آشنایی فرزندان با کامپیوتر از چه سنی؟
آشنایی فرزندان با کامپیوتر از چه سنی؟

 

نویسنده: فرود حمیدیان




 

کودکان از حدود سه سالگی و در صورتِ خواست شما می توانند با کامپیوتر آشنا شوند. در این سن نرم افزارهای آموزشی و بازی های بسیار ساده ای برای استفاده وجود دارد. برای برخی از کودکان در این سن تصاویر رنگی و موسیقی کامپیوتر جذابیت زیادی دارد. از حدود چهار سالگی تا شروع مدرسه، میل و ولع به یادگیری کار با کامپیوتر و بازی در کودکان زیاد می شود. در همین سنین درباره ی اصول استفاده از اینترنت و کامپیوتر برای بچه ها مقدمه چینی و صحبت کنید.
و اما برای بچه های دبستانی باید قوانین مشخص و محکمی جهت استفاده از اینترنت تعریف، تفهیم و اجرا شود و عوارض عدم رعایت قوانین نیز به آنها گوشزد شود.
با ورود به نوجوانی جنگ و جدال های استقلال طلبانه ی فرزندان با والدین بر سر موضوعات مختلف شروع می شود که یکی از این موضوعات، درخواست استفاده ی آزادانه، دلخواه و بدون نظارت از اینترنت است. این سن، سن هشدار است و ضمن مذاکره و توافق با فرزند، اصول توافقی بسیار روشن و صریح باید اجرا شود. فرزندان تحت نظارت کامل می توانند به تحقیق و فعالیت اینترنتیِ محدود و مشخص (چه از نظر حجم ساعات مورد استفاده و چه موضوع مورد استفاده) بپردازند.
به طور کلی استفاده ازکامپیوتر و اینترنت برای کودک و نوجوان مترادف با مسئولیت پذیری، قانونمندی و طبعاً محدودیت است. والدین باید ضمن تفهیم، این اصل، به او یاد بدهند که اجازه ی چه فعالیت هایی را با کامپیوتر و اینترنت دارد، از چه فعالیت هایی باید به دور باشد و چگونه با پیام ها و موضوعاتی که در اینترنت او را ناراحت می کند برخورد صحیح کند.
منبع مقاله :
حمیدیان، فرود، (1387)، اعتیاد به اینترنت و موبایل(بررسی عوارض وابستگی به اینترنت، موبایل و بازی های کامپیوتری)، تهران: نشر قطره، چاپ دوم



 

 

نسخه چاپی