خريد و نگهداري برنج

برنج بايد در جاي خشک انبار شود.حرارت عادي تابستان به برنج صدمه اي نمي زند،ولي رطوبت آن را خراب مي کند.بنابراين محل انبار کردن برنج بايد دور از هرگونه آب و رطوبت باشد. انواع آفت ها ممکن است داخل برنج شوند،از آن تغذيه کنند و لاي دانه هاي آن تخم بگذارند.براي جلوگيري از حمله اين آفت ها مي توان مقداري نمک کوبيده روي برنج
شنبه، 17 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خريد و نگهداري برنج
خريد و نگهداري برنج
خريد و نگهداري برنج

تهيه کننده: ابطحي
منبع: راسخون




نگه داري برنج:

برنج بايد در جاي خشک انبار شود.حرارت عادي تابستان به برنج صدمه اي نمي زند،ولي رطوبت آن را خراب مي کند.بنابراين محل انبار کردن برنج بايد دور از هرگونه آب و رطوبت باشد.
انواع آفت ها ممکن است داخل برنج شوند،از آن تغذيه کنند و لاي دانه هاي آن تخم بگذارند.براي جلوگيري از حمله اين آفت ها مي توان مقداري نمک کوبيده روي برنج ريخت وآن را زير و رو کرد تا لايه اي از نمک روي دانه هاي برنج را بپوشاند.هم چنين،روي ظرف برنج را بايد پارچه کشيد،تا هم بخار آب از آن خارج شود و هم آفت تازه اي داخل آن نشود.

خريد برنج:

در انتخاب و خريد برنج چند نکته زير را مي توان در نظر داشت:
برنج مانند هردانه ديگري در ابتدا مقداري آب دارد،که در روند خشکاندن و خواباندن آب آن تبخير مي شود.دانه برنج خشک فشرده و سخت است و هنگام پختن حجم آن افزايش پيدا مي کند.اين افزايش را ري کردن برنج مي نامند. از يک پيمانه برنج ري دار خوب حدود سه پيمانه چلو درمي آيد.برنج نم دار ري نمي کند،يعني مقداري از بهاي آن از بابت آبي که در آن هست پرداخته ي شود.از قديم عقيده بيشتر کدبانوها بر اين بوده است که صرفه در خريدن برنج خشک و ري دار است.گر چه بهاي آن گران تر باشدـ اين که تا چه اندازه گران تر باشد البته مسأله ديگري است.(بعضي اشخاص ري کردن برنج را به عوامل مرموزي غير از خشک بودن آن نسبت مي دهند،ولي آنچه از لحاظ آشپزي اهميت دارد اين است که برنج ممکن است ري داشته باشد يا نداشته باشد، و قاعدتاً صرفه درخريد برنج ري دار است.
برنج اعلاي انباري و خشک باريک و سخت و نيمه بلوري است و زيردندان به آساني خرد نمي شود.براي تشخيص عطر و طعم برنج يک مشت کوچک از آن را ميان کف دو دست خوب بماليد و روي آن با دهن بدميد (يا به اصطلاح «ها»کنيد)و سپس بو بکشيد:عطر برنج بايد خود را نشان دهد.همچنين، مي توان چند دانه از برنج را در دهان ريخت و جويد و مزه آن را چشيد.
همه برنج ها دانه هاي شکسته يا به اصطلاح نيم دانه دارند.نيم دانه برنج اعلا را مي توان در آش و سوپ و دمي و مانند اين ها به کار برد (بايد توجه داشته باشيم که مزه و عطر برنج در مزه آش و سوپ مؤثر است).برخي از فروشندگان نيم دانه برنج را با الک جدا مي کنند و جداگانه مي فروشند.قيمت نيم دانه هم طبعاً به جنس آن بستگي دارد.
اما هيچ برنجي از نيم دانه خالي نيست.براي تشخيص اين که برنج تا چه اندازه نيم دانه دارد کمي از آن را در کف دست بريزيد و سپس دقت کنيد که از ميان دانه ها چند درصد نيم دانه است .با اين آزمايش يک دستي برنج را هم مي توان معلوم کرد.يک دستي (يعني مخلوط نبودن)برنج بسيار اهميت دارد، زيرا که مدت پخت هر برنجي فرق مي کند،و به اين دليل برنج مخلوط را نمي توان خوب از آب درآورد.
اگر مقدار زيادي برنج مي خريد مي توانيد به رسم قديم از چند برنجي که به شما عرضه مي کند به اندازه يک خوراک بپزيد و ريخت و عطر و طعم آن را سر سفره ملاحظه کنيد،سپس براي خريد آن تصميم بگيريد.
منبع:مجله هنر آشپزي




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.