آشنایی با نام های خداوند: الوفی

عدد ابجدی: 96 الوفی به معنی "وفاکننده به عهد و وعده و عطاکننده به عطیه ی کامله" است و مداومت بر این اسم برای راست آمدن وعده نافع است و همراه داشتن مکسَّر این اسم نیز برای زیادت مال نافع است:
 

ال

و

ف

ی

ی

ال

ف

و

و

ی

ف

ال

شکل شماره (1)
 

پژوهه در مفهوم الوفیّ از مترجم

"وافی" به کسی می گویند که کار را تمام و کمال انجام دهد و به آنچه بدان عهد و پیمان بسته وفادار و پابرجا باشد. کلمه ی «وفا» واژه ی مقدّسی است که در هر مسلک و مرامی با احترام از آن یاد می کنند. "رسول خدا"(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «کسی که به پیمان خود عمل نمی کند دین ندارد».(سفینة البحار، ج2، ص 294). امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: «وفای به عهد و پیمان از نشانه های مردم دین دار است». (سفینة البحار، ج2، ص 675). قرآن کریم، "اسماعیل"(علیه السلام) را به صادق الوعد بودن می ستاید: «به یاد آور اسماعیل پیامبر را که او درست عهد بود» .(مریم/52).

حضرت صادق (علیه السلام) در توضح آیه می فرماید: «اسماعیل (علیه السلام) با مردی در خارج مکّه در محلی به نام صفاح وعده گذارد و در آنجا مدّتی طولانی اقامت گزید ولی آن مرد نیامد مردم مکّه از وی سراغ می گرفتند و نمی دانستند کجاست تا این که مردی بر وی گذشت و عرض کرد: ای پیغمبر خدا ما بعد از تو ضعیف شده و هلاک گشتیم. فرمود من با فلان مرد وعده دارم که در اینجا باشم و از اینجا حرکت نمی کنم تا او بیاید. مردم به سوی آن مرد رفتند و گفتند ای دشمن خدا با پیغمبر خدا پیمان می بندی و آن را می شکنی؟ آن مرد متوجّه شده به سوی اسماعیل آمده و عرض کرد: ای پیغمبر خدا مرا ببخش من این عهده را فراموش نموده بودم اسماعیل (علیه السلام) فرمود: قسم به خدا اگر نمی آمدی تا روز محشر هم صبر می کردم تا خلف وعده نشود».



 

نویسنده: ملاحبیب الله شریف کاشانی
مترجم و شارح: استاد محمد رسول دریایی

منبع: شریف کاشانی، ملاحبیب الله؛ (1383)، خواص و مفاهیم اسماء الله الحُسنی(نامهای زیبای خداوند)، ترجمه ی محمدرسول دریایی، تهران: نشر صائب، چاپ ششم.

نسخه چاپی