نکات بهداشتی برای کودکان
نکات بهداشتی برای کودکان

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
 
امروزه لازم است تا والدین با مبارزه با مشکلات بهداشتی، به نحوی طبیعی به فکر حفظ سلامت کودکانشان باشند.
عادت‌های بهداشتی همیشه کم کم در ایام خرد سالی به کودک فهمانیده می‌شوند. اهمیت یک رژیم سالم از اولین مواردی می‌باشد که والدین کودک بایستی همیشه سعی در فهماندن آن به فرزند خود کنند. زمانی که یک عادت بهداشتی در سال‌های اولیه‌ی عمر به کودک القاء شود، تنها می‌تواند به رشد کلی وی کمک کند و او را به فردی مسئولیت پذیر تبدیل نماید. با صرف زمان و توجه از جانب شما، کودکان به درک اهمیت عادات بهداشتی مقید می‌شوند. در این جا مجموعه‌ای از نکات مرتبط با بهداشت کودک آورده شده است. با این نکات، کودکان می‌توانند فرا گیرند تا در مدت سال‌های رشدشان از خود مراقبت به عمل آورند.
نکات بهداشتی برای کودکان
نکاتی برای سالم نگه داشتن کودکان
به فرزند خود اهمیت امور بهداشتی را بیاموزید. روز را حتماً بایستی با صبحانه‌ای کامل آغاز نمود. کمک کنید کودک بیاموزد که چرا اوقات صبحانه برای روز دارای اهمیت می‌باشند. شما می‌توانید نموداری از خوراک‌های مختلف صبحانه درست نمایید و به او اهمیت بسیاری از مواد مغذی را برای بدن بگویید.
میوه‌ها و سبزیجات سبز در رژیمی سالم مؤثر می‌باشند. کودک شما باید بداند که مزیت میوه‌ها بر غذاهای بسته ‌بندی شده چه می‌باشد. لازم است تا شما در طول اوقات صبحانه از میوه استفاده نمایید و یا یک عدد را در وعده‌ی ناهار خود جای دهید. برای جلو گیری از یک نواختی، این امر را با خوردن آب میوه‌های تازه و یا حتی سالادهای میوه جالب گردانید.
کودکان از بسیاری از چیزهایی که برای رشدشان بسیار مهم است آگاه نمی‌باشند. به عنوان والدین، شما بایستی اطمینان حاصل فرمایید که کودکتان مقدار زیادی آب و مایعات در طول روز می‌نوشد. مایعات شامل آب میوه‌های تازه می‌باشند. اطمینان حاصل نمایید که فرزندتان یک بطری آب میوه‌ی تازه با خود به مدرسه می‌برد.
کودکان بایستی از همان سنین پایین با اهمیت ورزش کردن آشنا شوند. به کودکانتان چند حرکت ورزشی پایه‌ای را که می‌توان در خانه به انجام رسانید یاد دهید. تمرینی عادی که شامل راه رفتن و یا شنا کردن شود می‌تواند به کودکان کمک نماید تا به مدیریت این فعالیت‌ها بر مبنای روزانه بپردازند. با بزرگ شدن آنها این فعالیت‌ها به طور طبیعی بدل به بخشی از زندگی آنها می‌شوند.
کودکان هم چنین بایستی از مسائل بهداشتی آگاهی یابند. نوباوگان بایستی چیزهایی از قبیل نیاز به شستن دست‌ها قبل و بعد از وعده‌ی غذایی را یاد بگیرند. برای کودکان خردسال، شما می‌توانید از روالی یک نواخت برای آوردن آنها به درون این فرآیند استفاده نمایید. آنگاه مطمئناً کودکان پس از این که با اهمیت بهداشت شخصی آشنا شدند، این امر را به بخشی از روال عادی زندگیشان تبدیل می‌نمایند.
مراقبت از سلامت دندان بایستی از سنینی پایین شروع شود. انجام دو بار مسواک کردن در طول روز برای سالم و نمیز نگاه داشتن دندان‌ها لازم می‌باشد. شما می‌توانید به کودکی که واقعاً از مسواک کردن دندان‌ها به طور روزانه لذت نمی‌برد وعده‌ی خواندن داستان به هنگام خواب بدهید. این امر را به کاری لذت بخش تبدیل نمایید تا این که از چیزی شبیه به تنبیه استفاده کنید.
با بزرگ‌تر شدن کودک، شما بایستی به کودک کمک نمایید تا جدولی درباره‌ی غذاهایی که بایستی بر مبنایی معین از آن‌ها پرهیز کنند را نگه دارند. در صورتی که کودک شما تمایل دارد تا از غذاهایی هم چون سیب زمینی سرخ کرده و بستنی لذت ببرد چندان سخت گیری ننمایید. به سادگی به فرزندتان بیاموزید که چگونه با هوش باشد و تنها گاه گاهی از این قسم غذاها تغذیه کند.
ممکن است در صورت شامل نشدن ویتامین در رژیم غذایی به مقدار کافی، لازم باشد فرزند شما به اندازه‌ای معین ویتامین مصرف نماید. با دکترتان درباره‌ی مصرف ویتامین هماهنگ کنید تا از میزان صحیح مصرف ویتامین اطمینان حاصل نمایید. قرص‌های ویتامینی با بسته بندی‌هایی جذاب وجود دارند. عموماً، به دلیل وجود محصولاتی که به شکلی خلاقانه در این روزها در دست رس می‌باشند کودکان بر این باور هستند که به جای دارو آب نبات می‌خورند. این کار هم چنین می‌تواند روشی جای گزین برای افزودن اقلام غذایی به رژیم غذایی باشد، که منبعی سرشار از ویتامین می‌باشند. پزشک شما بهترین فردی می‌باشد که می‌تواند رژیم غذایی شما را طرح ریزی نماید.
هم چنین لازم است تا والدین اطمینان حاصل نمایند که کودک آنها به مقدار کافی می‌خوابد. کودک به تعادلی سالم بین فعالیتها و بازی کردن نیاز دارد. گاهی اوقات زمان زیادی به طول می‌انجامد تا کودکان به خواب روند. شما می‌توانید به هنگام خواب یک داستان تعریف نمایید یا به سادگی و با ملایمت با کودک سخن گویید. این امر کمک می‌نماید تا کودک به صورت طبیعی به خواب رود. این امر سبب می‌شود تا کودکان در سلامتی خوب باقی بمانند و در طول روز فعال باشند.
کودکان درست از همان سنین پایین به مهر و محبت و مراقبت بسیاری نیاز دارند. به همراه کوله باری از عشق، این نکات بهداشتی به تندرست بودن کودکتان و خندان بودن او در طول روز کمک می‌نمایند!



 

 

نسخه چاپی