شکل زمین والیبال
شکل زمین والیبال

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون

 
 
 

 
داشتن مهارت و تبحر خوب در شناخت ابعاد زمین والیبال مزیتی عمده می‌باشد، با توجه به این که این امر نقشی مهم در فرمول بندی استراتژیهای برنده ایفا می‌کند.
شکل زمین والیبال
وقتی که صحبت از بازیهای تیمی به میان می‌آید هماهنگی بین بازی کنان یکی از حیاتی‌ترین عوامل می‌باشد. باید این طور عنوان کرد که تیم باید به صورت یک واحد کل برای رسیدن به پیروزی عمل نماید. در این جا می‌باشد که شکل استراتژیها به ذهن خطور می‌کند. برای اتخاذ استراتژی جوانب مختلفی از بازی را بایست مد نظر قرار داد و زمینی که بازی بر روی آن صورت می‌پذیرد یکی از این موارد می‌باشد. در بازی والیبال هر کجایی که قوانینی خاص در باره‌ی موقعیت و گردش بازی کنان وجود داشته باشد داشتن مهارت و تبحر خوب در شناخت ابعاد زمین بازی مزیتی عمده محسوب می‌شود.

زمین والیبال

والیبال در زمینی داخل سالن و سر پوشیده انجام می‌شود که طول آن به 18 متر (59 پا) و عرض آن به 9 متر (29.5 پا) می‌رسد. زمین والیبال به وسیله‌ی "خط وسط" و تور به دو نیمه‌ی 9 متری کاملاً برابر تقسیم می‌شود. تور والیبال به تیرهای واقع شده در دو طرف زمین بازی و به نحوی که بالاترین نقطه‌ی تور دقیقاً 7 پا و 8/5-11 اینچ بالاتر از سطح زمین قرار گرفته باشد متصل می‌شود. هر کدام از این دو نیمه به تیمی خاص داده می‌شود و پس از انجام هر ست تیم‌ها جای خود را عوض می‌نمایند.
شکل زمین والیبال
همان طور که در شکل زمین والیبال که در بالا نشان داده شده است دیده می‌شود "خط وسط" زمین بازی را به دو نیمه تقسیم می‌نماید در حالی که "خطوط انتها" مشخص کننده‌ی انتهای زمین بازی در هر سمت می‌باشند. این خطوط انتها هم چنین به عنوان نقطه‌ای که بازی کنان بتوانند از آنجا سرویس زنند نیز بکار برده می‌شود. گذر از این خط به هنگام زدن سرویس خطا محسوب می‌گردد و موجب می‌شود تا تیم سرویس را از دست بدهد. به همین ترتیب شما دو "خط کنار" را نیز در شکل می‌بینید. این خطوط که عمود بر خط وسط قرار گرفته شده‌اند محدوده‌ی زمینی را که شما برای کسب امتیاز باید توپ را به آنجا بزنید مشخص می‌نمایند. اگر توپ به خارج از خط کنار و یا خط انتها برود تیمی که آخرین بار با توپ تماس حاصل کرد امتیاز را از دست می‌دهد.
باز هم خط دیگری به موازات خط وسط و در فاصله‌ی 3 متری هر دو طرف تور والیبال امتداد دارد. این خط بازی کنان ردیف جلو را از بازی کنان ردیف عقب جدا می‌سازد. بر طبق قوانین و مقررات والیبال بازی کن ردیف عقب نمی‌تواند در تلاش برای زدن "اسپایک" از این خط گذر نماید. با این وجود بازی کن می‌تواند از بیرون این خط به داخل محوطه پرش نماید و در حالی که هنوز در هوا قرار دارد اقدام به زدن اسپایک نماید.
این کار تلاشی بود تا بازی والیبال را با توضیح اندازه‌های زمین برای فهمیدن شما ساده‌تر سازد. بررسی کردن قوانین پایه‌ی والیبال یک چیز است و درک کردن و فهمیدن آنها چیزی دیگر. اشاره به شکل این زمین در حالی که به بررسی قوانین والیبال می‌پردازیم درک کردن و فهمیدن آنها را برای شما ساده‌تر می‌سازد. با این وجود این تنها بخش نظری کار می‌باشد و تنها با انجام تمرینات منظم و مداوم می‌توان در بخش عملی آن کسب مهارت نمود.



 

 

نسخه چاپی