آخرین اطلاعات درباره‌ی آنفلوانزای مرگبار
آخرین اطلاعات درباره‌ی آنفلوانزای مرگبار

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون

 
 
 

 
عفونتی که اخیراً در چین مشاهده شده است دارای علائمی است که نشان می‌دهند این عفونت به آسانی منتشر گردیده و به سختی از بین می‌رود.
آخرین اطلاعات درباره‌ی آنفلوانزای مرگبار
این نقشه استان‌هایی در شرق چین را نشان می‌دهد که در آنجا موارد اولیه‌ی آنفلوانزای مرغی جدید بین فوریه و 15 آوریل سال 2013 شیوع یافت.

سازمان جهانی بهداشت / دفتر منطقه‌ای غرب اقیانوسیه

بهار سال قبل ، پزشکان چینی با بیمارانی مواجه شدند که به یک نوع شدید و غیر معمول آنفلوانزا مبتلا گردیده بودند. این نوع جدید آنفلوانزا تاکنون حداقل 131 نفر را مبتلا ساخته و 36 نفر را به کام مرگ فرستاده است. این نرخ مرگ و میر ـ یعنی مرگ 27 نفر از هر 100 فرد مبتلا ـ رقم بسیار بالایی است. اکنون نتایج مطالعات جدید نگرانی‌های بیشتری را مطرح نموده‌اند.
میکروب‌های مربوط به بیماری جدید به نظر قادرند در هوا منتشر شوند، حال آن که این امر در مورد میکروب‌های همه‌ی گونه‌های مختلف آنفلوانزای مرغی صادق نیست. موضوع دیگری که نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند این است که ویروس این بیماری به نظر قابلیت نادیده گرفتن داروهایی که با هدف کشتن آن تهیه شده‌اند را در خود شکل می‌دهد. این یافته‌ها نشان می‌دهند که ویروس مربوطه ویروسی است که قادر است به سرعت و به آسانی در سطح دنیا انتشار یابد.
این ویروس مرگ بار چینی متعلق به یک نوع یا سویه‌ی جدید است. این ویروس یکی از انواع ویروسی است که توسط پرندگان قابل سرایت هستند. بیولوژیست‌ها با استفاده از ترکیبی از حروف و اعداد سویه‌های آنفلوانزا را نام‌گذاری می‌کنند. آنفلوانزای جدید به نوع H7N9 تعلق دارد.
در جریان یک مطالعه‌ی جدید، دانشمندانی از چین و آمریکای شمالی تعدادی راسو را به بیماری جدید مبتلا ساختند. این حیوانات اغلب در مطالعات مرتبط با آنفلوانزا به عنوان بدل انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. محققین سپس یک راسوی بیمار را در کنار راسوهای سالم در هر یک از چند قفس موجود قرار دادند. راسوهای سالم به زودی به بیماری مبتلا گردیدند. این محققین یافته‌های خویش را در شماره‌ی 23 می نشریه‌ی Science منشر نمودند.
یک راسو که در مجاورت قفس راسوهای سالم قرار داشت نیز به آنفلوانزا مبتلا گردید. محققین اکنون گمان می‌برند که این راسو هنگامی مبتلا گردیده که یک راسوی بیمار سرفه یا عطسه کرده و ویروس بیماری را در هوا پخش نموده است. خبر خوب این که دو راسوی مجاور دیگر سالم ماندند. بنا بر این، انتقال آنفلوانزا در میان پستان داران هنوز به نظر به آسانی صورت نمی‌گیرد. خبر بد این که راسوها قبل از این که علائم بیماری در درون‌شان ظاهر شود ویروس H7N9 را پخش می‌کردند. اگر این امر در مورد انسان نیز صادق باشد در آن صورت کسانی که به ظاهر سالم هستند نیز ممکن است بتوانند دیگران را مبتلا سازند.
در یک مطالعه‌ی دیگر، محققین چینی در شانگهای و هنگ کنگ نمونه‌های H7N9 مربوط به 14 فرد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. سه نفر از این 14 فرد جان خود را از دست دادند. همه‌ی 14 فرد به نوع شدیدی از عفونت ریه به نام ذات ‌الریه مبتلا گردیده بودند. به هر یک از این بیماران داروهای ضد آنفلوانزا خورانده شد. اما دارو در میان سه نفر از آنها جواب نداد.
پزشکان غالباً افراد مبتلا به آنفلوانزا را به کمک داروهای ضد آنفلوانزا درمان می‌کنند. عمده‌ترین دارای ضد آنفلوانزا Tamiflu نام دارد. چنین داروهایی تنها درمان شناخته شده برای ویروس H7N9 به شمار می‌روند. اما تیم تحقیقاتی چینی دریافت که این ویروس در میان سه فرد مبتلای تحت مطالعه که بیماریشان از شدت بیشتری برخوردار بود دچار تغییر ـ یا جهش ـ شده است. این امر ویروس را قادر می‌ساخت تا داروهایی که برای کشتنش تهیه شده بودند را نادیده بگیرد. در یک بیمار، جهش ویروس بعد از آغاز درمان با داروی Tamiflu انجام گرفت. محققین یافته‌های خود را در شماره‌ی 29 می نشریه‌ی پزشکی The Lancet منتشر نمودند.
در نهایت، محققین چینی در نانجینگ و پکن رد پای ویروس جدید را در میان ماکیان مشاهده نمودند. آنها ویروس H7N9 مربوط به یک قصاب پرندگان را با ویروس مربوط به پرندگان موجود در یک غرفه‌ی مجاور تطبیق دادند. این زن قصاب تنها فردی بود که در کل بازارچه‌ی مربوطه به قصابی حیوانات زنده مبادرت می‌ورزید. این محققین یافته‌های خویش را در شماره‌ی 22 می نشریه‌ی New England Journal of Medicine به چاپ رسانیدند.
ویروس‌ها قادرند به سرعت جهش یابند. برخی حتی ممکن است بخشی از ژن‌های میکروب‌های مجاور را تصاحب نمایند. تغییراتی که در این راستا شکل می‌گیرند ممکن است به ویروس امکان دهند از یک ویروس بی‌خطر به یک ویروس خطرناک تبدیل گردد. برخی مواقع نیز این امر ممکن است باعث تبدیل یک ویروس عامل بیماری به یک ویروس بی‌خطر شود.
آن چه در حال حاضر بیش از هر چیزی کار شناسان را نگران می‌سازد این است که سویه‌ی جدید و مرگ بار H7N9 قادر می‌گردد مدت زمانی طولانی در هوا یا بر روی سطوح دوام بیاورد. این امر باعث می‌گردد ویروس شانس بیشتری برای عفونی ماندن و پخش شدن داشته باشد.
تصور کنید یک فرد مبتلا به آنفلوانزای جدید باعث ابتلای یک فرد دیگر می‌شود. فرد دوم قبل از این که علائم بیماری را در خود نشان دهد ممکن است سوار هواپیما شده یا به یک بازار شلوغ رفته و با دستان آلوده به ویروس خود اشیاء را لمس کند. در چنین حالتی، در کم‌ترین زمان افراد بسیاری ممکن است به بیماری مبتلا شده و ویروس را به شکل گسترده‌تری پخش نمایند. اگر داروهایی که جهت کند سازی روند گسترش بیماری تهیه شده‌اند اثر گذاری خود را از دست دهند توقف روند بیماری دشوار می‌گردد. در واقع، این امر منجر به همه‌ گیری بیماری در سطح دنیا می‌شود.
در حال حاضر، مقامات چین بازارهای پرنده فروشی در مناطق آلوده به بیماری را تعطیل نموده‌اند. اگرچه این امر ممکن است گسترش آنفلوانزای جدید در میان مردم را کند نماید، اما گسترش آن در میان پرندگان وحشی را متوقف نمی‌سازد. در حقیقت، پرندگان وحشی احتمالاً منشأ اصلی این ویروس جدید بوده‌اند.



 

 

نسخه چاپی