خارش گوش‌ها و گلو درد
خارش گوش‌ها و گلو درد

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع :راسخون



 
خارش گوش‌ها و گلو درد می‌تواند باعث نا راحتی بسیاری شود، و می‌تواند روزمان را تیره کند. دلایل و درمان‌هایشان را در این مقاله پیدا کنید.
خارش گوش‌ها و گلو به دو دلیل اصلی اتفاق می‌افتد، یعنی، آلرژی یا گلو درد. خارش در گوش‌ها و گلو می‌تواند باعث نا راحتی بسیاری در یک فرد شود، و او ممکن است به خاطر آن با انجام دادن کار‌های روزانه‌اش مشکل داشته باشد. این جا دلایل و درمان‌هایی برای خارش گوش و گلو درد ذکر شده است با تمرکز کردن بر دو محرک آن.
خارش گوش‌ها و گلو درد

گوش‌ها و گلو چگونه به هم مرتبط‌اند؟

ما همه عبارت ENT (گوش، حلق، بینی) را می‌دانیم. ما هم چنین می‌دانیم که آن‌ها به طور داخلی به هم مرتبط‌اند. ما حفره‌هایی سینوسی در جمجه‌ی خود داریم. این حفره‌های سینوسی جمجه‌ی ما را سبک و هوا را قبل از رسیدن به ریه‌ها گرم می‌کند. این کیسه‌های هوا به گوش و گلوی ما متصل هستند. بنا بر این، اگر گلویتان آلوده و یا دارای هر مشکل دیگری شود، احتمال قویی وجود دارد که گوش‌هایتان به نحوی در گیر شود، و بالعکس.

خارش گوش

دلایل بروز
واکنش آلرژیکی: خارش گوش‌ها می‌تواند به دلیل واکنش الرژیک بدن نسبت به بعضی آلرژن‌ها مانند ذرات گرد و غبار، دانه‌ی گرده، دارو‌های معین، مواد غذایی خاص، موی حیوانات، و غیره . . . باشد. یک واکنش آلرژیک پاسخ بدن نسبت به بعضی مواد است که به عنوان "مهاجم" تلقیشان کرده است. هیچ کس تا به حال نتوانسته است دلیل اصلی این گونه واکنش‌های بدن را تشخیص دهد. به جز خارش گوش‌ها، دیگر علائم تولید شده توسط آلرژی شامل عطسه کردن، خارش دماغ، خارش چشم، احساس خستگی، گرفتگی، سر درد و در بعضی موارد یک بیماری پوستی به نام کهیر می‌شود.
آلودگی‌ قارچی: آلودگی قارچی می‌تواند دلیل دیگر خارش گوش‌ها باشد، مخصوصاً اگر شناگر باشید. آب مقدار زیادی کثیفی و قارچ حمل می‌کند که می‌تواند گوش‌هایتان را آلوده کند.
خشکی: اگر پوست ما کم بود روغن‌های طبیعی داشته باشد، بسیار خشک و پوسته پوسته خواهد شد. این خشکی باعث خارش در گوش می‌شود. نا کافی بودن موم یا موم بیش از اندازه در گوش‌ها، هر دو، می‌تواند باعث آلودگی‌ها و خارش شود. اگر مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، آماس پوست، و غیره دارید، این موضوع خارش گوش‌ها را تقویت خواهد کرد.
خلط: موکوس نیز می‌تواند یک دلیلش باشد. زمانی که هوایی که از راه بینی به ریه‌ها می‌رود به وسیله‌ی خلط انباشته شده مسدود می‌شود منجر به عفونت‌هایی می‌شود. از آن جایی که گوش، بینی و گلو به طور نزدیکی به هم متصل هستند، این عفونت به گوش‌ها سرایت می‌کند و باعث درد و خارش می‌شود.
ابزار کمک‌‌ شنوایی: ابزار کمک شنوایی دلیل دیگری برای خارش گوش‌ها می‌تواند باشد. اگر به درستی قالب داده نشده باشند یا اگر آلوده باشند، می‌توانند گوشمان را آلوده کنند. استفاده کردن از خودکار یا مداد برای تمیز کردن گوش می‌تواند مشکل را بدتر کند و هم چنین باعث به وجود آمدن سوزش شود. خارش گوش‌ها هم چنین ممکن است به دلیل ورود هر حشره‌ای به درون کانال گوش ایجاد شود. عموما ً، گوش‌ها مکانیسم طبیعی‌ای دارند، که سلول‌‌های مرده، پوست خشک و باکتری را به خودی خود پاک می‌کنند. کار کرد این در هر حال، بسیار ضعیف است، که باعث ایجاد مشکلاتی برای گوش می‌شود.

روش مداوا

دکتر‌ها عموما ً آنتی هیستامین‌ها را برای مداوای آلرژی‌‌ها تجویز می‌کنند. این کار برای این است که آنتی هیستامین‌ها به متوقف کردن هیستامین‌های تولید شده به وسیله‌ی سلول‌های ماستوسیت در سراسر بدن کمک می‌کنند. این گونه، با مقابله کردن با هیستامین‌ها، این داروها به جلو گیری از واکنش‌های آلرژیکی کمک می‌کنند. مثال‌هایی برای موارد استفاده‌ی گسترده‌ی آنتی هیستامین‌ها دیفین ‌هیدرامین و کلر فنی ‌رامین هستند.
آنتی هیستامین‌های طبیعی مانند چای سبز، وگیاه‌های طبی مانند بابونه، ریشه‌ی شیرین بیان و گزنه‌ی نیش‌زن، هم واقعاً برای درمان آلرژی‌ها مفید هستند. الکل و سرکه می‌توانند خود را به عنوان بهترین راه حل‌ها برای خارش گوش نشان دهند. آن‌ها کاملا ً با عفونت مقابله می‌کنند، و آن را از ریشه از بین می‌برند، و بنا بر این به خارش گوش پایان می‌دهند. فقط یک قطره روغن زیتون برای گوش‌ها می‌‌تواند به نرم نگه داشتن پوست، و نرم کردن پوست خشک و پوسته پوسته کمک کند. برای نتیجه‌ی بهتر، در روغن زیتون سیر بریزید. شما هم چنین می‌توانید روغن بچه را جای گزین روغن زیتون کنید.
برای رهایی از آلرژی، بهترین درمان دور ماندن از آلرژنها است که همان موادی هستند که در ابتدا باعث بروز آلرژی شده‌اند. به خوردن مواد غذایی که باعث بروز واکنش آلرژیک شده‌اند ادامه ندهید، یا از دکتر بخواهید که داروهایی که باعث ایجاد آلرژی شده‌‌اند را عوض کند.
ایمونوتراپی یا حساسیت زدایی هم چنین به صورت بسیار گسترده‌ای برای درمان و کاهش علائم آلرژی استفاده می‌شوند. اسپری‌های بینی مانند آن دسته که دارای کرومویلن سدیم یا یک راه حل آب نمکی هستند، علاوه بر خارش بینی، گوش‌ها و گلو، به از بین بردن علائم آلرژی کمک می‌کنند.

گلو درد

علل

عفونت‌های ویروسی: چندین عامل می‌تواند باعث گلو درد شود. از بین آن‌ها، معمول‌ترین علت سرما خوردگی و انفلوانزا است. سرما خوردگی یک نوع عفونت ویروسی معمول است. عفونت ویروسی هم چنین شامل مونو نوکلئوزیس، آنفولانزا، هرپانژین یا اریون می‌شود.
عفونت باکتریایی: عفونت‌های باکتریایی هم می‌توانند باعث گلو درد بشوند. آن‌ها شامل مشکلات مرتبط با لوزه‌ها، گلو درد میکروبی، التهاب زبان کوچک یا اپیگلوت و (به ندرت) بیماری‌های جنسی، کلامیدیا، سوزاک، و غیره خواهند شد.
بیماری ریفلاکس گاستروازوفاژیال (GERD): در بیماری ریفلاکس گاستروازوفاژیال، اسید‌های درون شکم شما به سمت گلوی شما از طریق آروغ زدن یا سکسکه هل داده می‌شوند. این باعث ایجاد شدن یک حس سوزش و آزار دهنده در گلو می‌شود.
رطوبت کم: کم آب شدن بدن می‌تواند دلیل اصلی برای رطوبت کم باشد. گلوی ما به میزان مشخصی از آب دهان و موکوز نیاز دارد تا بتواند آن طور که باید روان کار بکند. کم آب مصرف کردن، سیگار کشیدن، آلودگی، فریاد زدن، سرفه، و غیره، می‌تواند گلو را خشک کند و باعث درد در آن شود

علائم

● اگر گلویتان به خارش افتاد، می‌تواند یکی از نشانه‌های گلو درد باشد.
● درد گلو، مخصوصا‌ً هنگام قورت دادن غذا یا آب دهان، از نشانه‌های دیگر آن است.
● هم چنین ممکن است لوزه‌هایتان ورم کرده باشد و یا دارای غده‌ها بزرگ شده در گردن یا فک‌تان باشید.
● شما هم چنین ممکن است سرفه و تغییری در صدایتان تجربه کنید.

درمان

یک عفونت ویروسی که باعث گلو درد شود، و در نتیجه خارش گوش‌ها و گلو، در اغلب موارد، به خودی خود خوب می‌شود و شخصی که مبتلا به آن‌ها است، در ظرف چند روز به حالت عادی بر ‌می‌گردد. برای مداوای عفونت‌های باکتریایی، دکتر‌ها به طور عمده آنتی بیوتیک‌هایی مانند کلیترو مایسین، پنی سیلین، آموکسی سیلین و کلیندامایسین به همراه شربت‌های گلو درد تجویز می‌کنند. آنتی بیوتیک‌ها مراحل عبوری از عفونت را فرو می‌نشانند، و به کم کردن علائم مرتبط با گلو درد کمک می‌کنند.
بعضی روش‌های درمانی خاص مانند افزایش مقدار مصرف مایعات، داشتن یک رژیم غذایی سالم، غرغره کردن آب نمک، مکیدن قرص‌های گلو درد، نوشیدن چای لیمویی و خوردن چند پر سیر یا زنجبیل با عسل، هم به کنترل و درمان کردن گلو درد کمک می‌کنند.
یک نکته آخر که به شما کمک خواهد کرد تا تشخیص دهید که آیا سوزش به دلیل یک آلرژی است یا گلو درد - یک آلرژی بر خلاف گلو درد، هیچ گاه همراه با تب نیست و هم چنین علائمی مانند خارش، خستگی، و عطسه در واکنش آلرژیکی نسبت به حالت گلو درد بسیار بیشتر طول می‌کشد ی،عنی حتی بیشتر از دو هفته.



 

 

نسخه چاپی