چطور برنامه‌نویسی کامپیوتر یاد بگیریم؟
چطور برنامه‌نویسی کامپیوتر یاد بگیریم؟

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع :راسخون



 
اگر با خطاهای برنامه ‌نویسی کامپیوتر برخورد کرده‌اید و به دنبال راهنمای کوتاهی برای توضیح در مورد یاد گرفتن این هنر هستید، این مقاله دقیقاً چیزی است که به دنبال آنید. این جا ما نکته‌هایی فراهم می‌کنیم که به شما یاد می‌دهد چطور برای خودتان برنامه‌های کامپیوتری بنویسید.
چطور برنامه‌نویسی کامپیوتر یاد بگیریم؟
برنامه ‌نویسی کامپیوتر یکی از جذاب‌ترین زمینه‌ها برای کار می‌باشد. میلیون‌ها خط رمز هر روز و در هر جای جهان نوشته می‌شوند و با خود برنامه‌های کار بردی و نرم ‌افزار به وجود می‌آورند. اگر شما مشتاق به برنامه ‌نویس شدن و استفاده از پتانسیلی که کامپیوتر بر روی نوک انگشتانتان قرار می‌دهد هستید وقتش است که شروع به تفکر در مورد یاد گیری برنامه ‌نویسی برای خودتان بکنید. اگر از تفکر از راه تجزیه و حل کردن پازل، هم چنین حل کردن مشکلاتی از انواع دیگر، لذت می‌برید برنامه ‌نویسی این فرصت را برای شما فراهم می‌کند. کلید یاد گیری برنامه ‌نویسی مسلط شدن به زبان‌های برنامه ‌نویسی و یاد گرفن کار برد آن برای حل مشکلات پیچیده است.
راه استاندارد یاد گیری برنامه ورود به یک دانشگاه و گرفتن یک مدرک در زمینه‌ی علوم کامپیوتر است، اگر چه افراد زیادی وجود دارند که با وجود داشتن تجربه‌ها و مهارت‌ها برای تفکر تحلیلی هرگز نمی‌توانند وارد دانشگاه شوند. ما این مقاله را برای کسانی نوشته‌ایم که هرگز به دانشگاه نرفته‌اند اما زیبایی برنامه ‌نویسی را کشف کرده و دوست دارند که آن را برای خودشان یاد بگیرند. این کار امروزه ممکن است زیرا اینترنت و نهضت اپن سورس (رمز ‌باز) یک فرهنگ برنامه ‌نوسی آنلاین ایجاد کرده که می‌تواند شما را در این جریان راهنمایی کند. با تأدیب نفس و پا فشاری می‌توانید به خود برنامه‌ نویسی یاد دهید و از نوشتن نرم ‌افزار خود لذت ببرید. این تنها یک راه خوب برای تمرین ذهنی نیست؛ چه کسی می‌داند، شما شاید روزی با فروختن نرم ‌افزارتان پول در بیاورید یا استخدام شرکت‌های برنامه‌نویسی شوید اگر واقعاً کارتان خوب باشد.

چطور بدون مدرک دانشگاهی برنامه ‌نویسی کامپیوتر یاد بگیریم؟

علوم کامپیوتر اگرچه زمینه‌ای برای یاد گرفتن و مسلط شدن است اما می‌تواند لذت‌ بخش‌ترین و خلاقانه‌ترین تجربه‌ها را به شما بدهد. در این قسمت ره نمودهایی برای برنامه ‌نویس شدن وجود دارد.

زبان‌های برنامه‌نویسی را یاد بگیرید.

ابتدا یک کامپیوتر رو میزی یا لپ تاپ گیر بیاورید که شما را برای خواندن و اجرا کردن برنامه‌ها توانا می‌سازد. برنامه ‌نویسی به معنی تعامل با سخت ‌افزار کامپیوتر برای انجام دادن کارهای محاسباتی مختلف است. کامپیوتر فقط زبان ماشین را می‌فهمد که به زبان 1‌ها و 0ها نوشته ‌شده ‌است. برای ما انسان‌ها برای مکالمه با کامپیوتر زبان‌های برنامه‌نویسی‌ای ایجاد ‌شده ‌بود که کدشان به وسیله کامپایلرها می‌تواند به شکلی قابل خواندن برای ماشین تبدیل شود. تعدادی زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارد که در کار بردها و توانشان متفاوت هستند. شما باید حداقل دو جین زبان برنامه ‌نویسی اصلی که شامل سی، سی++، جاوا، پرل لیسپ و پیتون می‌شود یاد بگیرید.
برای این که پایه‌های برنامه ‌نویسی کامپیوترتان را درست یاد بگیرید اول سی یا پیتون را یاد بگیرید. از منابع آنلاین و صدها کتاب مفید در مورد برنامه ‌نویسی استفاده کنید تا پایه‌ها را بفهمید. کامپایلرهایی را که زبان برای نوشتن کد و اجرای ان بر روی کامپیوتر نیاز دارد نصب کنید. از مثال‌ها و سؤال‌های فراهم شده در کتاب‌ها و آموزش‌های آنلاین برای نوشتن کد استفاده کنید. یکی از بهترین کتاب‌ها برای شروع یادگیری سی ، "برنامه‌نویسی به وسیله سی" نوشته دنیس ریچی و برایان کرنیگان است. کتاب مفید دیگر برنامه ‌نویسی در سی نوشته‌ی کوچان است.
اِشرافی بر سی پیدا کنید، سپس به تدریج برنامه نویسی جهت داری که توسط سی + + ممکن شده است را به چالش بکشید. سپس جاوا، پرل و جاوا اسکریپت که به طور وسیع در برنامه ‌نویسی مشتری مدار برای توسعه وب استفاده می‌شود را یاد بگیرید. اچتمل و کد نویسی سرور مدار را اگر می‌خواهید به توسعه وب بپردازید یاد بگیرید. همان طور که می‌بینید چیز‌های زیادی برای یاد گرفتن وجود دارد و حداقل 5 تا 6 سال برای محکم شدن پایه‌ها در بیشتر زبان‌ها زمان نیاز است. از آموزش‌های آنلاین و دوره‌های پیشنهاد شده به وسیله مؤسسه‌هایی نظیر ام ‌آی ‌تی از طریق نرم ‌افزار‌های کد بازشان کمک بگیرید.

نوشتن کد را شروع کنید

بهترین راه برای یاد ‌گرفتن تمرین کردن چیز‌هایی است که یاد گرفته‌اید. کد خود را بنویسید، اشتباه کنید، خطا یابی کد را یاد بگیرید. در رقابت‌های کد نویسی شرکت و مهارت‌های برنامه ‌نویسی خود را آزمایش کنید. نرم ‌افزار کد باز (اپن سورس) تهیه کرده، کد را بخوانید، و یاد بگیرید که برنامه‌ها چطور نوشته‌ شده‌اند. یاد بگیرد چطور برنامه ‌نویسان، چیرگی در صرفه ‌جویی (اقتصاد) در کد و نیز شفافیت منطقی که برنامه‌های عالی می‌سازند را به دست می‌اورند. شروع به یاد گیری کامپیوتر و پایه‌های سخت ‌افزاری نمایید. یاد بگیرید کامپیوتر چطور در سطوح پایه با حافظه و پردازنده‌ها کار می‌کند.

به کار‌انداختن لینوکس یا یونیکس را یاد بگیرید

نمی‌توانید خود را برنامه ‌نویس خطاب کنید مگر این که بر استفاده از سیستم‌های عامل لینوکس یا یونیکس مسلط شوید. یکی از توزیع‌های لینوکس مانند اوبونتو را روی کامپیوتر نصب کرده و آن را تعمیر کنید. اوبونتو شما را با تمام ابزار‌های برنامه ‌نویسی مانند کامپایلر تأمین خواهد کرد.

در نزد برنامه‌نویسان متخصص شاگردی کنید

به برنامه‌ نویسان متخصص اجازه دهید که شما را زیر بال خود بگیرند. مربی خوبی پیدا کنید که خود در راه تبدیل شدن به برنامه نویسی چیره دست است. راهنمایی آنها را بپذیرید و از آنها یاد بگیرید.

کدها را بخوانید، بنویسید و در حال پیش رفت باشید

نوشتن کد کامپیوتر خود را ادامه دهید و به تفکر در مورد بهبود آن نیز ادامه دهید. به نهضت (جنبش) سورس‌ باز پیوسته و شکل ‌بندی برنامه‌های خوب را تحلیل کنید. حوزه تخصصی خود را انتخاب کنید و به عمق راه ادامه دهید. به یاد داشته ‌باشید که همیشه راه برای پیش رفت وجود دارد.
اجازه ندهید توهمی با عنوان این که برنامه ‌نویسی ساده است وجود داشته باشد. حداقل ده تا پانزده سال وقت لازم است تا به درجه‌ای برسید که بتوانید خود را یک برنامه ‌نویس کامل خطاب کنید. موفقیت شما در برنامه‌نویسی مستقیماً با تخصص و پا فشاری‌ای که شما در یاد گیری‌تان می‌کنید متناسب است. همان طور که قبلاً پیشنهاد شد حداقل به دو جین زبان برنامه ‌نویسی شامل سی ر سی++، جاوا، لیسپ، پیتون، پرل و جاوا اسکریپت مسلط شوید، کد جدید را بخوانید و بفهمید، به رقابت‌های کامپیوتری جدیدتر بپردازید و تبدیل به یک برنامه ‌نویس شوید. هدف این مقاله برای این که چطور برنامه ‌نویسی کامپیوتر یاد گیریم این بود که به شما یک سقلمه در جهت درست بزنیم. امیدواریم این هدف تا اندازه‌ای به دست آمده باشد. ذهن خود را آزاد کنید و با لذت وارد ماتریس دنیای برنامه ‌نویسی شوید.



 

 

نسخه چاپی