گزینه‌های مشاغل سقف سازی
گزینه‌های مشاغل سقف سازی

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
شغل‌های مربوط به سقف سازی را می‌توان به دو دسته‌ی باز سازی و تعمیر طبقه بندی کرد و اغلب دوره‌ی این مشاغل کوتاه مدت می‌باشد. از طریق این مقاله ، اطلاعاتی در مورد مشاغل سقف سازی کسب خواهید کرد.
دو نوع پشت بام وجود دارد. این پشت بامها بر مبنای ظاهرشان طبقه بندی می‌شوند. سقفهای تخت، سقفهایی هستند که معمولاً در ساختمانهای تجاری، ساختمانهای صنعتی و خانه‌های آپارتمانی مشاهده می‌شوند، و نوع دیگر سقفهای شیب دارند که در خانه‌های مسکونی ییلاقی یافت می‌شوند. چکه کردن پشت بام دردسری است که می‌تواند خسارات سنگینی به خانه، به ویژه دیوارها، اثاثیه و دیگر قسمتهای ساختمان وارد سازد.
گزینه‌های مشاغل سقف سازی
در چنین شرایطی نیاز به وجود یک تکنسین است که بتواند نشتی را از بین برده و از آسیبهای دیگر جلو گیری نماید. در نوشته‌های ذیل، مقدمه‌ای مختصر از مشاغل مختلفی که در ارتباط با پشت بام وجود دارند و به راحتی می‌توانند آموخته شوند، مطالبی قید شده است.

به عنوان یک حرفه

پشت بامها به طور مستقیم در معرض شرایط آب و هوایی نا مساعد می‌باشند، و مصالحی که برای سقف استفاده شده، به سرعت خراب می‌شوند؛ بنا بر این لازم است به طور مرتب آنها را تعویض کرد. افرادی که به این شغل می‌پردازند معمولاً به سقف ساز معروفند. کار آنها شامل: نصب سقف جدید، تعمیر و یا باز سازی سقفهای کهنه و قدیمی است. کارشان عمدتاً شامل سقفهای صنعتی است، لیکن مجبور به کار بر روی ساخت و سازهای تجاری و مسکونی نیز هستند. تعمیر و نگه داری سقف نیاز به زحمت زیادی دارد. سقف سازها با مواد ساخته شده از آسفالت، سنگ، ترموپلاستیک (ماده اى كه در اثر گرما نرم و شكل پذير مي‌شود)، فلز، قیر، چوب، کاشی یا توفال (قطعات پلاستيكي يا چوبي يا سفالي كه به جاى شيرواني با آنها بام را مي‌پوشانند)، کار می‌کنند.

شرایط کاری

شرایط کاری مربوط به سقف سازی نیازمند کارهای فیزیکی همانند زانو زدن، خم و راست شدنهای زیادی است. کار آنها عمدتا خارج از منزل بوده و از این رو میزان خطرات شغلی آنها نیز بسیار بالا است. این افراد در خطر سوختگی به دلیل کار با مواد گرم مانند بیتومن (قیر معدنی) و قیر هستند. این شغل فعالیت زیادی را می‌طلبد، از این رو مناسب افرادی است که از لحاظ بدنی قوی و مهارتهای حرکتی خوبی داشته باشند و با کار در ارتفاعاتی همانند بالای ساختمانها مشکلی نداشته باشند. با توجه به شرایط سخت کاری، بسیاری از افراد این مشاغل را انتخاب نمی‌کنند.

آموزش و توسعه

کار آموزان مهارتهای خود را از طریق تجربه عملی به صورت شاگرد کمکی که به سقف سازها کمک می‌کنند، به دست می‌آورند، جهت یاد گیری این حرفه به زمان زیادی نیاز است. بیشتر سقف سازها به صورت حرفه‌ای آموزش ندیده اند، زیرا این مهارت می‌تواند از طریق تجربه آموخته شود. با این حال، برخی از کارگران همراه با کار عملی در دوره‌های کار آموزی با کار شناسان تحت آموزش‌های حرفه‌ای قرار می‌گیرند.
بیشترین مراجعه به سقف سازها معمولاً جهت کارهای تعمیراتی است و کمتر به تجدید سقف نیاز می‌شود. افزایش رو به رشد ساخت و سازهای ساختمانهای جدید جهت مقاصد تجاری، صنعتی و مسکونی منجر به افزایش مستمر تقاضا برای کار به سقف سازها شده است. آنها این شانس را دارند که به سطح سر پرستان، ارز یابهای پشت بام ارتقاء یابند و نیز می‌توانند به عنوان پیمان کار برای خود کسب و کار راه بیاندازند.

درآمد

به گزارش اداره آمار نیروی کار (وزارت کار ایالات متحده)، از تاریخ ماه مه 2011 به بسیاری از کارگران به طور متوسط 54ر18 دلار در هر ساعت، یا 38570 دلار در هر سال پرداخت شده است. متوسط حقوق و دست مزد یک کارگر در پایین‌ترین سطح از 10 سطح موجود، کمتر از 99ر11 دلار در ساعت بوده و متوسط دست مزد پرداخت شده به یک کارگر در بالاترین سطح دهم بیشتر از 44ر18 دلار در ساعت بوده است.
دست مزد مشاغل پشت بامی معمولاً ساعتی پرداخت می‌شوند. درآمدی که در بالا ذکر شد برای سقف سازهای حرفه‌ای و با تجربه می‌باشد. کار آموزان معمولاً به اندازه‌ی 40 تا 50 درصد از مبلغ پرداخت شده به یک سقف ساز حرفه‌ای را دریافت می‌کنند.

انواع مشاغل سقف سازی

کار آموزان: کار آموزان تحت نظر یک سقف ساز با تجربه در تمام جوانب کار آموزش می‌بینند. آنها این فرصت را دارند که در حین آموزش تئوری، به صورت تجربه‌ی عملی نیز آن را فرا گیرند.
سقف سازان ماهر دارای مدرک: به کسانی اطلاق می‌شود که آزمون مهارت را به درستی گذرانده و در نتیجه گواهی صلاحیت و مهارت را به دست آورده‌اند. این مدرک مانند جوازی است که آنها را برای انجام همه نوع کار در ارتباط با پشت بام واجد شرایط می‌سازد.
کارآموزان فلز کار: کارآموزان فلز کار به کارگران فلز کار کمک می‌کنند که معمولاً در مشاغل کار با صفحات فلز در پشت بامها فعالیت دارند.
کارگران فلزکار دارای مدرک: کارگران فلز کار افرادی با مجوز و یا سقف سازانی با تجربه هستند که با ورقه‌های فلزی کار می‌کنند که هنگام ساخت و ساز ساختمانهای صنعتی در ساختن سقفهای صنعتی به کار می‌روند. آنها واجد شرایط ساخت هر نوع سقفی که درآن از ورقه‌های فلزی استفاده شود، هستند.
ارز یابان : ارز یابان در بسیاری از مشاغل مرتبط با ساخت و سازی نقش بسیار مهمی را بازی می کنند. آنها با تهیه‌ی گزارش مالی که به یک طرح شباهت دارد، اطلاعات مربوط به هزینه‌های مختلفی که مصرف خواهند شد را ارز یابی می‌کنند.
نجاران، سر پرستان، ناظران و مدیران ساخت و ساز افرادی هستند که با صنعت ساخت و ساز سر و کار داشته، هم چنین درگیر شغلهای مربوط به سقف هستند. مشاغل سقف سازی هم اکنون برای حقوق بگیران و نیز افراد با شغل آزاد می‌تواند به یک حرفه بسیار سود آور تبدیل شود. با این حال، این کار نیازمند صبر و شکیبایی و فدا کاری زیادی است.



 

 

نسخه چاپی