عواقب چاقي در کودکان
 عواقب چاقي در کودکان

 

نويسنده: دکتر عباس عطاري





 

يکي از عواقب چاقي مشکلات تنفسي است، به خصوص اگر کودک زمينه ي آسم داشته باشد اين اختلال منجر به تشديد بيماري مي شود و بيمار نياز به مصرف داروي بيش تري پيدا مي کند. در ارتباط با مشکلات تنفسي، کودکان چاق وضعيت هاي اورژانسي بيش تري پيدا مي کنند.
از عواقب ديگر چاقي در کودکان بروز ديابت است. طبق تحقيقات، اثبات شده که ديابت تيپ 2 در کودکان چاق شايع تر است.
از تأثيرات ديگر چاقي در کودکان مشکلات و بيماري هاي قلبي - عروقي است. چاقي يکي از عوامل اصلي بروز بيماري هاي قلبي- عروقي محسوب مي شود ( ساير عوامل شامل ديابت، فشارخون و استرس اند ).
از ديگر اثرات منفي چاقي کودکان، توقف تنفس در خواب ( آپنه خواب ) است. در حدود يک پنجم کودکاني که افزايش وزن دارند دچار وقفه ي تنفسي در خواب مي شوند. اگر وقفه ي تنفسي درمان نشود منجر به افت تحصيلي، کاهش قدرت يادگيري، شب ادراري، مشکلات رفتاري، بيماري هاي قلبي- عروقي، تنفس دهاني، خروپف طولاني و خواب آلودگي در طول روز مي شود.
چاقي در نوجوانان ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس آن ها گردد. در اين حالت نوجوان خود را منزوي مي بيند و احساس تنهايي و غمگيني مي کند و ممکن است به سيگار کشيدن تمايل پيدا کند ( با اين تصور غلط که سيگار باعث کاهش وزن مي شود و او را از تنهايي و افسردگي درمي آورد ).
در نهايت کودکان و نوجواناني که افزايش وزن دارند به احتمال زياد در بزرگسالي هم چاق خواهند بود و چاقي طول عمر را کاهش مي دهد.
منبع مقاله :
عطاري، عباس؛ (1387)، اختلالات تغذيه اي (مشکلات رفتاري تغذيه در کودکان)، تهران: نشر قطره، چاپ اول



 

 

نسخه چاپی