازد نیز مهم هستند مانند نواختن گیتار یا انجام ورزش‌هایی مانند کُشتی. این تمرین‌ها برای افرادی که از بیماری ورم مفاصل رنج می‌برند نیز مفید می‌باشند.
تقویت سازی دست‌ها تنها مختص به افرادی که در دسته‌های بالا جای می‌گیرند نیست و برای همه‌ی ما مهم هستند. حتی بچه‌های کوچک نیز به چنین تمریناتی برای بهبود بخشیدن و بهتر سختن مهارتهای جنبشی خود نیاز دارند. در این جا چند دلیل برای سودمند بودن آنها قید شده است.

• بهبود بخشیدن تحرک مچ دست
• افزایش دامنه‌ی حرکت و چابکی
• هماهنگی و تعادل را ارتقاء می‌بخشد
• کمک کردن به سندروم تونل وابسته به مچ دست
• جلو گیری از صدمه به بازوها
• کمک به بهبودی و ریکاوری

حال که ما می‌دانیم چگونه این تمرین‌ها به ما کمک می‌نمایند اجازه دهید با چند تمرین آشنا شویم که عضلات دست ما را تقویت و نیرومند می‌سازند.

تمریناتی برای کودکان

لازم است تا هر کودک هماهنگ سازی مناسب عضلات دست را یاد بگیرد و مهارت‌های جنبشی خوبی را در خود پرورش دهد. تمرینات تقویت سازی دست، رشد و بالندگی مناسب کودک را فراهم می‌آورند. اگر کودک موفق به کسب مهارتهای جنبشی خوبی شود آنگاه می‌تواند به سادگی و آسانی فعالیت‌های مختلفی که شامل استفاده از دستان می‌شوند به مانند استفاده از قیچی، بستن بندهای کفش، نحوه‌ی درست و مناسب نگه داشتن مداد در دست، استفاده از قفل و کلید و بسیاری موارد دیگر را به انجام رساند. به علاوه این تمرین‌ها راه کاری برای مشکل داشتن دست خطی بد هستند. هم چنین این تمرینات جالب و سرگرم کننده هستند و بی شک کودک شما از انجام آنها لذت خواهد برد.

برداشتن سنگ

برای این تمرین شما نیاز به یک مشت سنگ مرمر و سنگ ریزه دارید. شما می‌توانید از سنگهایی رنگی برای انجام این کار استفاده نمایید تا این تمرین را برای کودک جالب و جذاب‌تر سازید. از کودک بخواهید تا سنگی را با کمک انگشت شصت و انگشت اشاره‌ی یک دست خود بر دارد. سپس کودک باید سنگ را در کف همان دست نگه دارد. از کودک بخواهید تا در حالی که هنوز هم سنگ قبلی در دستش است اقدام به بر داشتن سنگ دیگری نماید. به همین شیوه به بر داشتن سنگ‌ها ادامه دهید تا دیگر جایی در کف دست برای بر داشتن سنگی دیگر باقی نماند. این تمرین را با هر دو دست به انجام رسانید.

لمس کردن نوک انگشتان

این کار تمرینی بسیار ساده برای دست است که در آن کودک باید نوک انگشتان خود را لمس نماید. کار را با لمس کردن نوک انگشت شصت با استفاده از انگشت اشاره شروع نمایید، سپس این کار را با انگشت وسط و انگشت شصت، و سپس با انگشت حلقه (انگشت دوم) و انگشت شصت و در نهایت با استفاده از انگشت شصت و انگشت کوچک انجام دهید. سپس این کار را به طور عکس به انجام رسانید. این تمرین باید حداقل 8 مرتبه برای هر دو دست به انجام رسد.
برخی از تمرین‌های دیگر برای کودکان عبارتند از حفظ تعادل توپ تنیس روی میز بر روی راکت، قرار دادن حلقه‌هایی کوچک در انگشت شصت و سپس برداشتن یکی پس از دیگری آنها با کمک دیگر انگشت‌های دست و بسیاری از کارهای دیگر. این تمرین‌ها را باید 4 مرتبه در هفته به انجام رسانید.

تمریناتی برای نواختن گیتار

نواختن گیتار نیازمند قدرتی خوب در دستان شما است، نه تنها نگه داشتن گیتار بلکه هم چنین انجام سریع حرکات دست برای نواختن. تقویت نیروی عضلانی دست‌ها لازمه‌ی این کار است تا شما بتوانید به مدت بیشتری اقدام به نواختن گیتار نمایید. اجرای تمرینات تقویت سازی دست به بهبود کیفیت و توانایی نگه داشتن و نواختن گیتار در مدت زمان بیشتری بدون احساس خستگی کمک می‌نماید. در زیر برخی از چنین تمریناتی برای آنهایی که گیتار می‌نوازند آورده شده است.

تمرین کششی

در حالتی صاف و مستقیم بایستید و یا بر روی یک صندلی بنشینید. بازوهای خود را چنان به سمت جناحین خود بکشید که کف دو دست شما رو به سمت سقف و بالا قرار گیرند. حالا کف دو دست خود را به راحتی و آرامی رو به سمت پایین خم نمایید. برای چند ثانیه خود را در همین وضعیت نگه دارید. حالا به آرامی مچ دستان خود را بچرخانید و خود را برای چند ثانیه‌ی بیشتر در همان وضعیت نگه دارید. تلاش کنید تا هر انگشت را در جهت عقب و سپس رو به جلو خم نمایید. خود را به مدت 30 ثانیه در هر یک از این وضعیت‌ها نگه دارید.

تمرین مچ دست

شما برای انجام این تمرینِ قدرتی نیاز به هند گریپ یا دستگیره دارید (تصویر بالا). از یک هند گریپ با مقاوت کششی‌ای که خود را با آن راحت احساس می‌نمایید بهره گیرید. هند گریپ را بین کف دست و انگشتان خود نگه دارید و این حرکت را 10 تا 15 بار با هر دست انجام دهید. تعداد دفعات این حرکت را افزایش ندهید و به هنگام احساس خستگی در مچ دست خود تمرین را متوقف نمایید.



 

 

نسخه چاپی