برای نوجوان احترام قایل شوید
 برای نوجوان احترام قایل شوید

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

برای رابطه ی بهتر با نوجوانان

شما به عنوان والدین، برای فرزند نوجوان تان بسیار مهم هستید. درست است که به دلیل ورود به مرحله ی نوجوانی، تغییرات هیجانی و شناختی زیادی در آن ها اتفاق افتاده، دنیای آن ها بزرگتر شده، افراد گوناگونی را می شناسند و به آن ها اعتقاد دارند، الگوهای مختلفی را به عنوان ایده آل خود قبول دارند، اتاق شان پر از عکس کسانی است که شما نمی شناسیدشان و ... اما شما هنوز هم برای آن ها مهم هستید و نظرتان راجع به آن ها، برای شان اهمیت دارد.
فرزند نوجوان تان همان قدر که به محبت، توجه و حمایت شما نیاز دارد، به احترام شما هم نیاز دارد. گاه ما فقط آن رفتارهایی را می پسندیم که مورد قبول مان است: اگر طرز رفتار، لباس پوشیدن، ارتباط برقرار کردن و گذران اوقات او مطابق میل ما باشد، او را تأیید می کنیم وگرنه علایق و سلایق او را به رسمیت نمی شناسیم و آشکار یا ناآشکار نارضایتی خود را نشان می دهیم. در واقع این پیام را به او می دهیم که: «فقط وقتی برای عقیده، روش و رفتار تو احترام قایل می شوم که مورد قبول من باشد.» ممکن است او را مورد مهر و محبت قرار دهیم و از او حمایت کنیم، ولی باورهایش را قبول نداشته باشیم. همین مورد تأیید نبودن، او را برافروخته می کند و شاید برای اثبات این که چه قدر درست می گوید با شما لجبازی کند یا در اعتقادش راسخ تر شود.
اشتباه نکنید، منظور از احترام قایل شدن برای علایق او این نیست که شما مثلاً موسیقی رپ گوش کنید یا مثل او سرسپرده ی یک ستاره ی سینما شوید یا دیوار اتاق تان را از عکس فوتبالیست ها پر کنید. تنها نباید به علایقش بی احترامی کنید و به او نیش و کنایه بزنید، مسخره اش کنید یا او را زیر سوال ببرید. لازم نیست هر روز راجع به موسیقی مورد علاقه ی خودتان، کتاب های کلاسیک و گنجینه ی ادبی ایران و جهان سخنرانی های غرّا کنید تا او به پوچی علایق و انتخاب های خود پی ببرد، کافی است قبول کنید که علایق او تا وقتی صدمه ای به کسی نمی زند، قابل احترام است، سعی کنید در انتخاب های او نکات مثبت پیدا کنید. مثلاً به او بگویید قبول دارم:
- این خواننده بسیار مبتکر است.
- این فوتبالیست بسیار خلاق است.
- این هنر پیشه بسیار جذاب است.
به او کمک کنید تا احساس کند صلاحیت انتخاب کردن دارد و بسیاری از اوقات هم درست انتخاب می کند. اگر شما هم انتخاب های خوبی دارید، در زندگی به آن ها عمل کنید: خوب لباس بپوشید موسیقی خوب گوش کنید، کتاب خوب بخوانید و ...
صبر کنید. نتیجه بهتر از آن خواهد بود که فکر می کنید.
منبع مقاله :
موسوی، شکوفه؛ (1387)، رابطه ی والدین و نوجوان (با نوجوان خود چگونه رفتار کنید؟)، تهران: نشر قطره، چاپ چهارم



 

 

نسخه چاپی