وزنه برداری برای کودکان
وزنه برداری برای کودکان

 

تألیف و ترچمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
اگر وزنه برداری به درستی انجام گیرد استحکام و تراکم استخوان را افزایش داده و باعث بهبود هماهنگی عضلات در کودکان می‌گردد. کودکان به اهمیت اندام متناسب و تن درست پی برده و یک نگرش سالم را نسبت به زندگی به دست می‌آورند.
وزنه برداری برای کودکان
این یک باور رایج است که نباید به کودکان اجازه داد تا تمرینات وزنه برداری را انجام دهند زیرا این تمرینات مانع از رشد و نمو طبیعی آنها می‌گردند. محتمل‌ترین دلیل این تصور غلط این است که در کودکان صفحات اپی فیزیال یا صفحات رشد (منطقه‌ای در دو انتهای استخوان‌های بلند بچه‌ها است که رشد می‌کند، جنس این صفحه شبیه غضروف بوده و از استخوان نرمتر و ضعیف‌تر است) باز هستند، و فاصله‌ی بین این صفحات است که اجازه‌ی رشد را به کودک می‌دهد. وزنه برداری یا سایر ورزشهای قدرتی می‌توانند باعث بسته شدن این ساختارها شده و در نتیجه مانع از رشد و نمو کودک گردند. با این وجود، تحقیقات اخیر انجام شده توسط چندین نهاد رسمی ثابت کرده است که عبارت بالا خیالی بیش نیست. این ادعا که وزنه برداری باعث آسیب صفحات رشد می‌گردد کاملاً بی اساس است. در واقع انجمن اطفال آمریکا (ASP) دستور العمل‌هایی را در مورد وزنه برداری و ورزشهای قدرتی برای کودکان وضع کرده است. انجمن اطفال آمریکا عملاً کودکان را به انجام تمرینات وزنه برداری تشویق می‌کند زیرا این تمرینات به افزایش تراکم و رشد استخوانها کمک می‌کنند.
البته اگرکودکان از دستورالعمل‌های صحیح پیروی نکنند مانند بزرگ سالان در معرض خطر قرار می‌گیرند. ابهامات بسیاری در مورد وزنه برداری برای کودکان وجود دارد که لازم است به آنها پاسخ داده شود. بیایید تا یک یک به آنها نگاهی بیاندازیم.

چرا کودکان باید وزنه برداری کنند؟

همه می‌دانند که کودکان هیچ نیازی به بدن سازی ندارند. پس چرا باید تمرینات وزنه برداری را انجام دهند؟ پاسخ به این سؤال در این واقعیت نهفته است که زمانی که عضله تحت فشار قرار می‌گیرد، بافتهای در گیر پاره می‌شوند. مکانیسم باز سازی بافت تلاش می‌کند تا ضایعه را بهبود بخشیده و بافتهای عضلانی بیشتری را نسبت به قبل در آن محل به وجود آورد. بر این اساس، تمرینات وزنه برداری می‌توانند تراکم عضله و استحکام استخوان را افزایش داده و هم چنین عمل کرد مکانیسم باز سازی بدن را حفظ کنند. اما این نتایج زمانی مشهود می‌گردند که تمرینات به طور صحیح و با پی گیری یک رژیم غذایی مناسب انجام گیرند. بنا بر این هدف از تمرینات وزنه برداری برای کودکان هرگز ساختن بدنی مانند وزنه برداران نیست، بلکه افزایش قدرت و هدایت آنها به سمت یک زندگی سالم است.

یک کودک چه زمانی باید تمرینات را آغاز کند؟

سن مناسب برای شروع تمرینات 9 سالگی است. سالم‌ترین سن برای شروع بین 10 – 12 سالگی است. با این حال، کودکان از سن 8 سالگی نیز می‌توانند این تمرینات را به خوبی انجام دهند.

یک رژیم ایده آل چیست؟

مهمترین شرط این است که در ابتدا یک رژیم ایده آل طراحی و توسط متخصص کودکان تأیید گردد. تمرینات وزنه برداری باید تحت نظارت یک مربی واجد شرایط انجام شوند. یک مربی حرفه‌ای باید از جزئیات دقیق مانند حد اکثر محدوده‌ی وزنه برداری برای کودک، تکنیک‌های صحیح وزنه برداری، تعداد تکرارها در یک ست و تعداد جلسات مورد نیاز در هر هفته آگاهی داشته باشد. مربی می‌تواند برنامه‌ی ورزشی را بر اساس سن، سطح بلوغ و قدرت بدنی یک کودک انتخاب کند. چنین برنامه‌ای که با دقت و برای راحتی و تناسب کودک طراحی شده است یک برنامه‌ی ورزشی ایده آل نامیده می‌‌شود. پس ازطراحی چنین برنامه‌ای، عمل کرد منسجم مورد نیاز است. در حالی که کودک تحت یک برنامه‌ی وزنه برداری است نکات مهم زیر باید در نظر گرفته شوند:

• قبل از انجام تمرین باید مقادیر کافی از کربو هیدرات و آب مصرف شوند.
• گرم کردن بدن ضروری است، زیرا از کشیدگی عضلات که به علت اعمال فشار ناگهانی ایجاد می‌شود جلو گیری می‌کند. دویدن آهسته و در جا زدن، یا تمرینات کششی توصیه می‌شوند. گرم کردن یا کشش نا کافی می‌تواند منجر به گرفتگی عضلانی شود.
• کودک باید دستور العمل‌های مناسب و توضیحات قبلی را توسط مربی دریافت کند. سطح راحتی کودک با تمرینات بسیار مهم است زیرا نباید هیچ فشاری بر عضلات و استخوان‌های در حال رشد وارد شود. بهتر است والدین نیز چند تمرین وزنه برداری را بیاموزند. این امر به آنها کمک می‌کند تا بر حرکات کودک خود نظارت کرده و از میزان راحتی وی با تمرینات مورد نظر مطلع شوند.
• کودک باید در ابتدا با 5 – 6 تکرار آغاز کند، و به تدریج به 12 – 15 بار در هر ست برسد. برای کودکان کمتر از 12 سال انجام 2 تکرار در هر ست کافی است. ورزش کردن همراه با موسیقی همیشه سرگرم کننده است. جلسه‌ی تمرین باید یک فعالیت سرگرم کننده باشد. موسیقی کمک می‌کند تا کودک جلسات طولانی را که ممکن است خسته کننده و کسل کننده باشد بهتر تحمل کند.
• برای کودکان بیش از 12 سال 5 – 6 تمرین می‌تواند در برنامه گنجانده شود. و باز هم این تمرینات بستگی به تناسب اندام، بلوغ و سن کودک دارند.
• باید یک فاصله‌ی حد اقل دو روزه بین هر جلسه وجود داشته باشد. تمرینات نباید هیچ گونه فشاری را به مفاصل، غضروف‌ها و استخوان‌های در حال رشد وارد کنند. دو جلسه در هفته کفایت می‌کند.
• کودک باید تمام اطلاعات را درباره‌ی این ورزش، فواید آن، و طول جلسات دریافت کرده و تکنیک صحیح را مشاهده کند. سپس او باید قادر باشد تا سطح راحتی خود را با ورزش کنترل کند.

فواید وزنه برداری چیست؟

تمرینات وزنه برداری در موارد بسیاری برای سلامتی کودکان مفید هستند.

• این تمرینات به عضله سازی کمک می‌کنند. هم چنین قدرت و استقامت عضلات را افزایش داده و از آسیب دیدن مفاصل جلو گیری می‌کنند.
• انجام هر یک از ورزشها، حرکات موزون و سایر فعالیت‌های فیزیکی را بهبود می‌بخشند.
• استخوان‌ها را تقویت می‌کنند. سطح کلسترول و فشار خون سالم را حفظ می‌کنند.
• وزن بدن را حفظ می‌کنند.
• میزان متابولیسم را افزایش می‌دهند.

یک بدن سالم باعث می‌شود که کودک زیبا به نظر برسد. و این مسئله باعث افزایش اعتماد به نفس او می‌گردد. انجام تمرینات وزنه برداری جالب هستند و در بسیاری از موارد کودکان برای ادامه‌ی آنها برای خود برنامه‌ی هفتگی تعیین می‌کنند. این امر یک نگرش مثبت را نسبت به سلامتی در آنها القا می‌کند. آنها یاد می‌گیرند تا به بدن خود عشق و احترام بورزند، و این نگرش به آنها شانس بیشتری را برای سالم ماندن به مدت طولانی می‌دهد. بنا بر این، متخصصین اطفال و مربیان اهل فن انجام تمرینات وزنه برداری را برای کودکان توصیه می‌کنند.



 

 

نسخه چاپی