تأثیرات منفی اینترنت بر روی کودکان
تأثیرات منفی اینترنت بر روی کودکان

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
پژوهش‌های گوناگونی که در طول سال‌ها انجام گرفته‌اند خاطر نشان ساخته‌اند که اینترنت از تأثیرات منفی بر روی کودکان بر خوردار است. بنا بر این، راهنمایی کودکان در زمینه‌ی استفاده‌ی مفید و مؤثر از اینترنت امری مهم و ضروری می‌باشد. در این مقاله، ما نگاهی خواهیم داشت به عواملی که اینترنت را به تهدیدی برای کودکانمان تبدیل می‌نمایند.
تأثیرات منفی اینترنت بر روی کودکان
اینترنت یکی از ابتکاری‌ترین اختراعات برای ما به شمار می‌رود. اینترنت در تمام ابعاد زندگی ما از جمله اقتصاد، جامعه، بهداشت، معنویت، و غیره از حضور محسوسی بر خوردار است. تأثیر اینترنت بر بخش آموزش و پرورش از جمله مزایای این فناوری می‌باشد. دانش آموزان اکنون می‌توانند به مقالات پژوهشی بی شماری دست یابند و از جدیدترین دستاوردها در حوزه‌ی علم و فناوری اطلاع یابند. اما همان طور که می‌گویند "قدرت فراوان مسئولیت‌هایی فراوانی به همراه می‌آورد" اینترنت نیز چالش‌های جدیدی را پیش روی جامعه قرار داده است که از جمله آنها تأثیر اینترنت بر روی کودکان تهدید آمیزترین چالش در این زمینه محسوب می‌گردد. اعتیاد به اینترنت به عنوان یک اختلال در بسیاری از کشورها شناخته شده است و مراکز باز پروری در راستای کمک به مردم جهت غلبه بر این مشکل ایجاد گردیده‌اند. نکته‌ی غم ‌انگیز در ارتباط با این پدیده این است که بخش زیادی از معتادان به اینترنت را جوانان تشکیل می‌دهند، جوانانی که در برابر اثرات نا مطلوب آن به شدت آسیب پذیر هستند. اینترنت دارای چندین مزیت و عیب است، اما در این مقاله ما بر تأثیرات منفی آن تمرکز می‌نماییم.

اینترنت و کودکان

اختلال اعتیاد به اینترنت

اگر چه مطالعات در باره‌ی این اختلال در مراحل اولیه‌ی خود هستند، اما اثبات گردیده است که کودکانی که بیشتر وقت خود را در اینترنت می‌گذرانند دارای یک رفتار عجیب و غیر عادی هستند که مشخصه‌ی آن تمایل شدید به حضور در اینترنت است آن هم به حدی که کودک ممکن است از همه‌ی فعالیت‌های دیگر فاصله گرفته و در دنیای مجازی غرق شود. پژوهش‌هایی که در طول سالیان متمادی انجام گرفته‌اند در یافته‌اند که اکثر افرادی که از اختلال اعتیاد به اینترنت رنج می‌برند جوانانی هستند که به آسانی مجذوب گشت و گذار درباره هر چیزی می‌شوند که در اینترنت وجود دارد. تنها در آمریکا برآورد گردیده است که حدود 10 تا 15 میلیون نفر از اختلال اعتیاد به اینترنت رنج می‌برند و این رقم هر ساله به میزان 25 درصد افزایش می‌یابد.

کاهش فعالیت‌های بدنی

تعداد زیادی بازی در اینترنت در دست رس هستند و این امر باعث شده است تا اکثر کودکان از همه‌ی فعالیت‌های بیرون از منزل فاصله بگیرند. کودکان در نبود فعالیت‌های بدنی می‌توانند به آسانی در دام بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی هم چون چاقی بیافتند و در عین حال قادر نخواهند بود مهارت‌های میان ‌فردی خویش را توسعه دهند. به جز این عوامل، نشستن در مقابل صفحه‌ی کامپیوتر می‌تواند آسیب جدی به چشم‌ها وارد کند و به گردن و شانه‌ها نیز فشار وارد آورد. کودکان در سنین رشد هستند و چنین عواملی می‌توانند مشکلات مادام‌ العمر برای آنها ایجاد نمایند.

دس ترسی آسان به پورنو گرافی

این یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای اینترنت است که کودکان با آن رو به رو می‌شوند. اینترنت ابزاری سهل ‌الوصول را در اختیار کودکان قرار داده است تا به تصاویر پورنو گرافی دست رسی پیدا کنند و این امر می‌تواند باعث انحراف جنسی یا اعتیاد جنسی کودکان شود. این پدیده هم چنین یک مشکل دیگر را نیز باعث گردیده است و این مشکل چیزی نیست جز افزایش شیوع بیماری‌های مقاربتی در میان کودکان. بر اساس گزارشات، از هر چهار نو جوان یک نفر به طور سالانه به بیماری‌های مقاربتی مبتلا می‌گردد. محتوای نا مناسب برای کودکان که در اینترنت موجود هستند اعمال جنسی غیر مسئولانه را رواج می‌دهند و مفاهیم غلطی را در ذهن دانش‌ اموزان ایجاد می‌نمایند.

آسیب پذیری در برابر جنایات سایبری

اگر اخیراً اخبار را دنبال کرده باشید پس باید بدانید ما از چه چیزی صحبت می‌کنیم. کودکان فریب لواط‌کارانی را خورده‌اند که خود را انسان‌های خوبی جا زده‌اند اما از آنها سوء‌ استفاده‌های جنسی کرده‌اند. اینترنت هم چنین تماس میان افراد بی‌ وجدان و کودکان را تسهیل نموده است و چنین امری باعث افزایش موارد بچه دزدی و سرقت هویت گردیده است. حدود 60 در صد نو جوانان آمریکایی اذعان کرده‌اند که به پیام‌هایی که از طرف افراد غریبه دریافت کرده‌اند پاسخ داده‌اند. این نوع رفتار به شدت مخاطره آمیز است و باعث شده است تا کودکان به میزان بسیار زیادی در برابر تبدیل شدن به قربانیان جنایات سایبری آسیب پذیر گردند.
مواردی که در بالا ذکر گردیدند چالش‌های جدیدی را در مقابل معلمین و والدین قرار داده‌اند. از گوشه و کنار مختلف تقاضاهایی مطرح گردیده‌اند مبنی بر اینکه نوعی قوانین و مقررات جهت مهار این مسأله باید وضع گردد. با این حال، باور ما این است که به جای این که اینترنت را به یک تابو تبدیل کنیم باید به کودکان یاد بدهیم که تنها از مزایای اینترنت استفاده نمایند. به والدین توصیه می‌شود مدت زمانی را که کودکان در اینترنت سپری می‌کنند تحت نظارت قرار دهند و در صورت امکان یک محدوده‌ی زمانی مشخص نمایند تا کودکان در همان محدوده‌ی زمانی اجازه‌ی استفاده از اینترنت را داشته باشند. قرار دادن کامپیوتر در اتاق نشیمن به جای اتاق خواب کودکان نیز می‌تواند متضمن سانسور مواردی باشد که کودکان در اینترنت در دست رس خویش دارند. همچنین مهم است که در باره‌ی روابط جنسی با کودکان به گفتگو بنشینید، زیرا اگر این کار را نکنید کودکان برای یافتن پاسخ سؤالات خویش به سمت دوستان خویش و اینترنت می‌روند و در نتیجه ممکن است اطلاعات معتبر و مؤثقی از این منابع کسب نکنند.
اگر چه این مقاله بر روی معایب اینترنت متمرکز گردیده است، با این حال نگارش این مقاله به هیچ وجه به این معنا نیست که به دنبال کاستن از اهمیت اینترنت در زندگی خویش هستیم. ما این مقاله را برای مخاطبین در اینترنت نوشته‌ایم و شما نیز آن را از طریق اینترنت مطالعه می‌کنید و این خود بیانگر جنبه‌ی مثبت اینترنت است. این که از فناوری با هدف بهتر ساختن زندگی خویش استفاده کنیم یا با هدف سوء استفاده از دیگران، به خودمان بستگی دارد. کودکان شاید به اندازه کافی بالغ و پخته نباشند که این موضوع را درک نمایند، اما ما به عنوان والدین، معلم، و سر پرست کودک باید اطمینان حاصل نمائیم که رفتار درست و صحیحی را به کودکانمان تلقین می‌نمائیم.



 

 

نسخه چاپی