واقعیت‌هایی پیرامون زمین
واقعیت‌هایی پیرامون زمین

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون
 



 
زمین که به عنوان سیّاره‌ی آبی نیز شناخته می‌شود تنها سیّاره‌ای در منظومه‌ی شمسی می‌باشد که حیات در آن جریان دارد. از این رو زمین از چند طریق بی همتا است. چندین نظریه چگونگی پیدایش آن را در بر می‌گیرند. پس اجازه دهید برخی وقایع جالب را درباره‌ی سیاره‌ی خودمان آشکار سازیم و بفهمیم که چه چیزی آن را چنین خاص کرده است.
واقعیت‌هایی پیرامون زمین

آیا می‌دانستید؟

بر طبق فرضیه‌ی زمین گلوله برفی، دست کم یک بار در حدود 650 میلیون سال پیش سطح زمین به طور کامل یخ بسته بوده است.
زمین تقریباً در حدود 4.5 بیلیون سال پیش شکل گرفت. از زمان باستان نظریات و افسانه‌های بسیاری درباره‌ی شکل زمین وجود داشته است. از زمانی که این باور وجود داشت که زمین سیّاره‌ای می‌باشد که خورشید به اطراف آن می‌گردد تا به امروز که در آستانه‌ی تغییرات آب و هوایی جهانی قرار دارد، سیّاره‌ی ما مرتباً ما را با رمز و رازهای خود به تعجّب واداشته است.
با کمک علم و فناوری‌های پیش رفته این امکان وجود داشته است تا بتوانیم افسانه‌ها را کنار بزنیم و در اعماق داستان‌های مربوط به سیّاره‌ی خودمان دست به جستجو و کاوش بزنیم.

واقعیّتها و رقم‌ها

این طور باور می‌شود که زمین در نتیجه‌ی برخوردهایی که در ابر عظیمی از گاز رخ داد به وجود آمده باشد. به مرور زمان گازها، گرد و غبار و دیگر ذرّات با یک دیگر ترکیب شدند و جرم‌های جامدی به نام سیاره‌ها و اجرام کوچک را تشکیل دادند. با برخورد بیشتر و پر افزایش، این اجسام تمام منظومه‌ی شمسی را پدید آوردند.
شکل زمین به صورت کره وار دو سر تخت می‌باشد که در خط استوا دارای برآمدگی و در قطبها مسطح می‌شود. برآمدگی اطراف خط استوا به وسیله‌ی گردش زمین ایجاد شده است.

زمین پنجمین سیّاره‌ی بزرگ در منظومه‌ی شمسی می‌باشد.

مسافت زمین تا خورشید تقریباً برابر با 93،000،000 مایل می‌باشد. این مسافت 1 واحد اختر شناختی محسوب می‌شود(AU).
آیا می‌دانستید که سیّاره‌ی ما تنها سیّاره‌ای است که نام آن از اساطیر رومی و یونانی گرفته نشده است؟ این نام در قرن هشتم و از لغت آنگلو ساکسون erda گرفته شده است. معنی آن زمین و یا خاک می‌باشد.

اقیانوس‌ها چیزی حدود %70 از سطح زمین را در بر می‌گیرند.

گردش زمین حول محور خودش تقریباً چیزی حدود 23 ساعت و 56 دقیقه و 4.091 ثانیه به طول می‌انجامد.بنابر این به طور متوسط در حدود 24 ساعت طول می‌کشد تا زمین یک دور کامل به دور خودش بگردد.
کره‌ی زمین از چهار لایه تشکیل شده است: پوسته، جبّه، هسته‌ی درونی و هسته‌ی بیرونی. در حالی که پوسته و هسته‌ی درونی به داشتن حالتی جامد شناخته می‌شوند، هسته‌ی بیرونی و جبّه حالتی نیمه مایع دارند. پوسته و جبّه‌ی بالایی روی هم سنگ کره را تشکیل می‌دهند. در زیر سنگ کره، سست کره‌ی بسیار نرم قرار دارد که با تغییر در دما دچار تغییرات می‌شود.
اتمسفر به پنج لایه‌ی اصلی تقسیم می‌شود: تروپوسفر، استراتوسفر، مزوسفر، ترموسفر و برون کره. لایه‌ی اوزون که از ما در برابر اشعه‌ی فرابنفش خورشید محافظت می‌نماید در لایه‌ی استراتوسفر قرار گرفته است، در حالی که یونوسفر که نقشی حیاتی در ارتباطات رادیویی بازی می‌کند بخشی از ترموسفر می‌باشد. ترکیب جو زمین از نیتروژن (78 درصد)، اکسیژن (21 درصد) و دیگر گازهای جزئی تشکیل شده است.
کشش گرانشی بین زمین و ماه عاملی است که باعث ایجاد امواج در اقیانوس‌ها و دریاها می‌شود.
سرعتی که زمین با آن در حال حرکت در فضا می‌باشد 66،700 مایل در ساعت (mph) است، که برابر با 18.5 مایل در ثانیه (mps) می‌شود. سرعت گردش زمین حول محور به دور خود 1037.56 مایل در ساعت (mph)می‌باشد و این مقدار با حرکت شما به سمت دو قطب کمتر می‌شود، جایی که در آن جا این سرعت بسیار بسیار کم می‌شود ـ به حدود صفر می‌رسد. این اختلاف سرعت را می‌توان به تفاوت در محیط زمین نسبت داد.
کاوشگر 6 در سال 1959 برای اوّلین بار تصویری از سیّاره‌ی ما را از فضا گرفت. یوری گاگارین اوّلین انسانی بود که توانست در سال 1961 زمین را از فضا ببیند.
زمین چنان سیّاره‌ای است که با فراهم آوردن یک اتمسفر به ادامه‌ی حیات کمک می‌کند. زمین از مقدار آب مورد نیاز و دیگر شرایط مناسب که لازمه‌ی وجود هر گونه حیاتی است بهره‌مند می‌باشد.
سیّاره‌ی ما تنها اندکی بزرگتر از ونوس است. با این حال جرم ونوس تنها %80 جرم زمین می‌باشد. این امر به دلیل هسته‌ی چگال نیکل موجود در مرکز زمین است.
چهار فصلی که ما تجربه می‌کنیم پیامد گردش زمین حول محور مایلش می‌باشد. در حال حاضر سیّاره‌ی زمین در زاویه‌ای تقریباً در حدود 23.4 مایل می‌باشد.
آیا می‌دانستید که میدان جاذبه در تمامی نقاط سطح زمین به یک اندازه نیست؟ شاید این امر دلیل این باشد که شما خود را در مناطقی خاص اندکی سنگینتر احساس می‌نمایید.
بیابان‌های زمین تماماً از شن‌های ریز تشکیل نمی‌شوند. حدود %80 از آنها از سنگ‌هایی با اندازه‌های مختلف از ریگ گرفته تا سنگ ریزه تشکیل می‌شوند.
مساحت کل سطح زمین تقریباً چیزی در حدود 200 میلیون مایل مربع می‌باشد.
زمین جدای از قمر طبیعی خود که ماه است دو قمر مانند نیز به شکل سیّارک دارد، 3753 کروئیتن وواقعیت‌هایی پیرامون زمین 2002 . با این که مدار 3753 کروئیتن هم زمان با مدار زمین می‌باشد ولیواقعیت‌هایی پیرامون زمین 2002  مسیر مستقل خودش را به دور خورشید دارد.
بر خلاف 3753 کروئیتن که قطری برابر با 5 کیلومتر دارد،واقعیت‌هایی پیرامون زمین 2002  تنها پهنایی برابر با 60 متر دارد.واقعیت‌هایی پیرامون زمین 2002  در مداری نعل اسبی شکل به دور زمین می‌چرخد و در نتیجه در هر 95 سال یک بار به نزدیکی سیّاره‌ی خانه‌ی ما می‌رسد.
زمین در حدود 200 میلیون سال پیش به صورت ابر قاره‌ای بود که چند تکّه شد و به شکل فعلی خود درآمد.
کوه‌ها، آتشفشان‌ها و زمین لرزه‌ها نتیجه‌ی فعالیّت زمین ساختی زمین می‌باشند. تا کنون زمین تنها سیّاره‌ای بوده است که به زمین ساخت صفحه‌ای خود مباهات کند.
%99 از یخچال‌های طبیعی زمین در نواحی قطب شمال و قطب جنوب قرار دارند. این یخچال‌ها %80 ـ 70 از آب شیرین این سیّاره را در خود جای می‌دهند.
با وجود این که پوسته‌ی قاره‌ای زمین عمدتاً از گرانیت تشکیل شده است امّا پوسته‌ی اقیانوسی آن از سنگ بازالت و یا مرمر سیاه ساخته شده می‌باشد. چگالی پوسته‌ی قاره‌ای کمتر از چگالی پوسته‌ی اقیانوسی می‌باشد، که توضیح و دلیل این مطلب می‌باشد که چرا قارّه‌ها به نسبت اقیانوس‌ها در ارتفاعی بالاتر قرار دارند.
با وجود تمامی اکتشافات و ابتکارات انجام شده، هنوز هم جوانبی از سیّاره‌ی خانگی ما به صورت راز باقی می‌مانند. از این رو فهرست تمامی واقعیّت‌های سرگرم کننده پیرامون زمین بی پایان می‌باشند.



 

 

نسخه چاپی