آداب ورزش گلف
آداب ورزش گلف

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
تلفیقی از وقار و نشاط؛ این‌ها آداب اساسی بازی گلف‌اند که رو به فراموشی هستند. اگر شما به گلف علاقه دارید، به زوال هنر و آداب این بازی کمک نکنید. در این‌جا دستور العمل‌هایی را آورده‌ایم که یک فرد برای ارائه‌ی بهترین عمل کرد خود در بازی گلف باید آن‌ها را رعایت کند.
آداب ورزش گلف
گلف همواره با استعداد، مهارت و ظرافت تعریف شده و ورزشی با حرکات ظریف است که به تمرکز زیادی نیاز دارد. از آن‌ جا که تمرکز، نقشی کلیدی در بازی گلف دارد، پیش نیازهای آن نیز باید رعایت شود. نخستین شرط گلف رعایت دقیق آداب آن است. یک بازی کن گلف به خوبی اذعان می‌دارد که رفتار در برگزاری بازی نقش مهمی دارد. بنا بر این اگر رفتارهای لازم در این بازی برای شما واضح نیست، باید با تماشای دقیق سایر گلف بازان در زمین بازی، آن‌ها را در ذهن خود ثبت کنید. گلف نوعی بازی است که بر محور اخلاق متمرکز است، و اگر شما می‌خواهید که گلف باز موفقی باشید اولین گواهی نامه‌ای که باید کسب کنید گواهی اخلاق است. آداب گلف در تمام مدتی که شما به هدایت مناسب خود در زمین می‌پردازید، تلاش می‌کنید که به فرصت پرتاب توپ خود دست یابید و حتی زمانی که منتظر نوبت‌تان در ایستگاه نشسته‌اید، در جریان است. خندیدن با صدای بلند، غرق شدن در صحبت‌های غیر رسمی مضحک یا شوخی‌های غیر قابل پیش بینی نشان دهنده‌ی آن است که بازی کن تجربه‌ی چندانی در بازی ندارد.

اهمیت آداب گلف

گلف همواره با جذابیت و زرق و برق همراه است، با این حال این‌ که شما به هنگام شرکت در بازی چقدر موقر به نظر برسید مهم است. کسی که گاه به گاه گلف بازی می‌کند، با رعایت آن ‌چه در این ‌جا مطرح می‌شود می‌تواند به بازی کنی حرفه‌ای و درخشان تبدیل شود.

قانون حفظ امنیت

ایمنی در زمین گلف از اهمیت خاصی برخوردار است. سعی کنید خیلی زود خود را به محل آغاز ضربات برسانید. تمرین کنید که در حین بازی ضربه‌ی مستقیم و سنگین به سمت کسی نزنید. توپ گلف بسیار محکم است و در صورت اصابت به یک نفر می‌تواند به او آسیب برساند. بی دقتی نکنید. به هنگام تمرین ضربه زدن به توپ، خیلی محکم ضربه نزنید. ممکن است باعث از بین رفتن و از ریشه در آمدن چمن زمین شده و توپ گلف شما به کسی که در نزدیکی‌تان ایستاده اصابت کند. این اتفاق می‌تواند بسیار شرم آور باشد پس خیلی مراقب باشید.

موارد انضباطی

خندیدن با صدای بلند، اظهار نظر کردن در مورد ضربات سایر گلف بازان و نوع لباس‌شان یا نیش و کنایه زدن به دیگران؛ تمامی این رفتارها در بازی گلف جریمه دارد. نظم و انضباط را در زمین بازی رعایت کنید. ساکت و آرام باشید. همان‌ گونه که از ملزومات بازی گلف پیدا است، نا آرامی و سر و صدا در محیط می‌تواند باعث از بین رفتن تمرکز افراد شود. از دویدن و راه رفتن بی دلیل در زمین بازی اجتناب کنید. در صورت لزوم، سریع و بدون ایجاد اخلال راه بروید.

قانون حفظ سرعت در بازی

به محض این‌که ضربه‌تان را زدید، راه را برای پرتاب توپ توسط بازی کن دیگر باز کنید. تمرکز لازم است اما ممکن است در حالی‌که دیگران زیر آفتاب ایستاده‌اند تا نوبت‌شان شود، تمرکزتان به هم بخورد. پس از اتمام دور بازی‌تان، به ایستگاه باز گردید و صبر کنید تا دو باره نوبت‌تان شود. به خاطر داشته باشید که اعضاء گروه‌تان و هم چنین سایر گروه‌ها، برای رفتن به زمین در صف ایستاده‌اند.

قانون تمرین مستمر

سعی کنید تمرین‌تان برای تکنیک‌های پرتاب توپ در زمین خیلی طولانی نشود. به خاطر داشته باشید که شما در زمین هستید و اعضای گروه و سایر گروه‌ها منتظرند تا شما کار خود را به اتمام برسانید. هرگز با چندین بار تمرین پرتاب توپ (قبل از پرتاب اصلی) صبر سایرین را امتحان نکنید. در صورت نیاز می‌توانید تنها یک بار تمرین کنید و سپس ضربه‌ی اصلی را بزنید.

قانون آمادگی برای گلف (Ready Golf)

رعایت قانون آمادگی گلف عبارت است از بازی کردن حتی در شرایطی که توپ، نسبت به سوراخ در محل و فاصله‌ی مناسبی قرار ندارد. قبل از بازی به روش آماده‌ی گلف، هم گروهی‌های‌تان را در جریان بگذارید. این امر نشان دهنده‌ی آن است که شما به فوت و فن بازی واقف هستید. به این ترتیب شما می‌توانید به کل فرآیند سرعت بخشید. در عین حال قبل از ضربه زدن به توپ دقت کنید که کسی در مجاورت‌تان نباشد. ممکن است باعث مجروح شدن دیگران شوید و رفتارتان در بازی مورد سرزنش قرار گیرد.

قانون مراقبت از زمین

شما باید مراقب زمین بازی باشید. وقتی تکه‌ای از چمن کنده می‌شود، باید آن را سرجای خود قرار دهید. می‌توانید با فشار پا آن تکه را در زمین محکم کنید یا با انگشتانتان اطرافش را صاف نمایید تا مانند قبل صاف شود.

حمل ساک چرخ‌دار گلف

شما باید ساک موتوری یا مکانیکی گلف را در مسیرها حمل کرده و مراقب باشید که قسمت‌های فیروی (بخشی از زمین گلف بین تی و چمن اطراف آن، که در آن چمن کوتاه نگه داشته می‌شود) مرتب بماند. ساک گلف را با سرعت مناسب حرکت دهید. به خاطر داشته باشید که شما در زمین گلف هستید نه در زمین مسابقه‌ی رانندگی. سعی کنید از تخریب قسمت‌های فیروی یا مناطق تی اجتناب نموده و مورد شماتت قرار نگیرید.
این‌ها اساسی‌ترین و مهم‌ترین قوانین و آدابی هستند که فرد در تمام مدت حضور در زمین بازی باید رعایت کند. رعایت آداب گلف را در رفتار خود تقویت نموده و نگذارید که این آداب به اصطلاحات فراموش شده‌ در تاریخ تبدیل شوند.



 

 

نسخه چاپی