تمیز کردن و تعمیر ناودانها در زمستان
تمیز کردن و تعمیر ناودانها در زمستان

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
دیدن برگ ریزان و تغییر رنگ شاخ و برگهای در حال خشک شدن منظره دل پذیری را از داخل خانه برای شما ایجاد می‌کند. با این حال، عامل این منظره زیبا نشان از شروع فصل پاییز است، بدین معنا که باید ابزارها را به دست گرفته و از خانه خارج شوید و برگهای ریخته شده را از درون ناودانها جمع کنید و آنها را از راههای خروج آب دور کنید.
آیا شما از آن دسته افرادی هستید که تنها زمانی به تعمیر کاران ناودانی زنگ می‌زنید که چکه‌ها و نمهای مشخصی در خانه مشاهده کنید و یا زمانی که دیوارهایتان شوره زده یا پوسته‌ی رنگی آن در حال کنده شدن باشد؟ تمیز کردن و تعمیر ناودان در فصل زمستان می‌تواند کاری پر هزینه باشد، به ویژه هنگامی که تا زمان ایجاد خرابی قابل توجهی، صبر کرده باشید. آماده کردن خانه‌ی خود برای فصل زمستان شامل تعمیر ناودان قبل از اواخر پاییز می‌شود، به طوری که به خوبی پیشاپیش از مسدود شدن راه ناودان جلو گیری کرده و دیوارهای خود را از شوره زدن محافظت ‌کنید. قبل از اینکه با یک تعمیر کار ناودان تماس بگیرید، می توانید با کمک برخی ابزارهای ساده، ناودانها و راه ‌آبها را تمیز نمایید.
تمیز کردن و تعمیر ناودانها در زمستان

نکاتی جهت تعمیر و نگه داری ناودان
• با کمک یک چنگک شروع به پاک سازی آشغالها از ناودان و راه‌ آب نمایید. از کیسه و سطل جهت جمع‌آوری آشغال‌ها استفاده کنید.
• تمام روزنه‌های کانال آب ناودان را بررسی کنید. مواد آب بندی مانند «بتونه» را دم دست بگذارید تا هر سوراخی کوچکی که ممکن است ببینید را مسدود کنید.
• با استفاده از یک شلنگ کوچک می‌توانید حرکت آب در نقاط مختلف ناودان و راه ‌آبها را بررسی نمایید. ناودانهای مسدود شده معمولاً به علت فشار آب درون این شلنگ مشخص می‌شود. چنان چه آن قسمت شدیداً مسدود شده و با این روش باز نمی‌شود، احتمالاً به یک شلنگ بسیار قدرتمند نیاز دارید که در دسترس تعمیر کاران ناودانی می‌باشد.
• اگر درون خانه‌تان نشتی دارید، ممکن است بخواهید نقاط ورودی را پیدا کنید. اگر سوراخ قابل توجهی است، بهتر است از فردی حرفه‌ای بخواهید که از یک ماده‌ی ضد آب برای پوشاندن ورودی استفاده کند.
• اگر چند درخت در اطراف خانه خود دارید، احتمالاً ارزش آن را دارد که از یک محافظ ناودان برای جلو گیری از ریخته شدن برگ و چوب درخت در ناودان و مسدود کردن آن، استفاده نمایید.
• اگر خانه‌تان مستعد ایجاد سد یخی است (هنگامی که برف می‌بارد مقداری از آن در گوشه‌های پشت بام یخ زده و مانع آب شدن برف شده و خرابی هایی را به بار می‌آورد)، هر چه زودتر جهت درست کردن آن اقدام کنید تا از خرابی عمل کرد ناودان در پشت بام جلو گیری شود. قسمت زیرین تزئینات سقف را از نظر رطوبت بررسی کنید. آسیب ناشی از سد یخی می‌تواند خرابی هایی را به قسمت بیرونی و فضای داخلی خانه شما وارد سازد، جهت تعمیر آن از خرج کردن مضایقه نکنید. سیستم تهویه و عایق‌بندی مناسب برای سقف می‌تواند از شکل گیری سد یخ جلوگیری نماید. بر خلاف باور عموم، استفاده از پاروی برف برای جمع ‌آوری یخ روی پشت بام نمی‌تواند راه حلی بلند مدت برای حل مشکل سد یخی باشد. در واقع، با این کار به لایه‌ی عایق‌بندی شده‌ی سقف صدمه وارد شده و نیازی به گفتن نیست که این کار برای کسی که اقدام به انجام آن می‌کند خطرناک است. بسیار مهم است که قبل از تصمیم گیری برای حل مشکل خود با رفتن به پشت بام، از شر این سد یخی خلاص شوید.
• با نصب محافظ‌های برف در امتداد لبه پشت بام‌تان به جای این که توده‌ی بزرگی از یخ در سقف تشکیل شود و به همراه خود موجب کشیده شدن ناودان به سمت پایین گردد، این اطمینان حاصل می‌شود که یخ انباشته شده زمانی که به سمت پایین سر می‌خورد، شکسته می‌شود.
• کابل حرارتی که از طریق گوشه‌های ناودان امتداد می‌یابد، می‌تواند کمک کرده تا از تجمع یخ جلو گیری شود. با یک کارشناس مشورت نمایید تا بررسی کند که آیا به کشیدن کابل حرارتی کنار ناودان خانه‌تان نیازی هست یا خیر.
• اگر ساختمان شما قدیمی است، احتمال دارد که فلز به کار رفته در سیستم ناودان شما رو به خرابی رفته باشد. اگر نیاز دارید که یک سیستم ناودانی جدیدی نصب کنید، تا زمستان بعدی صبر نکنید. اگر مشکلات ناودان شما نشان دهنده وجود سوراخ در آن است، با وجود همه تمیز کردنها و باز کردن راه آن، بیان‌گر این واقعیت است که زمان آن رسیده که یک ناودان جدید نصب نمایید.
• شوره‌های روی دیوارها، سوراخ سطح بیرونی و پوشش گیاهی فاسد در ناودان تمام شرایط ایده‌آل برای حشرات و حیوانات موذی می‌باشند. اطمینان حاصل کنید خطراتی این گونه که در اطراف خانه‌تان به کمین نشسته‌اند را نادیده نمی‌گیرید.

از نظر بهداشت و امراض، معمولاً گفته می‌شود که پیش گیری بهتر از درمان است. خوب، این امر در خانه شما کاربردی است. ناودان‌هایی که به خوبی نگهداری شده‌اند نه تنها از چکه کردن آب و سوراخ شدن دیوار جلو گیری می‌کنند، بلکه در ظاهر هم خوب به نظر رسیده و برای مدت زمان طولانی‌تری به خوبی کار می‌کنند. اگر یک سیستم جامع ناودانی در خانه‌تان نصب شده باشد، درک خواهید کرد که این کار هزینه برداری است که شما نمی‌خواهید هر از گاهی آن را پرداخت کنید. خوب، اگر هر سال قبل از اواخر پاییز ناودانی را به خوبی تمیز و تعمیر کنید، مجبور به انجام این کار نیستید. یا گاهی اوقات اگر سیستم خانه شما قدیمی باشد، به انجام این کار اقدام نمایید.



 

 

نسخه چاپی