در چاتاکوا به هرآنچه توانایی داری می‌رسی
در چاتاکوا به هرآنچه توانایی داری می‌رسی

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
مؤسسه‌ی چاتاکوا جهت کمک به بازدید کنندگان اختصاص یافته تا بتوانند به آرامش رسیده، تجدید قوا کنند و این که خودشان باشند. اجازه دهید با جزئیات بیشتری به آن بپردازیم.
مؤسسه‌ی چاتاکوا واقع درکناره‌ی جنوب غربی شهر نیویورک بوده و مرکز آموزشی غیر انتفاعی است که دقیقاً در کنار دریاچه‌ی چاتاکوا واقع شده است. هر ساله حدود 7500 نفر در 750 هکتار فضای مرکز آموزشی و بازپروری، در دوره‌ی 9 هفته‌ا‌‌ی حضور به هم می‌رسانند. این مرکز با بیش از 140000 برنامه‌ی از پیش تعیین شده میزبان عموم بوده و هر ساله بیش از 8000 دانشجو در مدارس تابستانه‌ی چاتاکوا جهت یاد گیری رشته‌های هنر، رقص، موسیقی، نویسندگی، تئاتر و انواع رشته‌های ویژه‌ی مورد علاقه‌ی دیگر نام نویسی می‌کنند.
این مؤسسه در سال 1874 در ابتدا با نام انجمن آموزشگاه یک شنبه‌ی دریاچه‌ی چاتاکوا نام گذاری شد تا به تجربه‌ای در زمینه‌ی آموزش در تعطیلات دست زند. این تجربه بسیار موفقیت‌آمیز بوده و به سرعت گسترش یافت و نه تنها شامل دوره‌های آموزشی یک شنبه شد بلکه رشته‌های دانش گاهی هم چون هنر، موسیقی و تربیت بدنی نیز در این آموزش گاه تدریس می‌شد. مؤسسان این آموزشگاه لوئیس میلر و جان هیل وینست و پیرو فرقه‌ مسیحی متدیست بودند. ولی از نخستین سال‌های آغازین، دیگر مذاهب پروتستان نیز در این فعالیت‌ها شرکت کردند و اکنون هدایت آن به نوعی از سیستم‌های اعتقادی معنوی و عملی نشأت می‌گیرد. بخش مذهبی چاتاکوا رهبران مذهبی به عنوان مروج در داخل و خارج کشور، درقالب معلم و کشیش خدمات رسانی می‌کند.
در چاتاکوا به هرآنچه توانایی داری می‌رسی
در سال 1878 مؤسسان این شرکت محفل علمی و ادبی چاتاکوا (CLSC) را تأسیس نمودند بنا بر این دانش‌ آموزانی که جهت تحصیل در دانش گاه فرصت و پول کافی نداشتند، می‌توانستند مهارت‌ها و علومی که در دانشگاه تدریس می‌شود را بیاموزند. (CLSC) یک دوره‌ی 4 ساله‌ی مکاتبه‌ای بود، و یکی از اولین اقدامات سازمان یافته بود که آموزش عالی از راه دور را برای افراد امکان پذیر می ساخت . اما درکنار ایجاد دست رسی گسترده تر به یک دانشکده آموزشی، این برنامه هم چنین قصد داشت که به افراد کمک کرده تا یاد بگیرند از اوقات فراغت خود خردمندانه استفاده کرده و از شرکت در سرگرمی‌های بیهوده همانند رقصیدن، مصرف الکل، قمار کردن و رفتن به سینما و همه‌ی مسائلی که هم به لحاظ اخلاقی و هم از نظر تندرستی تهدیدی به حساب می‌آیند، اجتناب ورزند.
هنگامی که محافل مطالعه‌ی (CLSC) معروف شد، دانش‌ جویان تشویق شدند محافل محلی را در داخل کشور و سپس در سر تا سر دنیا تأسیس کنند. زنان، معلمین و نیز افرادی که در مناطق روستایی که هیچ گونه آموزش گاه‌های رسمی در نزدیکی خود نداشتند، بیشترین افرادی بودند که از برنامه‌های (CLSC) استفاده کردند. بعد اتمام دوره‌ی چهار ساله‌ی درس، دانش جویان به چاتاکوا فراخوانده شده تا در مراسم اهدای مدرکشان شرکت کنند. هنوز هم این مراسم در اولین هفته‌ی ماه آگوست برگزار می‌شود.
تا سال 1880 آسوده‌گاه چاتاکوا به عنوان فضایی باز جهت تبادل نگرانی‌های عمومی، موضوعات بین‌المللی، علم و ادب همراه با حدوداً 100 مدرس در هر دوره تأسیس شده بود. با اهمیت روزافزونی که موسیقی پیدا کرده، ارکستر سمفونی چاتاکوا در سال 1920 راه‌اندازی شد و اکنون این سمفونی در طول دوره، هفته‌ای سه مرتبه در آمفی تئاتر 5000 نفره‌ی چاتاکوا به اجرای برنامه می‌پردازد. اخیراً هنرمندان مشهور ملی از جمله بیل کازبی، امی گرانت، بیچ بویز، رندی تراویس، لورتا لین و مارک راسل در آنجا حضور یافته‌اند. هم چنین این آمفی تئاتر محل کمپانی رقص بالت چاتاکوا، هنرستان هنرهای زیبای چاتاکوا و کمپانی اپرای چاتاکوا می‌باشد.
اکنون مؤسسه‌ی چاتاکوا در زمینه‌ی آموزش مکانی منحصر به فرد محسوب می شود که به دانش جویان آموزشِ همراه با تعطیلات را ارائه می‌کند. فرصت‌های یاد گیری پیش رفته که در یک جدول زمان بندی شده ارائه می‌شود دانش آموزان را تشویق می‌کند تا تجارب یاد گیری را با یک دیگر در محیطی باز وخوشایند به اشتراک گذارند. این مؤسسه به مأموریت اصلی خود پای بند است: اطمینان از اینکه همه‌ی افراد ـ حق دارند به هرچه توانایی دارند برسند و فرا گیرند آن چه که توانایی فراگیریش را دارند ـ



 

 

نسخه چاپی