تأثیر بشقاب پرنده‌های فضایی بر تاریخ بشریت (1)
تأثیر بشقاب پرنده‌های فضایی بر تاریخ بشریت ـ 1

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 

فرا زمینی‌ها، اشیاء پرنده‌ی ناشناس (بشقاپ پرنده‌ها)، موجودات فضایی، و تئوری‌های تکاملی نا متعارف در طول قرن‌ها با دیده‌ی شک و تردید نگریسته شده‌اند. این مقاله به طور خلاصه تأثیر بشقاب پرنده‌های فضایی بر تاریخ بشر را مرور می‌کند.

شواهد و مدارک چندگانه‌ای وجود دارند که نشان می‌دهند تعامل این موجودات با انسان‌ها در طول عصرها و دوران‌های مختلف به گونه‌های مختلفی بر ما تأثیر گذاشته‌اند. این تأثیر را می‌توان در قالب متون و حکاکی‌های باستانی و هم چنین در فرهنگ‌های مصر و هند باستان مشاهده نمود. شمار فراوانی از سنگ نوشته‌های باستان، نقاشی‌های روی صخره‌ها، و بناهای یاد بود اسرار آمیز در سر تا سر دنیا به این اشاره دارند که موجوات فرا زمینی ممکن است در گذشته‌های دور و دراز به زمین آمده باشند. برای مثال، حکاکی‌های انجام گرفته بر روی سنگ گرانیت در هونان واقع در قاره‌ی آسیا افرادی را به تصویر کشیده‌اند که رو به آسمان به اشیای پرنده‌ی استوانه‌ای شکلی خیره شده‌اند و بر روی این اشیاء نیز افرادی ایستاده‌اند. این اشیاء شبیه بشقاب پرنده‌هایی هستند که امروزه گزارش می‌شوند. تنها تفاوت در این است که حکاکی‌های مذکور متعلق به حدوداً 45000 سال قبل از میلاد هستند. حکاکی‌های موجود در توروموئرتو واقع در کشور پرو پیکره‌هایی را به تصویر کشیده‌اند که کلاهخود‌های بزرگ و شفافی بر سر دارند. این حکاکی‌ها متعلق به حدوداً 11000 سال قبل از میلاد هستند. در فلات تاسیلی واقع در بیایان‌های ساحارا پیکره‌هایی در صخره‌ها تراشیده شده‌اند که دارای سرهای بزرگ و گرد شبیه کلاهخود هستند. این مجسمه‌ها متعلق به حدود 6000 سال قبل از میلاد هستند. پیکره‌های تراشیده شده در صخره‌ها در لوموکای واقع در استان نامبو در آفریقا پیکره‌هایی را به تصویر می‌کشند که چیزی شبیه لباس‌های فضا نوردی امروزی بر تن دارند. این کنده کاری‌ها متعلق به حدوداً 4300 سال قبل از میلاد هستند. یک مثال دیگر مربوط به بومیان استرالیا می‌باشد. شمار فراوانی از نقاشی‌های باستانی که بر روی صخره‌ها ترسیم گردیده‌اند افرادی کوتاه و دارای چشمان بزرگ و خیره و سرهای بزرگ و کلاهخود مانند را به تصویر می‌کشند که لباس‌های بلندی بر تن دارند و اینها در واقع ترسیمی از موجودات فرا زمینی هستند. مشخص گردیده است که این تصاویر متعلق به 3000 سال قبل از میلاد هستند. سر نخ‌های بیشتری در این زمینه از فرهنگ‌های گوناگونی به دست آمده‌اند. یکی از مصنوعات اولیه در کلمبیا تقریباً شبیه یک شاتل فضایی است. یک مجسمه‌ی گلی متعلق به فرهنگ باستان ژاپن شبیه فضا نوردی است که در درون لباس فضا نوردی قرار دارد. هر دوی این مصنوعات متعلق به حداقل 3000 سال قبل هستند.

تأثیر بشقاب پرنده‌های فضایی بر تاریخ بشریت ـ 1


چرا این همه فرهنگ‌های گوناگون در سر تا سر دنیا چنین پیکره‌های عجیب و غریبی را به تصویر کشیده‌اند؟ آیا ممکن است از بشقاب پرنده‌ها و موجودات فضایی الهام گرفته باشند؟ یک موضوع جالب این که در بسیاری از فرهنگ‌های اولیه داستان‌ها و افسانه‌هایی هستند که بر اساس آنها موجودات خدا مانند و دانایی از آسمان فرود می‌آیند تا به بشر چیزهایی بیاموزند. وجود مکان‌های اسرار آمیزی هم چون جزیره‌ی ایستر، استون‌ هنج، اهرام مصر، و مکان‌های بی شمار دیگر سال‌ها است که بحث و جدل‌هایی را باعث شده‌اند مبنی بر این که این مکان‌ها چگونه به وجود آمده‌اند. گمانه‌ زنی برخی محققین این است که موجودات فرا زمینی فوق‌ الذکر ممکن است در ساختن بناهای مذکور کمک کرده باشند، اما اکثر محققین امروزی معتقدند که این بناها توسط انسان ساخته شده‌اند. با این حال، سر نخ‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند ساخت برخی از این بناها ممکن است از موجودات فرا زمینی که بر روی زمین فرود آمده‌اند الهام گرفته شده باشند. یکی از مثال‌های برجسته در این زمینه یک فلات بیابانی اسرار آمیز در نازکا واقع در کشور پرو است. این فلات آتش فشانی 500 مایل مربعی حاوی آثار هنری یک (یا چند) خالق نا شناس است. صدها علامت در این دشت وجود دارند ـ از جمله پیکره‌های حیواناتی هم چون میمون، عنکبوت، وال، و پیکره‌های پرنده‌های گوناگون و هم چنین طرح‌ها، الگوها و خطوط هندسی ـ که از ارتفاع بالا قابل مشاهده هستند.
این علائم متعلق به بیش از 2000 سال قبل هستند و به پیش از امپراطوری‌های اینکا‌ها و مایاها برمی‌گردند. بنا بر این، این سؤال مطرح می‌گردد که چه کسی این علائم را که تنها از آسمان قابل تشخیص هستند ایجاد کرده است و چرا دست به این کار زده است؟ ممکن است فرد یا افراد مذکور از بشقاب پرنده‌ها الهام گرفته باشند؟ راز منطقه‌ی نازکا هم چنان لاینحل باقی مانده است.

بشقاب پرنده‌ها در مصر و هند باستان

خوش بختانه چیزهایی فراتر از تصاویر و کنده کاری‌ها وجود دارند که دیدارهای اولیه‌ی بشقاب پرنده‌ها از زمین را به تصویر کشیده‌اند. بر روی یک پاپیروس مصر باستان که متعلق به 1504 سال قبل از میلاد است قدیمی‌ترین مورد مکتوب و شناخته شده از رو یا رویی با بشقاب پرنده‌ها نگاشته شده است. این نوشته متعلق به دوران حکومت فرعونی به نام توتموس سوم است و در حال حاضر در موزه‌ی مصری‌ها واقع در واتیکان نگه داری می‌شود. این نوشته که توسط مصر شناسان ترجمه شده است داستان جالب و جذابی را شرح می‌دهد. بر اساس این نوشته، روزی گروهی از مصری‌ها «یک دایره آتشین که از سمت آسمان می‌آمد» را مشاهده نمودند. این افراد با مشاهده‌ی شیء مذکور دچار وحشت شده و خود را بر روی زمین انداختند. اشیای عجیب و غریب چند روز بعد نیز دو باره باز گشتند. بر اساس نوشته‌ی مذکور، «حالا پس از گذشت چند روز این چیزها بیش از هر زمان دیگری در آسمان دیده می‌شدند. درخشش این اشیاء در آسمان از درخشش خورشید بیشتر بود و نورشان از هر چهار ستون آسمان فراتر می‌رفت . . . این دایره‌های آتشین از موقعیت نیرومندی بر خوردار بودند.»
نوشته‌های به دست آمده از هند باستان نیز به فعالیت بشقاب پرنده‌ها اشاره دارند. نوشته‌های باستانی به زبان سانسکریت که متعلق به بیش از 5000 سال قبل هستند کشتی‌های پرنده‌ای را توصیف می‌کنند که ویمانا یا قایق‌های آسمانی نامیده می‌شدند. پژوهشگری به نام ریچارد تامپسون صدها مورد از این نوشته‌ها را مورد مطالعه قرار داده و نوشته است که ویماناها از «بسیاری از خصوصیات شبیه خصوصیات بشقاب پرنده‌ها» بر خوردارند. فرهنگ‌های اولیه شاید از درک پدیده‌ی بشقاب پرنده‌ها عاجز بوده باشند، اما فعالیت‌های بشقاب پرنده‌ها را به قدری مهم دانسته‌اند که این روی دادها را به ثبت رسانیده‌ا‌ند. در چنین مواردی، کسانی که بشقاب پرنده‌ها را مشاهده می‌کردند این اشیاء را در قالب فرهنگ خود تفسیر می‌کردند.

بشقاب پرنده‌های انجیل

حتی انجیل هم به رو یا رویی‌های احتمالی با موجودات فرا زمینی اشاره کرده است. عبارت «چرخ‌های حزقیال» که در انجیل توصیف گردیده است با بشقاب پرنده‌هایی که در دنیای مدرن گزارش گردیده‌اند شباهت‌هایی دارد. ماجرای مربوط به چرخ‌های حزقیال در سال 593 قبل از میلاد اتفاق افتاد و شرح آن در ابتدای انجیل عهد جدید آمده است. حزقیال تنها بود هنگامی که «ابری عظیم پوشیده در روشنایی» مشاهده نمود که «از آن نور به طور دائم رو به سمت جلو می‌تابید و در مرکز آتش چیزی مانند برنز می‌درخشید.» حزقیال هم چنین چرخ‌های عجیب و غریبی در درون چرخ‌های دیگر و هم چنین جزئیات دیگر را مشاهده نمود که بسیار شبیه یک ماشین بودند. پژوهشگری به نام ژوزف بلومریخ در کتاب خویش با عنوان «فضا پیمای حزقیال» (1974) این نظریه را مطرح کرده است که حزقیال با موجودات فضایی رو به رو شده است.
یک مثال دیگر از انجیل عروج الیاس سوار بر «ارابه‌ی آتش» است. برخی محققین حدس می‌زنند که ارابه‌ی آتش در واقع یک بشقاب پرنده بوده است. این امر هم چنین منجر به گمانه‌ زنی‌هایی شده است مبنی بر این که برخی از مواردی که در آنها رو یا رویی با فرشتگان شرح داده شده‌اند در واقع به همین موجودات فرا زمینی اشاره دارند.

بشقاب پرنده‌ها در دوران روم باستان

تنها در دوران روم باستان بود که مورخان نگارش موارد مشروح رو یا رویی با بشقاب پرنده‌ها را آغاز کردند. ژولیوس اوبسکوئنز از نویسندگان روم باستان از جمله اولین کسانی بود که به تحقیق در باره‌ی بشقاب پرنده‌ها پرداخت. وی در سال 222 بعد از میلاد ثبت روی دادهای عجیب و غریب را آغاز نمود. در آن سال دو کنسول رومی «یک نور عظیم به سان روز در شب» را مشاهده کردند آن هم هنگامی که «سه ماه در گوشه‌هایی از آسمان با فاصله‌ی زیاد از یک دیگر پدیدار گردیدند.» وی در سال 216 بعد از میلاد نیز یک مورد دیگر از مشاهده‌ی بشقاب پرنده‌ها را ثبت نمود: «چیزهایی شبیه کشتی در آسمان ایتالیا مشاهده شدند. در آرپی، سپر گردی در آسمان مشاهده شد...در کاپوا آسمان آتشین گردیده بود و چیزهای شبیه کشتی مشاهده شدند.»
اوبسکوئنز در نهایت ده‌ها مورد از چنین مواردی را ثبت نمود و اغلب اشیای عجیب و غریب را سپر، کشتی، یا مشعل‌های سوزان می‌نامید ـ یعنی با استفاده از نام اشیایی که در آن زمان برای مردم روم باستان شناخته شده بودند آنها را توصیف می‌کرد. یک محقق قدیمی دیگر پژوهشگری آلمانی به نام کونراد لیکوستنز بود که موارد بسیاری از مشاهده‌ی بشقاب پرنده‌ها در آسمان اروپا را به ثبت رسانید. شرحی که در ادامه می‌آید متعلق به سال 457 بعد ار میلاد است: «چیزی درخشان بر فراز آسمان بریتانیا و فرانسه مشاهده گردید. اندازه‌ی آن بسیار بزرگ بود و بر روی عرشه‌ی آن گلوله‌ای آتشین شبیه یک اژدها قرار داشت که از درون آن دو شعاع نور به بیرون می‌تابید. یکی از این دو شعاع نور تا آن سوی فرانسه می‌تابید و شعاع دیگر تا ایرلند می‌رسید و این دو شعاع هم چون پرتوهای نور در انتها به آتش ختم می‌شدند.»
در سال 796، «گوی‌های کوچکی مشاهده شدند که به دور خورشید می‌چرخیدند.» و در سال 919، «چیزی شبیه یک مشعل سوزان در آسمان مشاهده شد و گلوله‌های درخشان ستاره مانند بر فراز آسمان مجارستان به جلو و عقب حرکت می‌کردند.» یک مشاهده‌ی دیگر که به آسانی قابل توضیح نیست در سال 1168 انجام گرفت: «یک گوی آتشین در تاریخ 20 مارس مشاهده شد که در آسمان به جلو و عقب حرکت می‌کرد.» برخی از روایات اولیه درباره‌ی مشاهده‌ی بشقاب پرنده‌ها با روایاتی که امروزه گزارش گردیده‌اند کاملاً هم خوانی دارند. برای مثال، در سال 1920راهبان و راهب بزرگ صومعه‌ی بگلند واقع در انگلیس یک «شیء نقره‌ فام گرد، مسطح و درخشنده» مشاهده کردند که بر فراز صومعه پرواز می‌کرد و باعث «وحشت فراوان» شد.
همه‌ی این مشاهدات بر تفکر مورخان در سر تا سر دنیا تأثیر گذاشته‌اند و باعث گردیده‌اند تا ما به تفکر در باره‌ی اعتقاد افراد باستان به خدایان و فرشتگان بپردازیم. در آن دوران پدیده‌های نا شناخته به آسانی به کمک دین و مذهب قابل توجیه بودند و این پدیده‌ها به حوزه‌ی ماوراء طبیعه نسبت داده می‌شدند.



 

 

نسخه چاپی