آیا امیدی به ریشه کنی بیماری آلزایمر هست؟
 آیا امیدی به ریشه کنی بیماری آلزایمر هست؟

 

نویسنده: مهشید فروغان




 

طی بیست سال گذشته پیشرفت های مهمی در زمینه ی شناخت بیماری آلزایمر صورت گرفته است. اکنون، در مجامع علمی درباره ی احتمال کند کردن فرایند پیشرفت بیماری، خوش بینی فراوانی وجود دارد. هر چند نمی توان با قطعیت گفت که این بیماری قابل پیشگیری است، ولی تحقیقات نشان داده اند که از طریق ایجاد تغییر در فرآوری امیلویید، کاربرد روش های ژنتیکی، مصرف داروهای کاهنده ی کلسترول خون و کنترل عوامل خطرساز قلبی - عروقی می توان خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش داد.
تحقیقات انجام شده در ده سال اخیر نشان می دهد که شیوه ی زندگی سالم و فعالیت جسمی و ذهنی مداوم می تواند شروع بیماری آلزایمر را به تأخیر اندازد. برخی از عوامل خطرساز همبسته با دمانس را می توان از طریق تصحیح شیوه ی زندگی و درمان های مناسب طبی تعدیل کرد.
مصرف غذای سالم می تواند از طریق کاهش سطح کلسترول خون و کنترل دیابت مؤثر واقع شود.
ورزش و فعالیت فیزیکی با کاهش عوامل خطرساز قلبی - عروقی، افزایش جریان خون مغز و تحریک رشد سلول های عصبی و طولانی تر کردن عمر آن ها اثر خود را اعمال می کند.
شناخت بهتر فرایندهای استحاله دهنده ی بافت عصبی در این بیماری راه را به سوی تولید داروهای جدید گشوده است. پیشرفت فنون ارزیابی وضعیت بیمار و اندازه ی پاسخ او به داروها سبب شده است که مطالعات دارویی در این زمینه کیفیت بالاتری داشته و نتایج آن ها قابل اعتمادتر باشند.
گاه از بیماران، خانواده یا مراقب آنان در خواست می شود که با شرکت بیمار در مطالعات دارویی موافقت کنند. شرکت در این مطالعات می تواند تجربه ای مفید و ارزشمند باشد. از آن جا که بسیاری از بیماران و خانواده های آنان در برابر این بیماری خود را درمانده احساس می کنند، شرکت در این مطالعات به آن ها کمک می کند که از حالت انفعال و بی عملی خارج شده و احساس کنند که در مبارزه با این بیماری نقش مؤثری را به عهده گرفته اند. شرکت کنندگان در مطالعه از این امتیاز نیز برخوردار می شوند که اطلاعات دقیق تری درباره ی خود کسب کنند. قبل از تصمیم گیری در زمینه ی شرکت در مطالعه، کسب اطمینان از موارد زیر لازم است.
- تأیید کمیته ی اخلاقِ پژوهش نهاد، مؤسسه یا سازمان پیشنهاددهنده ی مطالعه، اطلاعات دقیق و تفهیم شده در مورد خطرات احتمالی و آثار جانبی داروی مورد آزمایش، ماهیت روش های به کار رفته در ارزیابی و درمان (برای مثال خون گیری) و میزان درد و ناراحتی حاصل از آن ها.
- محرمانه ماندن اطلاعات مربوطه به بیمار.
- حق کناره گیری از مطالعه در هر مقطع، بدون نیاز به توضیح یا توجیه.
از آن جا که بیماری آلزایمر از بیماری های شایع دوره ی سالمندی است و جمعیت سالمندان جهان در چند دهه ی اخیر به طور روزافزونی افزایش یافته و انتظار می رود که در سال های آتی این روند تسریع شود، در حال حاضر مراکز تحقیقاتی بسیاری در سطح جهان بخش اعظم مطالعات خود را به شناخت و درمان بیماری آلزایمر اختصاص داده و به پیشرفت های چشمگیری نیز نایل شده اند. تردیدی نیست که در سال های آینده نیز شاهد اخبار نویدبخشی درباره ی روش های درمان و پیشگیری این بیماری و کاهش رنج و ناراحتی بیماران آلزایمر و خانواده های آنان خواهیم بود.
علاقمندان به همکاری یا عضویت در انجمن آلزایمر ایران می توانند به نشانی زیرا مراجعه کنند:
تهران، شهرک اکباتان، بین فازهای 1 و 2، نبش خروجی شهرک به سمت میدان نور، جنب ساختمان بسیج. تلفن 44633555- 44630652
منبع مقاله :
فروغان، مهشید؛ (1387)، بیماری آلزایمر، تهران، نشر قطره، چاپ اول



 

 

نسخه چاپی