مفاهیم بهداشت روانی
 مفاهیم بهداشت روانی

 

نویسنده: دکتر سیّد ابوالقاسم حسینی




 

در مورد بهداشت روانی دو تعریف مورد توجه قرار می گیرند:
در تعریف اول، بهداشت روانی به عنوان رشته ای تخصصی از بهداشت عمومی است که در زمینه ی کاستن اختلال های روانی - اجتماعی فعالیت می کند و بررسی انواع اختلالات روانی و عوامل مؤثر در بروز آن ها، در قلمرو این علم است. شناخت چگونگی به وجود آمدن اختلالات روانی اولین قدم در برنامه ریزی برای اقدام های پیشگیری است. پس از شناخت علت های به وجود آورنده ی اختلالات روانی، وظیفه ی دست اندرکاران این رشته، مطالعه ی راه های از بین بردن و یا غلبه بر آن هاست.
با توجه به این که مجموعه عوامل زیستی - روانی - اجتماعی در بروز اختلالات روانی نقش دارند، روش های پیشگیری از این اختلالات نیز چند بُعدی هستند و باید در ابعاد زیستی - روانی - اجتماعی و معنوی مورد بررسی قرار گیرند.
در تعریف دوم، بهداشت روانی به معنای ارتقای سلامت فکر و دست یابی به تکامل است و منظور نشان دادن سلامت روانی است که خود می تواند به ایجاد سیستم با ارزشی برای تحرک، پیشرفت و تکامل فردی، ملی و بین المللی کمک کند. زیرا وقتی سلامت روانی شناخته شد، برای دست یابی به آن اقدام می شود و راه برای تکامل فردی و اجتماعی باز می شود.
منبع مقاله: حسینی، سیّد ابوالقاسم؛ (1387) سبک و روش زندگی استاندارد و نقش آن در تأمین سلامت بدنی، روانی، اجتماعی و معنوی انسان، تهران: نشر قطره



 

 

نسخه چاپی