آثار تغییرات آب و هوا
آثار تغییرات آب و هوا

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
حیات بر روی زمین، در نتیجه‌ی تأثیر تغییرات جهانی آب و هوا، شاهد تحولات قابل توجهی بوده است. اجازه دهید تا یک سری از اثرات قابل توجهی که چنین تغییراتی، در سر تا سر جهان به وجود آورده‌اند را، افشا کنیم.
حال زمان آن رسیده که ما اهمیت سیستم‌های زیست محیطی‌مان را، که مدت زمان طولانی است که در معرض اثرات اکولوژیکی وحشتناکی هستند، درک کنیم. تغییرات آب و هوایی، به واسطه‌ی تغییراتی که در آب و خاک، که دو جنبه‌ی ضروری حیات در روی سیاره‌ی زمین هستند، نا متعادلی‌های وحشتناکی در حیات محیط زیست موجود بر روی کره‌ی زمین ایجاد می‌کنند. این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست محیطی است، که به شدت توسط فعالیت‌های انسانی از قبیل جنگل زدایی، شهر نشینی، انتشار گازهای گل خانه‌ای و غیره، تحریک می‌شود. بیش از یک قرن پیش، مردم سر تا سر جهان برای مصارف خانگی، مصارف کارخانجات و حمل و نقل، از سوزاندن نفت و زغال بهره می‌گرفتند. با این وجود، امروزه، سوزاندن بیش از حد این قبیل سوخت‌های فسیلی، منجر به ورود مقادیر قابل توجهی از گازهای گلخانه‌ای مانند دی اکسید کربن و متان، به جو زمین شده است. این قبیل گازهای گل خانه‌ای سبب شده‌اند که جو زمین خیلی سریع‌تر از آن چه که در گذشته بوده، گرم شود.
توجه داشته باشید که عواقب ناشی از تغییرات آب و هوا (climate) نباید به عنوان تغییر و تحولات در آب و هوای لحظه‌‌ای (weather) جهان تلقی شود. که weather تنوع زیادی را ارائه می‌دهد و برای یک منطقه‌ی خاص، در یک برهه‌ی زمانی خاص از روز، قابل مشاهده است، در حالی که climateیک دوره‌ی بلند مدت از این کنوانسیون روز مره است. به عنوان مثال، متوسط درجه حرارت ماهانه یا سالانه و یا بارش در یک منطقه‌ی خاص. این تعاریف را در ذهن خود داشته باشید، که در ادامه‌ی این مقاله به طور مفصل‌تری در رابطه با دلایل و اثرات تغییرات آب و هوا، بحث خواهد شد.
دانشمندان دیدگاه‌های خود را در رابطه با دلیل اصلی طبیعی تغییرات آب و هوا، با عنوان توسعه‌ی انسانی تأثیرات گازهای گل خانه‌ای و گرم شدن کره‌ی زمین، مطرح می‌کنند. این اثر نوعی از گرم شدن زمین است و زمانی ایجاد می‌شود که اتمسفر زمین گرمایی را که قرار است به طرف فضای بی کران تابش دهد، به دام می‌اندازد. گازهایی هم چون کربن دی اکسید، اکسید نیتروژن، متان و بخار آب در اتمسفر، همانند شیشه‌های گل خانه رفتار می‌کنند، به این صورت که اجازه‌ی ورود نور خورشید را به داخل می‌دهند ولی جلوی خروج آن از محیط گل خانه را می‌گیرند.
از سوی دیگر فعالیت‌های انسانی از قبیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی، میزان دی اکسید کربن موجود در اتمسفر را افزایش می‌دهد. جدای از این تبدیل جنگل‌ها به مراتع و زمین‌های صاف جهت کشاورزی، جنگل زدایی برای صنعتی شدن و شهر نشینی، و غیره، از دیگر علل اصلی می‌باشند. با افزایش سطح آلودگی هوا و آب، خلاصی از سیستم زیست محیطی رو به زوال و نا بودی، غیر ممکن و فراتر از حد تصور است. با این حال، تلاش‌ها برای تولید و استفاده از سوخت‌های جای گزین و منابع انرژی کار آمد می‌باشد تا اثرات سوخت‌های فسیلی را محدود کنیم.
آثار تغییرات آب و هوا

اثرات

تغییرات آب و هوایی که ما شاهد آن هستیم، به عنوان یک دلیل غیر متمرکز که در بر گیرنده‌ی آن باشد، به سختی قابل پیش بینی است، با این حال، برخی از خطرناک‌ترین عواقبی که جهان تا کنون شاهد آن بوده است، به شرح زیر است.

افزایش درجه‌ی حرارت

گاز‌های ساطع شده از خود روها، کار خانه‌ها، جنگل زدایی و غیره، حرارت به دام افتاده‌ای در جو زمین هستند که قرار بود به فضای بی کران بروند و باعث گرم شدن این کره‌ی خاکی شده‌اند. توجه داشته باشید که ممکن است سوابق نشان از افزایش فقط یک درجه در اتمسفر باشد، اما حتی این تغییرات نیز برای گرم شدن سیاره، به میزان قابل توجهی، کافی است. درجه حرارت بالا یک سری نتایج وحشتناک، از قبیل، افزایش مرگ و میر و بیماری، و سایر تأثیرات طبیعی مانند طوفان‌های شدید و افزایش سطح دریا را در پی داشته است.

افزایش سطح آب دریاها

به عنوان یک نتیجه از پدیده‌ای به نام انبساط حرارتی، ذوب شدن یخ‌ها سطح آب دریاها را به دلیل افزایش درجه‌ی حرارت، افزایش می‌دهد. این افزایش سطح آب در مناطق کم ارتفاع خطر سیل را تقویت می‌کند؛ بنا بر این، فرسایش سواحل، آسیب رسیدن به اموال، و از بین رفتن محیط زیست را در پی دارد.

تغییر مناظر

الگوهای متغیر در بارندگی و درجه‌ی حرارت، پوشش گیاهی سراسر جهان را مجبور می‌کند تا به مناطق قطبی تبدیل شوند، در نتیجه تمام تلاش‌های انجمن‌های حفاظت از محیط زیست از بین می‌رود. این موضوع به شدت پارک‌های ملی و انجمن‌های حفاظت از محیط زیست و زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تأثیر بر حیات وحش

یکی از مرگ بارترین اثراتی که تغییرات آب و هوا تا به حال به دنبال داشته، تأثیر بر روی حیات وحش بوده است. دانشمندان معتقدند که تا سال ۲۰۵۰، یک چهارم از گونه‌های روی زمین به سمت انقراض پیش خواهند رفت و این ناشی از گرم شدن کره‌ی زمین است. تغییرات در درجه‌ی حرارت، آب و هوا و پوشش گیاهی، حیوانات را وادار می‌کند تا برای زنده ماندن به مناطق خنک‌تر زمین کوچ کنند، که این موضوع به احتمال زیاد بر روی حیات این حیوانات تأثیر خواهد گذاشت.

فجایع اقتصادی

نتایج حاصل از تغییرات آب و هوا در مجتمع‌های صنعتی و زیر ساخت‌های جهان، هزینه‌های زیادی را برای دولت به وجود آورده است. اگر به این مسائل رسیدگی نشود، یک سری اثرات مخرب در دارایی‌های جهان به وجود خواهد آورد که ناشی از سیل، طوفان، و اختلالات بارندگی‌ها، می‌باشد. این فجایع به طور بالقوه میلیاردها دلار هزینه برای دولت به وجود خواهد آورد. هم چنین، خشک سالی و قحطی در بسیاری از مناطق کشاورزی منجر به کاهش محصولات خواهد شد، که این خود باعث به خطر افتادن زندگی افراد بی شماری می‌شود.
تغییرات آب و هوا، همانند بسیاری از چیزهای دیگر عواقب و ضررهایی برای کل جهان در پی دارد. از آن جایی که فقرا برای امرار معاش خود بیش‌تر به منابع طبیعی وابسته‌اند، غیر ممکن است، از عوارضی که به خاطر نزدیکی به این منابع گریبان گیر آن‌ها می‌شود، مصون بمانند. بیماری‌ها، بلایای طبیعی، و کاهش تولید محصولات، از عمده پیامدهایی هستند که اگر جلوی‌شان گرفته نشود، می‌توانند برای مناطق بیولوژیکی حساس‌تر جهان، مشکل آفرین باشند.



 

 

نسخه چاپی