روش زندگی یعنی چه؟
روش زندگی یعنی چه؟

 

نویسنده: دکتر سیّد ابوالقاسم حسینی




 

منظور از روش زندگی چیست؟

روش زندگی اصطلاحی است که به طور اختصاصی یکی از روان شناسان به نام آدلر آن را به کار برده است و با آداب ویژه و مؤثر در زندگی هر کس مورد استفاده قرار می گیرد. به نظر آدلر روش زندگی حاصل ترکیب انگیزه ها، خصیصه ها، علایق و ارزش هاست که خود را در رفتار شخص متجلی می سازند.
در قرآن مجید آمده است: «بگو هر کس طبق «روش» خود عمل می کند» (اسراء: 84). لغت «شاکله» که در متن عربی قرآن مطرح شده و در فارسی به «روش» ترجمه گردیده است، در فرهنگ های لغت با عناوین «طریق و مذهب و طبیعت» معنا شده است. قاموس قرآن آیه ی مزبور را به صورت زیر معنا می کند: «بگو اعمال هرکس، روی عوامل مخصوص استعدادی و طبیعتی که کسب می کند، صادر می شود». مفهوم «روش زندگی» از دیدگاه آدلر را به مفهوم «شاکله» بسیار نزدیک می بینیم و خلاصه ی آن «مجموعه ی جنبه های ذاتی و اکتسابی فرد» می باشد.
متأسفانه به رغم مهم بودن توجه به ابدیت، در طول تاریخ این نکته ی حیاتی مورد بی توجهی واقع شده است و «حالت بیداری» در بسیاری از مردم وجود ندارد. اگر رهنمودهای خداوند مورد استفاده قرار می گرفت، حتی یک نفر زندگی ناخوشایند نداشت. در صورتی که در قرآن مجید آمده: «روزی که به دوزخ می گوییم: آیا پر شدی و می گوید: آیا باز هم هست» (ق: 30).
پر شدن انسان ها در جهنم به علت عدم فراگیری، عدم پذیرش و عدم به کارگیری آموزش های الهی است، و این خود نوعی تمرد آشکار نسبت به کاربرد دستورالعمل زندگی سالم و روش استاندارد است که توسط پدیدآورنده ی انسان برای زندگی بهتر دنیوی و اخروی او وضع شده است. جزای آن هم عذاب مداوم هم در دنیا و هم در آخرت است.
منبع مقاله: حسینی، سیّد ابوالقاسم؛ (1387) سبک و روش زندگی استاندارد و نقش آن در تأمین سلامت بدنی، روانی، اجتماعی و معنوی انسان، تهران: نشر قطره



 

 

نسخه چاپی