دوستي و آشنايي قبل از ازدواج
دوستي و آشنايي قبل از ازدواج

 

نويسنده: علي محمد رفيعي محمدي




 

آسيب هاي آشنايي دختر و پسر قبل ازدواج

پيامبر (صلي الله عليه وآله) فرمودند: «هيچ مردي با زني (نامحرم) خلوت نکند، زيرا هيچ مردي بازني خلوت نمي کند، مگر آن که نفر سوم شيطان است.»
طبق فتواي علماي اسلام، «درمحلّ خلوتي که کسي نباشد و يا احتمال رفت و آمد کسي در آنجا نباشد، چنان چه آن ها بترسند که به حرام بيفتند، بايد آن محل را ترک نمايند و ماندن در آن مکان حرام است ونيز گفت وگوي بيش ازحدّ ضرورت با نامحرم، کراهت دارد.»(1)
درامر ازدواج، دختر و پسر لازم است براي آشنايي بيشتر و شناخت يکديگر با هم صحبت کنند. اسلام رابطه ي منطقي و بر اساس ضوابط را نه تنها گناه نمي داند، بلکه توصيه مي کند.
گاهي اين رابطه در محيط کار، در دانشگاه و يا در ارتباطات فاميلي اتّفاق مي افتد. مراجع بزرگوار تقليد فتواداده اند که: «ارتباط شغلي، اگر باعث مفسده نشود و موازين شرع در آن رعايت شود، اشکالي ندارد.»(2)
صحبت کردن دختر و پسر، به قصد ازدواج در صورتي که به نيّت لذّت و ريبه نباشد، مانعي ندارد.
گاهي دختر و پسر، تحت تأثير فرهنگ غرب، ترجيح مي دهند قبل از ازدواج، به صورت پنهاني و يا با اطّلاع خانواده، رابطه اي با هم داشته باشند و دليل آنان هم براي اين رابطه اين است که: با اخلاق هم آشنا شويم! ضمناً بعضي از آن ها اعتقاد دارند مشکلات زندگي زناشويي والدينشان به خاطر نداشتن شناخت کافي قبل از ازدواج و سنّتي بودن آن است.
در پاسخ بايدگفت: فرهنگ غرب هيچ تناسبي با فرهنگ ديني و آداب و رسوم ايراني ومسلماني ما ندارد. اتّفاقاً برخي از طلاق ها، ناشي از آشنايي دختر و پسر به صورت افراطي در قبل از ازدواج بوده است. در اين قسمت به دلايل منع و عوارض دوستي هاي قبل از ازدواج اشاره اي خواهيم کرد.
1. دليل قرآني که رابطه ي پنهاني دختر و پسر را منع مي کند و با آن مخالف است:
«وَ لاَ مُتَّخِذِي أَخذَانٍ... ؛ (3) و نه، اهل دوست گرفتن هاي پنهاني»
«وَلاَ مُتَّخِذِات أَخدَانٍ...؛(4)
و نه دوست گيرنده پنهاني»
2. والدين با اين نوع ارتباطات به شدّت مخالفت مي کنند، و گاهي اگر پسر بخواهد به صورت رسمي از دختري که با او رابطه داشته خواستگاري کند، والدين دختر به خاطر داشتن رابطه ي پنهاني، با آن مخالفت مي کنند.
3. ارتباط دختر و پسر، در قبل از ازدواج باعث شکّاکايت در مردمي گردد. بعد از عقد، مرد به خاطر داشتن غيرت، پيش خود فکر مي کند که: چراهمسر من قبل ازازدواج راحت با من رابطه برقرار کرد؟! و به مرور زمان عامل بدبيني و پيدايش بيماري «پارانوئيد» در مرد مي گردد، و بنيان خانواده سست مي شود.
4. گاهي اين رابطه باعث وابستگي عاطفي، بين آنان مي شود و اگر يکي از دو طرف، از ازدواج منصرف گردد، ضربه ي روحي سنگيني به طرف مقابل وارد مي شود وحتّي در بعضي موارد کسي که وابسته شده ممکن است اقدام به خود کشي مي کند.
5. گاهي به علّت مخالفت با والدين با اين نوع ازدواج ها، دختر و پسر اقدام به فرار از خانه کرده اند که اين مسأله به حيثيت دو خانواده لطمه ي بزرگي وارد مي کند.
آلفرد آدلر، بنيان گذار روان شناسي فردي در آمريکا، در کتاب «مفهوم زندگي را در مي يابيم»، در مورد رابطه ي پيشرفته مي گويد:
«پسرها هيچ وقت حاضر نيستند با چنين دختري ازدواج کنند.»(5)
در پايان به آسيب هاي آشنايي قبل ازازدواج دختر و پسر اشاره اي مي نماييم:

1. ايجاد اضطراب.

(به خاطر اين که رابطه دور از چشم والدين است)

2. افسردگي:

(در صورت جواب منفي طرف مقابل)
3. پرخاشگري:
(کنترل شديد يکديگر)

4. شکّاکيت:

(غيرت مرد)

5. اغفال شدن دختر:

(شهوت دختر و پسر جوان قابل کنترل نيست).

6. گاهي فرار از خانه:

(در صورت مخالفت والدين با ازدواج آنان).

7. سست شدن بنيان خانواده:

(آمار طلاق در اين زمنيه ها زياد است.)

8. آسيب به والدين:

(با فرهنگ ديني خانواده ها سازگاري ندارد.)

9. از دست دادن امنيّت اجتماعي:

(انتقال بيماري ايدز).
لذا آشنايي قبل از ازدواج با نظارت والدين، حتّي در جلسات متعدّد، مانعي ندارد و به شناخت يکديگر کمک مي کند، امّا بايد مسايل شرعي را رعايت نمايند.
قرآن به ما ياد داده است که حضرت موسي (عليه السلام)، با دختران شعيب پيامبر چگونه برخورد کرد، که در سوره قصص آيه 25 به آن اشاره شده است. وقتي موسي گوسفندان دختران شعيب را آب داد موسي سپس رو به سايه آورد وگفت: همانا من به هر خيري که برايم بفرستي نيازمندم. چيزي نگذشت که موسي در جلو ودختران شعيب از پشت سر او در حال حرکت بودند و با انداختن سنگ راه را به او نشان مي دادند و اين نشانه حياي دختران شعيب وحضرت موسي بود. توصيه ي بنده به دختر و پسرهاي جوان اين است که گاهي به برنامه هاي تلويزيوني که به صورت مرتّب از سيماي جمهوري اسلامي در قالب سريال هاي دوران سرکشي مانند: برنامه ي شوک، چراغ خاموش، هزار راه نرفته و تظاير آن، پخش مي گردد توجّه کافي نمايند و عبرت بگيرند. اين ها داستان نيستند، بلکه واقعيت هاي زندگي مردم هستند.

پي نوشت ها :

1.سيّد مسعود معصومي، احکام روابط زن و مرد، ص 160- 173.
2. نرم افزار پرسمان 2، استفتاء ا زمراجع ، ص 72.
3. سوره ي مائده، آيه 5.
4. سوره ي نساء ، آيه 25.
5. آلفرد آدلر، مفهوم زندگي را در يابيم، ص 110.

منبع مقاله :
رفيعي محمدي، علي محمد، (1392)، انتخاب همسر، قم: انتشارات رسول اعظم(ص)، چاپ اول



 

 

نسخه چاپی