به نوجوان اعتماد کنید
 به نوجوان اعتماد کنید

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

برای رابطه ی بهتر با نوجوانان

اطمینان کردن به فرزندان، به آن ها اعتماد به نفس می دهد. سعی کنید توانایی های شان را بشناسید و به آن ها تکالیف و مسئولیت هایی متناسب با آن تکالیف بدهید. یک مربی خوب انتظاراتی دارد که اندکی از موقعیت فعلی مخاطب او بالاتر است و به او کمک می کند تا در حد توانایی جدیدش عمل کند. یک مربی خوب به شاگردش می گوید:
- می دانم که می خواهی تکالیف درسی ات را انجام بدهی.
- قبول دارم که خیلی از اوقات دوست داری کمک مان کنی.
- فکر می کنم بتوانی از پول هایت خوب استفاده کنی.
- عقیده دارم که از خودت به خوبی مراقبت می کنی.
- فکر می کنم بتوانی خوب خرید کنی.
فراموش نکنید که برخورد رفتاری داشته باشید نه شخصیتی. یعنی رفتاری را که از او انتظار دارید بازگو کنید نه این که به او برچسب شخصیتی بزنید یا صفتی را به او نسبت بدهید. مثلاً نگویید:
- می دانم که می خواهی خوب باشی.
- می دانم که مسئولیت پذیری.
- عقیده دارم که فهمیده و لایقی.
- فکر می کنم که مهربانی.
برچسب زدن بر صفات شخصیتی باعث می شود فرد احساس ناامنی کند، چون اگر موفق نشود آن طوری باشد که شما گفته اید، خودش را زیر سوال می برد. اما وقتی با او برخوردِ رفتاری می شود، فکر می کند که ممکن است در انجام آن کار موفق نبوده، مثلاً تکلیفش را انجام نداده، اما بد و بی مسئولیت هم نیست و می تواند با تلاش بیش تر و کمک گرفتن از شما موفق شود. حتی در موارد مهم زندگی هم سعی کنید به فرزندتان نشان دهید که به او اطمینان می کنید.
بسیاری از والدین با نگرانی می پرسند: «اگر اطمینان کردم و نتیجه مطلوب نبود چه؟» منظور از اطمینان کردن، ارزیابی هوشیارانه و دادن بازخوردهای مناسب است. در واقع توپ را به زمین او می فرستید و او را در مقابل اطمینانی که به او دارید مسئول می کنید. حال اگر اطمینان نکنید، پیشاپیش رفتار نامطلوبی را برای او پیش بینی و موجه کرده اید.
حتماً آن قسمت زیبای رمان «بینوایان» اثر جاویدان «ویکتور هوگو» یادتان است که کشیش به مأمورین انتظامی می گوید ظرف های نقره را خودش به ژان والژان بخشیده و بعد به ژان والژان می گوید: «من با این کارم تو را ملزم کردم که از این به بعد درستکار باشی.» هر وقت راجع به اطمینان داشتن به فرزندتان نگران شدید موضوع را با او مطرح کنید و احساس خود را بگویید. از روش های «علامت سوال»، «حل مسئله» و «ردیابی ذهن» استفاده کنید.
منبع مقاله :
موسوی، شکوفه؛ (1387)، رابطه ی والدین و نوجوان (با نوجوان خود چگونه رفتار کنید؟)، تهران: نشر قطره، چاپ چهارم



 

 

نسخه چاپی