ویار حاملگی
 ویار حاملگی

 

نویسنده: حسین عبداللهی ثانی




 

بعضی از زنان در حین حاملگی تمایل به خوردن مواد خوراکی خاص مثل ترشیجات یا مواد غیر خوراکی مثل خاک، گِل، حبوبات خام یا یخ پیدا می کنند. علت این تمایل دقیقاً مشخص نیست، ولی کمبود آهن یا دیگر مواد معدنی یکی از علل ایجاد این مشکل است، به طوری که در افرادی که کم خونی ناشی از کمبود آهن دارند، تمایل به خوردن خاک یا گِل زیاد می شود.
وجود مشکلات روانی هم گاهی باعث مصرف مواد خوراکی خاص و مواد غیرخوراکی می شود و می توانند سلامتی زن باردار و جنین وی را به خطر اندازد. چون انتقال بعضی از سموم که در خاک وجود دارند مثل سرب یا ترکیبات آن می تواند رشد جنین را به تعویق بیندازد.
انواع موادی که در این حالت مورد استفاده قرار می گیرد در فرهنگ های مختلف متفاوت است، ولی علاقه به خوردن گِل و خاک تقریباً در همه ی فرهنگ ها شایع است. زنان حامله حتی به بوهای خاص ویار منفی یا مثبت نشان می دهند. مثلاً ممکن است از بوی مطبوع گُل خاصی یا بوی ادکلن همسرشان دچار حالت تهوع شوند؛ ولی برعکس از بوی نامطبوع خاصی خوش اش بیاید. در نسل های قدیمی تر و زمانی که مردم در خانه های کاه گلی زندگی می کردند گاه گِل و بوی آن که با پاشیدن آب بلند می شد جزءِ ویار مثبت خانم های حامله بوده است و در زندگی امروزی تمایل به بوی گچ دیوارِ نَمور یا خوردن خود گچ دیده می شود.
منبع مقاله :
عبداللهی ثانی، حسین، (1389)؛ زنان و بیماری های خاص روان پزشکی، (بیماری های روان پزشکی مرتبط با زنان)، تهران، نشر قطره، چاپ اول



 

 

نسخه چاپی