مسئله را حل کنید و از حیطه های دیگر وام نگیرید
 مسئله را حل کنید و از حیطه های دیگر وام نگیرید

 

نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

برای رابطه ی بهتر با نوجوانان

شاید موضوعات و مسائلی که باید هر روز در خانواده ها بررسی و حل شوند از مسائلی که در ادارات و موسسات بزرگ وجود دارند بسیار بیش تر باشند. مسائلی مثل مدیریت مالی، برنامه ریزی برای آینده، پس انداز، سرمایه گذاری، رفت و آمد با دیگران، ارتباط با مؤسسات آموزشی و فرهنگی و ورزشی مثل مدرسه، کلاس زبان، باشگاه ورزشی و ... هم چنین حل کردن مسائل روزمره ی فردی و جمعی خانواده مانند اختلاف نظر والدین، رقابت و درگیری فرزندان، اختلاف نظر بین والدین و فرزندان و ...
والدین از نسل پیشین اند و به مفاهیمی مثل احترام به بزرگ ترها، سپاس گزاری، رعایت ادب، حرف شنوی، اطاعت و پذیرش معتقدند؛ و از آن جایی که فرزندان شان را دوست دارند و خیر و صلاح شان را می خواهند و خود را هم با تجربه تر از آنان محسوب می کنند، پیشنهادات و درخواست های خود را لازم الاجرا می دانند. اما در بسیاری از مواقع نوجوانان با نظرات والدین موافق نیستند. آن ها به نسل دیگری تعلق دارند که در آن، مفاهیمی مثل استقلال، حق داشتن، اظهار وجود کردن، بحث کردن و قانع شدن و ... قابل قبول است.
اغلب والدین اختلاف نظر بین خود و نوجوان شان را این گونه تعبیر می کنند که: «او من را قبول ندارد، متوجه زحمات من نیست، برای تجربه ی من ارزش قایل نمی شود، سپاس گزار محبت های من نیست، دوستم ندارد و ...»، در حالی که اگر یاد بگیرند راجع به هر موضوع، در همان محدوده، دنبال راه حل بگردند و آن را به محدوده های دیگر تسرّی ندهند، هم می توانند اختلاف نظرها را از بین ببرند و هم از ایجاد افکار، احساسات و برخوردهای منفی جلوگیری کنند.
فرزند ما ممکن است نخواهد اوقات فراغتش را با ما بگذراند ولی برای ما احترام قایل باشد، شاید طبق برنامه ریزی ما عمل نکند اما دوست مان داشته باشد، ممکن است با ما مخالف باشد ولی ناسپاسی نکند.
برخورد احساسی ما و وام گرفتن از حیطه هایی مثل ارزش ها، شاید در کوتاه مدت نتیجه بدهد اما در درازمدت یا در فرزند اما احساس گناه ایجاد می کند یا این که او را دچار بی خیالی می کند، که در هر دو صورت خوب نیست. پس کاری نکنیم که به دلیل مخالفت با ما احساس گناه کند یا نسبت به ارزش ها بی تفاوت شود و پیش خود فکر کند که: «بابا و مامان همیشه این جور نقش بازی می کنن که به من فشار بیارن.» طوری برخورد کنیم که او بداند، مسئله باید حل شود.
در حل مسئله، افراد با توجه به نقطه نظراتی که دارند، به نتیجه می رسند و هیچ کس به دلیل جایگاه و مقامش نمی تواند از موقعیت ویژه ای برخوردار شود.
منبع مقاله :
موسوی، شکوفه؛ (1387)، رابطه ی والدین و نوجوان (با نوجوان خود چگونه رفتار کنید؟)، تهران: نشر قطره، چاپ چهارم



 

 

نسخه چاپی