سلوليت
سلوليت

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

18راه مبارزه با سلوليت

تفسير جمله ي ملکه ي معروف افسانه ها با آن موهاي پرکلاغي اش چنين است: « آينه! اي آينه، به من بگو پوست چه کسي در اين سرزمين از همه سفيدتر است؟ » آينه ي وفادار در جواب مي گويد: « البته. پوست شما اعليحضرتا. فقط مال شما. » همه چيز خوب پيش مي رفت. تا اين که در يک غروب شوم نزديک به وقت خواب آينه احساس کرد که مجبور است- آه!- در مورد آن ضايعه ي سلوليت (1) روي ران هاي ملوکانه خبرچيني کند.
همانطور که خودتان هم ممکن است به خاطر داشته باشيد از آن زمان به بعد همه چيز رو به سقوط و سراشيبي گذاشت. تعجبي ندارد که ملکه وقتي سفيد برقي و آن هفت کوتوله ي ابله سوت زنان از راه رسيدند چنان احساس بدي داشت. آينه ي ملکه دروغ نمي گفت. آينه ي شما هم اگر چنين و چروک هاي ناخوشايندي روي ران هايتان، نشيمن يا داخل قسمت فوقاني بازوهايتان ظاهر شده اند دروغ نمي گويد.
به گفته ي دکتر « پل لازار » سلوليت در واقع چيزي به جز توده هاي چربي نيست. شکل ظاهر آن ناشي از لايه هاي بافت فيبري متصل به پوست و کشيده شدن پوست به داخل و در همين حال بيرون زدن سلول هاي چربي به سمت خارج است. احتمالاً بعضي از مردم بيش از سايرين مستعد ابتلا به سلوليت هستند - به ويژه زناني که عموماً چاق بوده و در ناحيه ي نشيمن، مفصل ران و ران ها نسبت به مردان چربي بيشتري دارند. برخي از کارشناسان پوست غيرپزشک، سلوليت را چيزي بيش از چربي تنها مي دانند. يکي از کارشناسان زيبايي مي گويد: « سلوليت ترکيبي از گلبول هاي چربي، مواد زايد و آب محبوس شده و در بافت هاي همبندي است. » کارشناسان و محققان پزشک ممکن است با نظريه ي فوق موافق نباشند. آنان هم چنين در مورد رهايي دايمي از سلوليت پس از بروز آن اتفاق نظر ندارند. به گفته ي دکتر « لازار » سلوليت چيزي است که مي توان از آن با انجام ورزش و نگه داشتن وزن بدن در حد طبيعي پيشگيري نمود. اما آنان که به سلوليت گرفتارند ممکن است مايل باشند روش هايي را براي رفع مشکل بيازمايند. ما از بين نظرات و ادعاهاي مربوط به درمان سلوليت، زايدها را حذف کرديم و عجيب و غريب ها را کنار گذاشتيم تا در نهايت روش هايي متعادل و معقول باقي بمانند. حال اين شماييد که بايد آن ها را امتحان کنيد.

کاهش وزن

از آنجا که سلوليت از وجود چربي ناشي مي شود، اضافه وزن مي تواند به بروز آن کمک کند. از وزن خود تدريجاً بکاهيد و اميدواريم بخشي از چربي اي که از دست مي دهيد ضايعات سلوليت باشند. « دولوره اشنايدر » پيشنهاد مي کند که به مقدار زياد ميوه و سبزيجات تازه ي کم کالري و مغذي مصرف نماييد و آب ميوه بنوشيد.

بازگشت به تعادل با رژيم مناسب

« کيم اولن » مي گويد: « از يک رژيم غذايي متعادل و سالم استفاده کنيد. به اين ترتيب ترکيبات شيميايي بدن به تعادلي که احتمال پيشرفت سلوليت در آن کمتر است، مي رسند. »
* بازگشت به تعادل با استراحت کافي
پيشنهاد « اشنايدر » آن است که با درست کردن يک حمام معدني خانگي محتوي نمک دريا آرامش را به بدن بازگردانيد. 2 فنجان نمک دريا را با آب گرم بيفزاييد و دست کم 20دقيقه در وان بمانيد و لذت ببريد. اين کار باعث تسکيل و آرامش پوست مي شود.

مبارزه با يبوست

افرادي که به طور دايم دچار يبوست مي باشند معمولاً به سلوليت دچار مي شوند. هنگامي که روزانه مقدار زيادي غذاهاي حاوي الياف گياهي نظير سبزيجات سبز و غلات مصرف مي کنيد، غذا سريع تر از دستگاه گوارش گذر مي کند. براي گرفتن نتيجه ي بهتر بنا به توصيه ي « کيم اولن » مي توانيد هر وعده مقداري سبوس خام بر روي غذا يا داخل نوشيدني خود بريزيد. به علاوه:
0 از همان عادات غذايي که از مادرتان آموخته اي (که اميدواريم آموخته باشيد) مانند خوب جويدن غذا و صرف نظر کردن از خوردن ميان وعده در اواخر شب بهره گيريد.
0 به جاي نوشيدني هاي سرد و حاوي يخ از نوشيدني هاي همدما با اتقاق استفاده نماييد. يخ باعث انقباض مري و معده شده و مانع از جريان آنزيم هاي گوارشي در معده مي گردد.

کمک گرفتن از پوست براي رهايي از بيماري

به عقيده ي متخصصان پوست تميز و بازنگه داشتن بزرگراه ها و راه هاي فرعي طبيعي بدن، راه را براي خروج آسان تر سلوليت هموار مي سازد. به گفته ي اين متخصصان روش هاي زير عروقي خوني زير پوست را باز کرده و هم چنين موجب خوب کار کردن سيستم دفع بدن مي شوند.
0 آب زياد بنوشيد. « کارُل والدرمَن » مي گويد: « متوجه شده ام بسياري از افراد مبتلا به سلوليت به قدر کافي آب نمي نوشند. » روزانه حداقل 6 تا 8 ليوان آب مقطر يا معدني بنوشيد.
0 از مصرف نمک که به احتباس آب در بدن کمک مي کند و بر مشکل سلوليت مي افزايد بپرهيزيد.
0 عادت مصرف کافئين و کشيدن سيگار را ترک کنيد. اين مواد باعث تنگي عروق شده و ممکن است موجب تشديد سلوليت گردند.
0 پوست را خشک برس بزنيد چون باعث بهبود گردش خون مي شود. يک برس نرم را آرام از سر تا انگشتان پا و يا در محل بروز سلوليت روي پوست بکشيد و حرکت دوراني دهيد.

ورزش هاي تقويت کننده ي عضلات

تقويت عضلات با استفاده از وزنه يا روش هايي نظير« ناتيلوس » ممکن است به پر شدن و بهبود ضايعه ي حاصل از سلوليت کمک کند.

ماساژ نقاط درگير

اثرات ورزش با ماساژ ملايم نقاطي مثل ران ها و قسمت هاي داخلي زانو که به آن ها دسترسي داريد افزايش دهيد.

تنفس عميق

تنفس عميق ديافراگمي انجام دهيد. زيرا باعث پاک شدن سلول ها از گاز سمي دي اکسيد کربن مي شود. اکسيژن به سوخت بيشتر چربي کمک مي کند.

حفظ آرامش

سلوليت هنگامي که عضلات دچار تنش و انقباض مي شوند بروز مي کند و ماهيچه ها هنگامي منقبض مي شوند که مضطرب و ناراحت باشيد. پس آنچه نياز داريد شل کردن عضلات و آرامش است. اگر جزو افرادي هستيد که شل کردن عضلات برايتان دشوار است ممکن است نکات زير را مفيد بيابيد.
0 براي رفع اضطراب و سلوليت از يوگا مدد بگيريد. يوگا چگونه عميق نفس کشيدن را به شما مي آموزد. به عضلات کشش مي دهد و موجب شل شدن عضلات بدن مي شود.
0 چند دقيقه بر روي سطح شيبدار دراز بکشيد تا افکار نگران کننده از ذهنتان خارج شوند. هر روز 20 دقيقه سر خود را در قسمت کم ارتفاع سطح شيبدار قرار دهيد و دراز بکشيد. جهت حصول به نتيجه ي مشابه، بدون استفاده از سطح شيبدار روي زمين دراز بکشيد و کف پاها را به ديوار تکيه دهيد.

روشي متفاوت

محلول ها و شربت ها

مشاوران زيبايي معتقدند داروهاي گياهي داراي قدرت احيا و ترميم اند و به همين دليل مي توانند به بهبود آسيب پوستي ناشي از سلوليت کمک کنند. شما مختاريد خود در مورد تأثير اين گياهان تصميم بگيريد. البته اگر اصلاً تأثيري داشته باشند. « کيم اولن » اضافه کردن مريم گلي سرد يا روغن سرو کوهي را به آب داخل وان توصيه مي کند. روغن اين گياهان معطر که مکرر در نوعي ماساژ به نام عطردرماني استفاده مي شود مستقيماً از طريق پوست جذب شده به جنگ سلوليت مي رود. روغن هاي مخصوص عطردرماني در بسياري از فروشگاه هاي گياهان دارويي به فروش مي رسند.

پي نوشت :

1. اصطلاح رايج در پزشکي براي سلوليت (با ديکته ي Cellulitis) التهاب عفوني پوست و بافت هاي همراه آن است که داراي علايم خاص و درمان آنتي بيوتيکي است. آنچه در اين جا بحث مي شود (با ديکته ي (Cellulite) متفاوت از بحث فوق بوده و معادل فارسي خاصي ندارد. «ويراستار پزشکي».

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 

نسخه چاپی