نوجوان را بشناسید
نوجوان را بشناسید

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

 برای رابطه ی بهتر با نوجوانان

شاید این عنوان برای شما تعجب آور باشد، شاید فکر کنید او را بهتر از هر کسی می شناسید، یعنی هیچ کس در دنیا، حتی خودش، او را به اندازه ی شما نمی شناسد.
اشتباه می کنید! در قسمتی از کتاب «جنگ و صلح» نوشته ی «لئون تولستوی»، به همین موضوع اشاره شده که بزرگترین اشتباه والدین این است که فکر می کنند فرزندان شان همه چیز را به آن ها می گویند و آنان همه چیز را در مورد فرزندان شان می دانند!
البته منظور از شناختن او، بازپرسی کردن و تخلیه ی اطلاعاتی یا تفتیش و بازرسی دفترچه ی یادداشت و نامه های او نیست، بلکه منظور پی بردن به دنیای او، نحوه ی نگاه او به زندگی، باور و احساسی است که نسبت به خود دارد.
شاید ما تصورش را هم نکنیم که چه بسا نوجوان آراسته و خوش ظاهر ما در دنیایی از ترس، تهدید، احساس حقارت و ناامنی درونی به سر می برد. شاید ما خشم، سرخوردگی و احساس ناامیدی او را در نیابیم. شاید ندانیم او چه فکرهایی برای آینده دارد و چه راه حل هایی برای زندگی اش در نظر گرفته است. حتی شاید او فکرهای خطرناکی در سر دارد که ما به کل از آن ها غافلیم. حتماً موافقید که بسیاری از والدین از شروع رفتارهای نامطلوب یا محدوده ی قرمز فرزندشان اطلاع ندارند و تعجب می کنند وقتی متوجه می شوند فرزندشان مواد مخدر مصرف می کند، روابط ناهنجاری با دیگران دارد، دروغ می گوید و قوانین خانه و مدرسه را درهم می شکند. معمولاً والدین وقتی به موضوع پی می برند که بسیار دیر است. آن گاه از خود می پرسند: «زیرِ یک سقف و دور یک سفره چه چیزی مانع شد که او را بشناسم؟»
موقعیت هایِ امن و لذت بخشِ زندگی مثل صرف عصرانه، صحبت های بعد از شام، تعطیلات و ... فرصت های خوبی هستند تا آن ها از خودشان بگویند، به شرطی که بسیار ظریف و با ملاحظه رفتار کنید، علاقه مند باشید، قضاوت نکنید، برچسب نزنید، با حوصله بشنوید و هم حسی کنید.
آرزوهایش را بشنوید و شوق پنهان در بلندپروازی هایش را حس کنید. برای این که قدرتِ واقعیت سنجی او را بالا ببرید و مشکلاتِ زندگی را به او نشان بدهید، نگاه عاقل اندر سفیه به او نیندازید. سعی کنید از منابع مختلف اطلاعات خود را کامل کنید: رفتارش را در مدرسه، در جمع دوستان، در کارهای مورد علاقه، در جمع اقوام و ... بررسی کنید. تعجب خواهید کرد که بسیاری از قابلیت های او را ندیده و نشناخته اید یا به بسیاری از نکات ضعف او پی نبرده اید و حتی فکرش را هم نکرده اید.
هر قدر فرزند نوجوان تان را درست تر و همه جانبه تر بشناسید، در برخورد با او و کمک کردن به او تواناتر و مسلط تر خواهید بود.
منبع مقاله :
موسوی، شکوفه؛ (1387)، رابطه ی والدین و نوجوان (با نوجوان خود چگونه رفتار کنید؟)، تهران: نشر قطره، چاپ چهارم



 

 

نسخه چاپی