حالت تهوع
 حالت تهوع

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

10روش حل براي آرام کردن معده

ما جست و جويي در مورد چيزهايي که باعث لرزش و تکان خوردن معده مي شود انجام داديم. فقط ظرف نيم ساعت اين علت ها را يافتيم: تخم مرغ، سالاد تخم مرغ، نيمرو، تزريق، خون دادن، خون ديدن، بوي بيمارستان، پيدا کردن مو در غذا، خستگي ناشي از سفر با اتوبوس، صورتحساب کارت اعتباري، دندان قروچه در طول روز، هويج پخته، اضطراب صبح روز کريسمس، ديدن کشته در صحنه ي تصادف، تصوير گرافيکي يک جراحي پلاستيک، بوي همبرگر چرب و پرروغن، پيدا کردن ته سيگار در فنجان قهوه، گوشت خوک در حال سرخ شدن، بوي شاه بلوط هنگام بو دادن در خيابان هاي نيويورک، يک دسته موي گربه، کهنه ي کثيف بچه، ماهي گنديده، و ديدن افرادي که تهوع دارند. معده ي شما چطور است؟ آيا يک کم تهوع داريد؟ آن تکه اي که توي گلويتان گير کرده چيست؟ آيا آرزو مي کنيد که دينا به آخر برسد؟ نگران نباشيد. ما درماني هاي خانگي اي را مي شناسيم که قبل از گفتن "ساندويچ کِرم کدو" معده شما را آرام خواهند کرد. همانطور که زيبايي، در چشم صاحب چشم است، تهوع هم در دل کسي است که تهوع دارد. البته درمان هم همان جاست. پس روش هاي زير را براي يافتن درماني مؤثر، امتحان کنيد.

بياييد شربت درماني کنيم

اگر تهوع اتان شديد نيست از شربت کوکاکولا که به نظر مي رسد واقعاً مؤثر باشد، استفاده کنيد. شربت هاي فاقد گاز کربنيک داراي هيدروکربن هاي تغليظ شده اند که مي توانند به آرام شدن معده کمک کنند. به گفته ي دکتر «وارن» در واقع هر نوع نوشيدني تغليظ شده (کنستانتره) غيرالکلي يا حتي شربت قند معمولي مي تواند کمک کننده ي باشد. مقدار مصرف شربت براي بالغين 1تا2قاشق غذاخوري، در صورت لزوم هم دما با دماي اتاق، و براي کودکان 1تا2قاشق چايخوري است.

يا از محصولات ديگر استفاده نماييد

Emetrol از جمله محصولاتي است که بدون نسخه به فروش مي رسد و اثري مشابه شربت کوکاکولا دارد. ولي گران تر و فاقد کافئين است. اين ماده يک محلول هيدروکربني حاوي فسفر و قندهايي نظير گلوکز و فروکتوز و اسيد فسفريک است.

مصرف بونين (1)

فرآورده هاي حاوي قند زياد براي افراد مبتلا به مرض قند يا کساني که از مصرف کالري زياد پرهيز مي کنند، خوب نيستند. دکتر«وارن»، بونين (نام تجارتي فرآورده هاي هيدروکلرور مکليزين) يعني نوعي قرص آنتي هيستامين جويدني فاقد قند را به عنوان جايگزين معرفي مي کند. بونين در واقع داروي برطرف کننده ي بيماري حرکت است که بر روي معده اثر مي گذارد. ديمن هيدرينات يکي ديگر از داروهاي مؤثر بر بيماري حرکت، بر انواع ديگر تهوع بي تأثير است. زيرا بر گوش داخلي اثر مي گذارد. قبل از مصرف اين دارو هشدارهاي روي بسته دارو را بخوانيد (2).

مصرف مايعات رقيق

از مايعات رقيق مثل چاي و آبميوه استفاده نماييد. اين مايعات بايد گرم و هم دماي اتاق باشد. براي جلوگيري از ورود شوک به معده از مصرف مايعات سرد پرهيز، و بيش از 30 تا 60 گرم ننوشيد.

تا خارج شدن گاز از نوشابه صبر کنيد

دکتر «وارن» مي گويد: «مادرم هميشه در اين مواقع به من سِون آپ مي داد.» بقيه ي مادران کوکاکولا يا نوعي نوشابه ي غيرالکلي گازدار (با طعم زنجبيل) به کودکان خود مي دهند. از آنجا که متخصصان در مورد مصرف مايعات سرد و گازدار هشدار مي دهند، روشي را که «استفان بزروکا» توصيه مي کند، به کار گيريد. صبر کنيد تا نوشابه ولرم و گاز آن خارج گردد.

ابتدا از هيدروکربن ها شروع کنيد

اگر لازم است چيزي بخوريد و تهوع اتان خيلي شديد نيست، مواد حاوي پروتئين، مانند سينه مرغ يا ماهي استفاده نماييد. غذاهاي چرب آخرين موادي هستند که پس از رفع تهوع بايد به رژيم غذايي افزوده گردند.

عدم مصرف داروهاي معده

پيتو بيسمول از جمله تسکين دهنده هاي معده و ساير داروهاي نظير Mylanta و Maalox جهت درمان و تسکين بيماري معده ساخته شده اند، نه فرو نشاندن تهوع. با اين حال اگر علت تهوع ناشي از التهاب يا تحريک معده باشد و خيلي شديد نباشد، به گفته ي دکتر «کُخ» استفاده از آنها معقول است. اما همه ي متخصصان ما در اين مورد اتفاق نظر ندارند. زيرا همانطور که دکتر «ساموئل کلين» مي گويد، هيچيک از اين داروها براي رفع تهوع ساخته نشده اند. اين قبيل داروها غليظ تر از مايعات رقيقي هستند که پزشکان، بيماران را به مصرف آن ها توصيه مي کنند.

از درمان با زنجبيل سود جوييد

دکتر «دانيال موري» که به مدت 15سال مشغول تحقيق بر روي داروهاي گياهي بوده، به ريشه ي زنجبيل قسم مي خورد. وي مي گويد: «اين گياه قطعاً در رفع تهوع مؤثر است. از ريشه ي زنجبيل که به صورت کپسول موجود است، استفاده نماييد. مقدار مصرف آن بستگي به شدت تهوع دارد. نشانه ي کفايت مصرف اين است که پس از استفاده، آروغ زده و طعم زنجبيل را احساس کنيد». مطمئن شويد که دارو کاملاً داخل کپسول است. زنجبيل تازه براي بيشتر مردم بسيار قوي است. به حدي که اندکي از پودر آن هم داراي همان تأثير است. در صورت خفيف بودن علايم، مصرف نوشابه هاي گازدار غيرالکلي داراي زنجبيل و يا شيريني هاي زنجبيل دار هم مؤثراست.

به تهوع خاتمه دهيد

به گفته ي دکتر «کُخ» يکي از مؤثرترين راه ها براي خاتمه دادن به تهوع اين است که مانع استفراغ نشويد. در اين صورت تهوع رفع مي شود و شايد تنها يک بار استفراغ، آن را به کلي برطرف کند. حداقل پس از استفراغ، تهوع مدتي به شما امان خواهد داد. وي در عين حال وادار کردن خود به استفراغ را توصيه نمي کند.

روشي متفاوت

بر بخت خود فشار وارد آوريد!

چيني ها قرن هاست که به خاطر استفاده از طب سوزني (3) که روشي مؤثر، بدون درد و بدون دارو است، معروفند، طب فشاري (4) هم روشي نظير طب سوزني است. با اين تفاوت که سوزني در کار نيست. مقصود اين است که بر روي شبکه بين انگشت شست و اشاره ي هر يک از دست ها فشار وارد آوريد. فشار بايد محکم و عميق باشد و متعاقب آن براي چند دقيقه آن نقطه را ماساژ دهيد. البته منظور نوازش دادن نيست. با استفاده از همين روش حد فاصل وتر انگشت دوم و سوم پا را با انگشت شست يا با سرانگشت فشار و سپس ماساژ دهيد.

هشدار پزشکي

تهوع ممکن است نشانه ي بيماري جدي باشد

دست کم 25نوع بيماري مختلف مي تواند موجب بروز تهوع حاد شوند. چنانچه تهوع ظرف يک تا دو روز برطرف نشد، به پزشک مراجعه نماييد.

پي نوشت ها :

1. Bonine.
2. بيماري حرکت يا Motion Sickness همان حالت ماشين گرفتگي يا درياگرفتگي است که به دنبال تکان هاي متوالي، فرد دچار حالات تهوع، استفراغ و عدم تعادل مي گردد. «ويراستار پزشکي»
3. Acupuncture.
4. Acupressure.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 

نسخه چاپی