جنبش آموزان ( فرا گیران حرکتی )
جنبش آموزان (فرا گیران حرکتی)

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
یاد گیرنده‌های حرکتی به دلیل این که توانایی متفاوتی در فهم مسائل دارند، افرادی منحصر به فرد می‌باشند. این افراد در حقیقت به جای خواندن مطالب، با تمرین آنها را راحتر یاد می‌گیرند.
این افراد که به فرا گیران لامسه‌ای معروفند، مطالب را به شیوه‌ای بهتر که در حقیقت انجام آنهاست، می‌آموزند. انجام فعالیت بدنی در ارتباط با یاد گیری، به جای خواندن صرف و یا گوش دادن، به آنها کمک می‌کند تا چیزها را به سرعت درک کنند. به جای انجام مطالعه‌ی قبلی و یا فکر کردن در مورد یک فعالیت خاص پیش از انجام آن، با رعایت این فرایند، به تحلیل و درکشان متوسل می‌شوند. این افراد 15% جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند.
جنبش آموزان (فرا گیران حرکتی)

ویژگی‌ها

مشخصاتی که در ذیل بدانها اشاره شده، می‌تواند در درک الگوها و نیازهای رفتاری آنها مفید باشند. معلمان، والدین و دانش آموزان خود می‌توانند بسیاری از اطلاعات ارائه شده در ذیل را ایجاد نمایند.

• به خاطر وجود حالتهای بی ‌قراری ، آنها را به عنوان افراد بیش فعال در دوران کودکی می‌شناسند.
• این افرد عادت دارند که ضرباتی را با پای خود زده، آنها را حرکت داده و در جای خود تکان تکان دهند.
• این انرژی و یا احتمالاً نیاز مداوم به ایجاد حرکات، به آنها کمک می‌کند که ورزش کار، رقصنده و هنرپیشه‌های خوبی شوند.
• مشاهده شده است که آنها در مجسمه سازی، تعمیرات، نقاشی، نجاری، و بسیاری از مواردی که جهت کار به ابزار نیاز دارند، به خوبی عمل می‌کنند.
• درهماهنگی میان دست و چشم خود بسیار هشیارانه عمل می‌کنند. یکی از ویژگیهای خاص آنها، داشتن حس قوی در تنظیم وقت است.
• کنج کاوی و علاقه به کاوش در محیط اطراف در زمره‌ی ویژگی‌های مهم شخصیت آنهاست. در دوران کودکی، نسبت به ساخت مصنوعات دستی مانند ساخت موشک های کاغذی، و غیره تمایل نشان می‌دهند.
• این افراد مجبور هستند حین خواندن مکرراً استراحت کنند، آنها عادت دارند که در زمان مطالعه دراز بکشند.
• هم چنین، تمایل دارند به هنگام صحبت با دیگران، آنها را لمس کنند.

گرفتن یک مربی برای این دانش آموزان می‌تواند واقعا مفید باشد. مربی نه تنها مسائلی را به آنها می‌آموزد، بلکه در شرایط دشوار به عنوان یک سیستم پشتیبانی عمل می‌کند. مربیان به دانش آموزان کمک می‌کنند که با توجه به نیازهای خاصشان اهداف مناسبی را برای خود مشخص کنند. به طور خلاصه، او کمک می‌کند تا چنین دانش آموزانی در مسیر درست قرار بگیرند.

چگونه به آنها آموزش دهیم؟

فرایند تدریس و روش‌های‌ کاربردی بایستی شامل فعالیت‌هایی شود که آنها را آماده‌ی تجربه عملی سازد. روش‌های لیست شده‌ی زیر می‌توانند مفید باشند.

• به فرا گیران لامسه‌ای باید اجازه داده شود فعالیت هایی نظیر طراحی، نقاشی، مجسمه سازی و بسیاری کارهای این چنینی که کمک به کانالیزه شدن انرژیشان می‌کند، را انجام دهند.
• آنها از مهارتهای دیداری خوبی برخوردارند که کمک می‌کند چیز ویژه‌ای را دیده و آن را تجزیه و تحلیل کنند. در این راستا جهت آموزش بایستی تلاش شود‌.
• برای کودکانی که به تازگی شروع به یاد گیری حروف الفبا کرده‌اند، استفاده از حروف مغناطیسی یا حروف سفالی توصیه می‌شود. در فرایند آموزش، به انجام بازی‌های تخته‌ای، بازی‌های املایی، و غیره نیاز است.
• جهت آموزش اعداد و مفاهیم مرتبط با آن، شخص بایستی از ابزار میله میمون استفاده کند. استفاده از چنین ابزاری، احساس کشف چیزها را در آنها به وجود می‌آورد. ضربه یا دست زدن به حروف و اعدادی که آموزش داده می‌شود به آنها کمک می‌کند راحت به خاطر سپرده شوند .
• آنها را باید به نوشتن روشی منظم تشویق کرد. این فعالیت حرکات را شامل می‌شود و هم چنین باعث تکرار چیزهایی که آموزش داده شده اند، می‌شود. فرآیند یاد گیری تا حد زیادی از این فعالیت بهره برده است .
• سر گرم کردن این دانش آموزان در کارهای آزمایشگاهی ضرورت دارد، زیرا تجربه عملی مفاهیمی که در جلسات کلاسی آموخته‌اند، ‌را برایشان فراهم می‌سازد.

چند توصیه

• دانش تجارب گذشته یا یاد گیری به وسیله این دانش آموختگان برای انجام فعالیتهای آزمون و خطا که عهده‌ دار شده‌اند، به کارمی‌رود. آنها نیاز دارند دائماً آن چه را که انجام می‌دهند تجربه کنند. این کار به کاهش اشتباهات گذشته کمک می‌کند.
• ابزارهایی مانند نمودار گردش کار، نقشه، و چنین ابزار بصری می‌توانند به آنها در فهم سریع مفاهیم کمک کند. با این حال، توجه به این امر مهم است که مراحل ساخت چنین گرافها (نمودارنمایش هندسی)، نمودارهای گردش کار و نقشه هایی برایشان مفید است و نه آموزش آنها بعد از ساخته شدنشان .
• آموزش آن لاین برای آنها نسبت به افراد دیگر بهتر و مناسبتر است، البته، در زمان مطالعه آنلاین مجبور به خواندن مطالب زیادی می‌شوند. با این حال، ابزارهای تعاملی موجود در اینترنت باید آنها را به جای نشستن و جذب چیزهایی که در کلاس‌های درس آموخته‌اند، تشویق به «رفتن» به سوی یاد گیری فعالیتها کند.




 

 

نسخه چاپی