عمل جراحی جای گذاری زانو
عمل جراحی جای گذاری زانو

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون

 
 

 
طبیعی است تا با خود فکر کنید که آیا می‌توانید پس از انجام عمل جراحیِ جای گذاری زانو محبوب‌ترین تفریح خود را دو باره از سر گیرید.

گلف بازان، گلف بازان در هر کجا . . .

شمار افراد بالاتر از 50 سالی که احتمال دارد عمل جراحی جای گذاری زانو انجام دهند به نحو فزاینده‌ای در حال رشد می‌باشد و در حدود 6 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا مشغول گلف بازی می‌باشند که سن آنها بالای 50 سال می‌باشد.
بالا رفتن سن علائم خود را به طرق مختلفی نشان می‌دهد. یکی از بارزترین آنها درد مداوم در ناحیه‌ی زانو می‌باشد. ورم مفاصل از جای خود تکان نمی‌خورد و تسلیم درخواست‌های پزشک شدن برای انجام عمل جراحی بر روی زانو تنها گزینه‌ی موجود می‌باشد. برای بسیاری از افراد، سؤال نگران کننده این می‌باشد که آیا بعد از انجام عمل جراحی جای گذاری زانو قادر به انجام بازی گلف محبوبشان خواهند بود.
عمل جای گذاری زانو عبارت است از جای گذاری درون زانو با اجزای فلزی و یا پلاستیکی، و در هفته‌های اول بعد از عمل جراحی دردناک می‌باشد. به علاوه، در صورتی که شما به قوانین گذاشته شده برای بهبودی پای بند نباشید این امر می‌تواند بسیار بدتر شود.
ارتوپدها هنوز هم بر سر این بحث پر جدل متفق القول نمی‌باشند اما در صورت به عمل آوردن پیش‌ بینی‌های لازم، شما می‌توانید بعد از انجام عمل جای گذاری زانو دو باره اقدام به بازی گلف کنید. اما تنها با اقدامات پیش گیرانه‌ی بسیار حیاتی خاص.
در این جا نکاتی را پیرامون از سر گیری بازی گلف بعد از انجام عمل جای گذاری زانو آورده شده است.
رفع مسئولیت: نباید این مقاله را به عنوان جای گزینی برای توصیه‌ی پزشکی قرار داد. موارد جدا گانه از جای گذاری زانو ممکن است تشخیص‌های متفاوتی داشته باشند و اگر جراح شما به صراحت به شما بگوید تا از انجام بازی گلف خود داری نمایید، باید از او حرف شنوی داشته باشید.
عمل جراحی جای گذاری زانو

آرام به پیش روید

کار خود را با ضربه زدن و ضربه‌ی قوسی وارد نمودن آغاز نمایید. حتی فکر انجام یک دور 18 امتیازی در چند ماه اول بعد از عمل جای گذاری زانو را هم به ذهن خود راه ندهید.

از ماشین استفاده نمایید

بله، پیاده روی ورزشی عالی می‌باشد. بله، این بخش از جذابیت ورزش گلف می‌باشد. بله، شما دوست دارید تا با دوستانتان در مسافت بین سوراخ‌ها راه روید، و در حین نشاط کامل جوک تعریف نمایید. اما در چند هفته‌ی ابتدای عمل جای گذاری زانو بلا استثناء از ماشین استفاده نمایید. سر انجام با قوی‌تر شدن زانویتان می‌توانید مسیر را پیاده روی نمایید، ولی کوله‌ی خود را همراه نبرید. فعالیت حمل کردن اجسام سنگین به زانویتان فشار وارد می‌آورد و به عمل جای گذاری زانوی شما آسیب می‌رساند.

بر روی چمن‌های خشک بازی کنید

در زمانی که بیرون خیس می‌باشد در خانه بمانید. چمن‌های لغزنده ممکن است به هنگام چرخیدن باعث سر خوردن و افتادن شما شوند. خود افتادن می‌تواند باعث پیچ خوردن جای گذاری زانو شود و یا ممکن است این جای گذاری با افتادن آسیب بیند. از پوشیدن کفش‌های میخ دار اجتناب ورزید.

تمریناتی برای احیای جای گذاری زانو

بعد از عمل، دکترتان به شما خواهد گفت تا تمریناتی را به صورت روزانه به انجام رسانید تا زانوی خود را تقویت سازید. در صورتی که پزشک شما این کار را فراموش نماید از وی بخواهید تا برای شما تمریناتی برای تقویت سازی تجویز نماید. تمرینات برای به دست آوردن تحرک کامل در مفصل زانو کاملاً حیاتی می‌باشند. ما در این جا چند تمرین تقویتی‌ای را که به طور معمول به اجرا در می‌آیند و به شما کمک می‌نمایند تا به زودی پس از انجام عمل جراحی به چمن گلف بازگردید معرفی می‌نماییم.

کشیدن عضلات همسترینگ منفعل

بر روی پشتتان بخوابید و پایی که زانویش جای گذاری شده را بر روی چند بالش بگذارید. پایتان را بر روی بالش‌ها قرار دهید و بگذارید عضلات همسترینگ شما کشیده شوند.

پای خود را مستقیم به سمت بالا ببرید

بر روی پشتتان بخوابید، پاهای خود را کاملاً به طرف بیرون دراز کنید و دست‌هایتان را کاملاً به طرف پهلویتان دراز نمایید. یک پای خود را 7- 6 اینچ در هوا بالا بگیرید و آن را برای چند ثانیه در همان حالت نگه دارید. آرام آن را به سمت پایین بیاورید و این تمرین را با پای دیگر خود تکرار نمایید.

فشار آوردن بر روی ران

بر روی پشتتان بخوابید و با پشت عضلات ران خود به زمین فشار وارد نمایید. عضلات چهار سر ران خود را با بکار بردن فشار از زانوهایتان محکم سازید. این کار به تقویت سازی زانو به هنگامی که سر جایش قفل شده است کمک می‌نماید.

حرکت دادن پا به اطراف

بر روی پشتتان بخوابید. نوک انگشتان پا و زانویتان را رو به سمت بالا بگیرید. هر پای خود را یک در میان بدون خم شدن به سمت بیرون حرکت دهید.

بلند کردن زانو

بر روی پشتتان بخوابید. پای خود را بر روی زمین نگه دارید، زانوی خود را بلند نمایید و پای خود را به سمت عقب حرکت دهید. به موقعیت شروع برگردید و این کار را با زانوی دیگرتان تکرار نمایید.
این تمرینات را در طول روز 5- 4 بار انجام دهید و هرکدام از آنها را 3- 2 بار تکرار نمایید. این تمرینات به شما کمک خواهد نمود تا دامنه‌ی کامل حرکت در زانوهایتان را باز یابید و به شما این امکان را می‌دهد تا زودتر از آن چه که انتظار داشتید به زمین چمن گلف برگردید.



 

 

نسخه چاپی