درک کردن همسر
 درک کردن همسر

 

نويسنده: علي محمد رفيعي محمدي





 

عوامل تحکيم خانواده (10)

- نقش درک همسر در زندگي
- فوايد درک همسر
- عوامل مؤثر در درک کردن همسر
1. رها شدن از خود بيني
2. شناخت روحيات و مشکلات همسر
3. همدلي و هماهنگي در زندگي
يکي از انتظاراتي که هر کس از همسر خود دارد ! اين است که او را درک کند، با وي تفاهم داشته باشد، نسبت به مشکلات او همدلي و همکاري نمايد. و در حق او بکوشد. اين انتظار در زندگي مشترک خانوادگي امري طبيعي است، يعني همان طور که مرد از همسر خود توقع دارد که او را درک کند، او نيز بايد همسرش را درک کند. بدين گونه درک همسر وظيفه اي است که هريک از زن و شوهر بايد در طول زندگي مشترک زناشويي به آن توجه داشته باشند.

نقش درک همسر در زندگي

اساس زندگي خانوادگي بر همدلي و همکاري زن و مرد استوار است، بدون تفاهم با همسر، ادامه ي زندگي ميسر نيست. ريشه ي بسياري از اختلافات خانوادگي در عدم درک همسر نهفته است همسراني که با هم تفاهم ندارند، به مشکلات و گرفتاري هاي همسر خود توجهي ندارند و در نتيجه نه تنها براي حل آن نمي کوشند، بلکه با توقعات ناروا و بيجاي خود، مشکل تازه اي بر مشکلات همسر مي افزايند.

فوايد درک همسر

1. توجه به خوبيهاي همسر؛
2. قدرداني از زحمات او؛
3. نديدن عيوب همسر؛
4. ايجاد انگيزه و علاقه به زندگي؛
5. کم شدن توقعات؛
6. همکاري بيشتر با همسر؛
7. همدلي و هماهنگي در زندگي؛
8. جلوگيري از فروپاشي خانواده؛
9. لذت بردن از زندگي در کنار هم؛
10. آموزش فرزندان خود و الگو شدن براي آن ها.

عوامل مؤثر در درک همسر

1. رها شدن از خود بيني

اولين شرط درک همسر، رها شدن از خود بيني و خودخواهي جاهلانه است. انسان به طور معمول و به علت خودخواهي هايي که دارد، خود را از هر گونه خطا و گناه و عيب منزه مي بيند و همين عامل لغزش انسان است.
حضرت علي عليه السلام مي فرمايند:
« هر کس از خود راضي باشد، عيب ها بر او چيره مي شود ». (1)
شخص خودخواه فقط به خواسته ها و نيازهاي خود توجه دارد و منافع خود را مي بيند؛ لذا همين امر باعث مي گردد که نتواند همسر خود را درک کند پس وقتي انسان خود را جاي همسر خود گذاشت آن زمان مي تواند ادعا کند که همسرش را درک کرده است.

2. شناخت روحيات و مشکلات همسر

انسان وقتي نسبته به طرف مقابل خود که همسرش باشد آشنايي نداشته و با روان شناسي او آشنا نيست، چگونه مي تواند نسبت به او درک متقابل داشته باشد. شهيد مطهري رحمه الله درکتاب حقوق زن در اسلام مي فرمايند: « سي و چهار تفاوت بين زن و مرد وجود دارد ».
کتاب زنان ونوسي و مردان مريخي کتابي است که شما را با روان شناسي زن و مرد آگاه مي کند. لذا اگر انسان خود را نمي شناسد چطور مي تواند طرف مقابل خود را بشناسد.
حضرت علي عليه السلام مي فرمايند:
« آن کس که خود را نمي شناسد چگونه ديگري را بشناسد. »(2)
3. همدلي و هماهنگي در زندگي
« ارتباط نزديک زن و شوهر با يکدگر فراتر از حرف زدن و گوش دادن است. اين ارتباط شامل قدرت هم حسي و همدلي با طرف مقابل است. بدين معنا که فرد خود را جاي همسرش بگذارد و مسايل را از ديد او نيز بنگرد تا او را بهتر درک کند.
« توانايي و قابليت همدلي در بين برخي از خانواده ها حتي بدون تلاش واقعي وجود دارد. آنان مي توانند احساس يکديگر را گاهي حتي بدون کلام درک کنند.
کساني که در خانواده به واقع با هم و در کنار هم زندگي مي کنند بايد عادت « آگاه و حساس بودن نسبت به حالات و ويژگي هاي طرف مقابل » را در خود پرورش دهند. همدلي يک آگاهي دروني از شخص يا اشخاص ديگر است که شما را به او با درک و تفاهم و هم احساسي پيوند مي دهد همان توانايي يا قابليتي که به کمک آن خستگي نوميدي و ياتوفيق و شادي را در چهره ي همسر خود حس مي کنيد، بدون آن که او درباره ي آن سخن گفته باشد، زن و مردي که داراي توانايي هم احساسي و همدلي هستند، به حقوق طرف مقابل خود احترام مي گذراند، هر چند که او نسبت به يک موقعيت مشابه عکس العمل متاوت نشان دهد.
خوشبختانه حساسيت و آگاهي نسبته به احساسات، عواطف و آرزوها و ارزشها و قابليت هاي فرد و افراد ديگر کاملاً اکتسابي است و مي توان با ممارست آن را کسب نمود ». (3)
در درک متقابل همسر، شما مي توانيد از بروز خيلي از اختلافات جلوگيري کنيد. به عنوان مثال: اگر روزي پدر او به علت بيماري در بيمارستان بستري شد و براي مراقبت، همسر شما مجبور بود دو هفته در بيمارستان در کنار تختش باشد و يا شبها را کنار او بماند، همدلي و همکاري و تفاهم ايجاب مي کند شما با اين امر مخالفت نکنيد و با همدردي و همدلي، از همسرتان بخواهيد تا بهبودي پدرش در کنار او باشد. چون ممکن است اين اتفاق براي پدر شما بيفتد و همسر شما در صورت همدلي و همکاري شما، مسلماً به شما اجازه خواهد داد که به پدرتان خدمت کنيد؛ زيرا روزهاي بد و خوب براي هر کس وجود دارد.

پي نوشت ها :

1. غررالحکم، ص 305، حديث 7075.
2. شرح غررالحکم، ج 2، ص 565.
3. دکتر شکوه توابي نژاد، خانواده و فرزندان، کتاب دوم، ص 140.

منبع مقاله :
رفيعي محمدي، علي محمد؛ (1389)، نسيم عشق: عوامل تحکيم و تزلزل خانواده، قم: انتشارات رسول اعظم ( صل الله عليه و آله و سلم )، چاپ هفتم



 

 

نسخه چاپی