چگونه برای حیاط خلوت خانه‌تان زه کشی ایجاد کنید
چگونه برای حیاط خلوت خانه‌تان زه کشی ایجاد کنید

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
اگر شما در مکانی زندگی می‌کنید که معمولاً بارانهای شدیدی می‌بارد، به همین جهت اضافه کردن یک زه کشی به حیاط پشتی منزل امری است ضروری. در این جا راهنمایی‌هایی برای کمک به شما در انجام این کار توسط خودتان آورده شده است.
یک حیاط خلوت بزرگ چیزی است که هر صاحب خانه‌ای در خانه خود آرزوی داشتنش را دارد. داشتن محلی پر از گیاهان مختلف، بوته‌ها و درختان، باعث می‌شود از نظر همه چشم اندازی گرم و دل پذیر باشد. اما این احساس ممکن است زمانی که باران شدیدی شروع با باریدن می‌نماید، پایدار نباشد، زیرا باعث می‌شود در حیاط خلوت آب گرفتگی ایجاد شود. و این موضوع کوچکی نیست که بتوان آن را نا دیده گرفت، چون سیلاب، گیاهان کوچک را خراب کرده و باعث می‌شود آن قسمت از حیاط مثل چاله‌ای پر آب و گل به نظر برسد. فقط این نیست، کف حیاط ممکن است به جایی برای پرورش پشه تبدیل شود. و پس از آن که باران بند آمد، خورشید خاک را خشک کرده و برای رشد گیاهان، خاک را بی ثمر و نا مناسب سازد. بنا بر این یکی از راه‌های عاقلانه برای مقابله با این مشکل این است که یک سیستم زه کشی خوب در این محل ایجاد نمایید.
چگونه برای حیاط خلوت خانه‌تان زه کشی ایجاد کنید

چند نکته ساده جهت اضافه کردن زه کشی به حیاط خلوت خانه‌تان

ابزار مورد نیاز
☭ یک عدد بیل و یا بیلچه
☭قطعاتی از سنگ و سنگ ریزه (شن؛ ترجیحاً بایستی بزرگتر و شسته باشد)
☭ لوله زه کش سوراخ دار (4 اینچ)
☭ پوشش دور لوله

چگونه برای حیاط خلوت خانه‌تان زه کشی ایجاد کنید

دستورالعمل

» اولین چیزی که باید انجام دهید این است که به دنبال دو نقطه در حیاط پشتی خانه خود بگردید – در بالاترین و پایین‌ترین قسمت. بین این دو نقطه، می‌تواند مسیری باشد که از طریق آن زه کشی ایجاد خواهد شد. اکنون انتخاب مسیر به شما بستگی دارد، هنگامی که مسیر را انتخاب کردید، آن را با پودر گچ یا مانند آن علامت بگذارید. برای محافظت از خانه در مقابل آب بهتر است ساخت زه کشی 4 تا 6 فوت دور از پایه و شالوده باشد.
» اکنون با استفاده از بیل، شیاری در طول مسیری که برای زهکشی علامت گذاری کرده‌اید، حفر کنید. بهتر است عرض شیار حدود 5ر0 فوت (6 اینچ) و عمق آن 2 فوت (24 اینچ) باشد. در حالی که مشغول حفر شیار هستید، چنان چه مجبور شدید، چمن را بر داشته و آن را به طرفی بریزید. اطمینان حاصل شود که شیار در تمام طول مسیر، یک دست باشد و یک شیب رو به پایین تا کناره‌های ملک داشته باشد. هنگامی که این کار انجام شد، خاک ته شیار را با کف دست خود فشار دهید، به طوری که خاک متراکم شود.
» حال وقت آن است که از قطعات سنگ و سنگ ریزه استفاده نمایید. ته شیار را با حدود 2 اینچ از شن پر کنید. اطمینان حاصل شود که این مواد به طور مساوی در تمام طول شیار پخش شوند تا از نا منظمی و یک سان نبودن عمق آن قسمت جلو گیری شود.
» در این مرحله، در کل مسیر شیار پوشش دور لوله را در لایه‌ای از شن قرار دهید. هدف از به کار بردن این ماده، جلو گیری از مسدود شدن لوله‌های سوراخ شده توسط شن و ماسه و گل و لای می‌باشد.
» در این جا، بایستی لوله‌‌های سوراخ‌دار را طوری قرار دهید که سوراخهای آن رو به پایین به سمت شن باشد. اکنون لوله را با پوشش لوله، بپوشانید. علت قرار دادن لوله به چنین شیوه‌ای به خاطر طبیعت سطح ایستای آب است. این کار همیشه از پایین به بالای خاک انجام می‌شود، در نتیجه، کار را برای آب آسانتر می‌کند تا در کل لوله از طریق سطوح سوراخ ‌دار وارد لوله شود. اگر سوراخ‌های لوله به سمت بالا باشد، احتمال اینکه سوراخها با شن مسدود شوند، زیاد است.
» در نهایت، با باقی مانده‌ی شن شیار را تقریباً تا بالای آن پُر نمایید. می‌توانید با استفاده از بیل شن را متراکم کنید. در حدود یک اینچ از بالا را پر نکنید تا چمن بتواند سطح شن را بپوشاند. بفرمایید! زه کشی حیاط پشتی خانه‌تان تمام شد!
هم چنین می‌توانید برای ایجاد یک راه رو در طول زه کشی نصب شده از سنگ‌های رنگی و یا سنگ پله‌های بزرگ استفاده کنید. و نیز، برای جلو گیری از هر گونه صدمه به تأسیسات زیر زمینی (برق، گاز و . . .)، بهتر است پیش از نصب هر گونه زه کشی در حیاط خلوت یا هر قسمت از خانه‌تان، از ادارات وابسته به شهرداری اجازه بگیرید.



 

 

نسخه چاپی