آشنایی با نام های خداوند: کاشف الضرّ

عدد ابجدی: 1432 الکاشف الضر به معنی زایل کننده ی ضرر از بندگان خود است و مداومت بر این اسم برای رفع همّ و فقر و بیماری مجرّب است و در همراه داشتن مکسّر آن نیز همین فایده را دارد:
 

یا

کاشف

الضر

الضر

یا

کاشف

کاشف

الضر

یا

شکل شماره (1)

پژوهه در مفهوم الکاشف از مترجم

اگر خدا به تو رنج و مشقتی رساند هیچ کس جز او کاشف آن نتواند بود. (برطرف کردن آن نتواند) «یونس/107»

با توجّه به آیه ی فوق "کاشف" یعنی رفع کننده ی بلا و آفات از خلق و اجابت کننده ی دعای مضطرین.

"امیرالمؤمنین علی" (علیه السلام) خاضعانه در پیشگاه خداوند عرضه می دارد: «بار پروردگارا! من جز تو که را دارم تا از او درخواست کنم که غم و رنجم را برطرف سازد؟»

«کاشف» از مادّه ی «کشف» بر وزن (حذف) به معنی پرده برداشتن از روی چیزی و برطرف کردن بدی و زیان است. «کاشف الضُّر» یعنی «کسی که پرده ی مشکلات را کنار می زند» مشکلات و حوادث دردناکی که روی فطرت پاک آدمی همچون حجاب پرده می افکند و در کوره ی حوادث، قشرهای سیاهی که روی این فطرت را پوشانده به لطف و مرحمت خداوندی می سوزد و از میان می رود و دیگربار، درخشش نور توحیدی، آشکار می شود و فطرت تبلور و درخشش می یابد. و این فرایند در حالی رخ می دهد که انسانها خدا را با تمام وجود و با پرده های بلا و رنج و مصیبت را از انسانها دور می سازد و با گشودن پرده های رنج، پرده های غفلت آدمی هم گشوده می شود و آدمی از رنج و محنت مشکلات رهایی می یابد.

نویسنده: ملاحبیب الله شریف کاشانی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی


منبع: شریف کاشانی، ملاحبیب الله؛ (1383)، خواص و مفاهیم اسماء الله الحُسنی(نامهای زیبای خداوند)، ترجمه ی محمدرسول دریایی، تهران: نشر صائب، چاپ ششم
نسخه چاپی