روانشناسي رنگ‌ها در خانه

هر رنگي در خانه مي‌تواند تاثيري مستقيم بر اعضاي خانواده بگذارد، شايد با آگاهي از تاثير رنگ‌ها بتوانيد فضايي نزديک به ايده‌آل‌هاي ذهنيتان خلق کنيد. رنگ‌ها مي‌توانند آرامش بخش، خوشحال‌کننده يا حتي اشتهاآور باشند. از سوي ديگر، رنگ‌ها ممکن است کسل‌کننده باشند و يا حتي به تنش‌هاي عصبي منجر شوند. براي ايجاد محيطي آرام و دلپذير معمولا از رنگ‌هاي روشن استفاده مي‌شود. در محيط‌هايي كه بيشتر با آنها سر و كار داريم و همچنين در مكان‌هاي پررفت‌وآمد، از رنگ‌هايي
سه‌شنبه، 25 اسفند 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روانشناسي رنگ‌ها در خانه
روانشناسي رنگ‌ها در خانه
روانشناسي رنگ‌ها در خانه






روانشناسي رنگ‌هاي سبز، نارنجي، آبي، قرمز و زرد

هر رنگي در خانه مي‌تواند تاثيري مستقيم بر اعضاي خانواده بگذارد، شايد با آگاهي از تاثير رنگ‌ها بتوانيد فضايي نزديک به ايده‌آل‌هاي ذهنيتان خلق کنيد.
رنگ‌ها مي‌توانند آرامش بخش، خوشحال‌کننده يا حتي اشتهاآور باشند. از سوي ديگر، رنگ‌ها ممکن است کسل‌کننده باشند و يا حتي به تنش‌هاي عصبي منجر شوند. براي ايجاد محيطي آرام و دلپذير معمولا از رنگ‌هاي روشن استفاده مي‌شود. در محيط‌هايي كه بيشتر با آنها سر و كار داريم و همچنين در مكان‌هاي پررفت‌وآمد، از رنگ‌هايي استفاده مي‌شود كه ته رنگ سفيد دارند؛ به اين معنا كه هر رنگي همراه با مقدار محسوسي از رنگ سفيد به کار گرفته مي‌شود تا رنگ نهايي، رنگ روشني باشد. از ديدگاه روانشناسي رنگ، رنگ‌هاي روشن و رنگ‌هاي داراي ته رنگ سفيد در دراز‌مدت باعث خستگي و يكنواختي نمي‌شوند و القاكننده حسي خوب و دلپذير هستند.اما در كنار رنگ‌هاي آرام و روشن، رنگ‌هاي ديگري هم هست كه القا كننده حس خوبي نيست و ممكن است در دراز مدت بسيار خسته كننده وكسالت‌آور باشد و حتي بر روابطمان تاثير بگذارد. اين دسته از رنگ‌ها، رنگ‌هايي هستند با ته رنگ مشكي.

روانشناسي رنگ‌ها در خانه

رنگ سبز

رنگ سبز در زير مجموعه رنگ‌هاي سرد قرار دارد. اين رنگ نماد تولد، زندگي و بخشندگي است. کارشناسان بر اين باورند که اين رنگ براي اتاق‌هاي آفتاب‌گير يکي از بهترين گزينه‌هاست. اگر محيط‌هاي شلوغ و نامنظم با روحيه شما سازگاري ندارد از اين رنگ براي تعديل فضا و آرام کردن محيط استفاده کنيد. رنگ سبز مي‌تواند حس تعادل، هماهنگي، ايمني، شور و نشاط را در محيط برقرار کند. اگر مي‌خواهيد خانه‌اي آراسته، آرام و وسيع داشته باشيد بهتر است از اين رنگ استفاده کنيد. اگر آدمي گوشه‌گير و منزوي هستيد بهتر است رنگ سبز را براي خانه‌تان انتخاب کنيد، زيرا که بسياري از کارشناسان بر اين باورند که رنگ سبز در بهتر شدن روابط عمومي تاثيرگذار است. البته بايد در نظر داشته باشيد که تاثير اين رنگ‌ها در زمان طولاني مشخص مي‌شود. اين رنگ را مي‌توانيد در اتاق نشيمن، اتاق خواب و اتاق پذيرايي استفاده کنيد. استفاده از رنگ سبز روشن همراه با بافت‌هاي چوبي خود رنگ در محيط‌هاي کار بسيار توصيه مي‌شود، زيرا علاوه بر برقراري آرامش براي کارکنان، باعث خلق فضاي آرام نيز مي‌شود. اگر از آن دسته افرادي هستيد که شخصيتي محافظه‌کارانه داريد و مي‌خواهيد که اعصابي قوي و محکم داشته باشيد بهتر است اين رنگ را در مکاني که بيشتر وقت خود را در آن‌جا سپري مي‌کنيد استفاده کنيد، چرا که اين رنگ باعث تشديد برخي از خصوصيات شخصيتي و حس‌هاي شما مي‌شود. اگر دچار يکنواختي و روزمرگي هستيد، بهتر است با تغيير رنگ اتاق خواب‌تان به رنگ سبز سرزندگي و شادابي را دوباره به خودتان هديه کنيد. يکي از مثال‌هايي که تاکيدي بر آرامش‌بخشي رنگ سبز دارد اين است که بازيگرهاي معروف دنيا قبل از اينکه روي صحنه به بازيگري مشغول شوند ساعتي را در اتاق سبز رنگ براي گريم، استراحت و تمرين مي‌گذرانند تا از اضطراب و استرس‌شان کاسته شود.

روانشناسي رنگ‌ها در خانه

رنگ نارنجي

نارنجي از دسته‌ رنگ‌هاي گرم است. اين رنگ نماد فراواني، تحرک، شجاعت، نشاط و خوش‌آمدگويي است. اگر به دنبال فضايي صميمي، سرگرم کننده و پر از آسايش مي‌گرديد بهتر است اين رنگ‌ را براي فضاي زندگي‌تان انتخاب کنيد. يکي از مهم‌ترين آثار اين رنگ در طولاني مدت بر افراد اين است که بهبود دهنده رفتارهاي اجتماعي و کاهش دهنده خصومت است. اين رنگ علاوه بر نشاط بخش بودن ضد افسردگي هم است، تا آنجا که بسياري از روانشناسان پوشيدن لباس‌هاي نارنجي و تغيير رنگ فضاي زندگي به نارنجي را توصيه مي‌کنند. اين رنگ از دسته رنگ‌هاي پيش‌رونده است يعني استفاده از اين رنگ در فضاهاي بزرگ و وسيع باعث مي‌شود که آن فضا کوچک‌تر و صميمي‌تر به نظر رسد. استفاده از اين رنگ در راهرو‌هاي ورودي خانه، اشاره به مهمان‌نوازي شما دارد چرا که اين رنگ براي خوش‌آمدگويي بهترين گزينه است. استفاده از اين رنگ در اتاق خواب و اتاق ناهارخوري فضاي عاطفي و پرنشاطي را خلق مي‌کند.

روانشناسي رنگ‌ها در خانه

رنگ آبي

رنگ آبي از دسته رنگ‌هاي سرد است. اين رنگ نماد تازگي، صلح، آزادي، آرامي و سلامت است. اين رنگ براي آن دسته از خانه‌هايي که به شدت آفتاب‌گير هستند بسيار توصيه مي‌شود چرا که با القاي حس سرما، دماي اتاق تعديل مي‌شود و فضايي با دماي متعادل به وجود مي‌آيد. اين رنگ مي‌تواند کاهنده تعداد تنفس باشد به همين دليل به کساني که داراي استرس و فشارهاي عصبي هستند، توصيه مي‌شود که از اين رنگ در فضاي خانه و محيط‌هاي کاري استفاده کنند. اگر از آن دسته افرادي هستيد که خانه‌اي وسيع، آرام و خلوت را دوست داريد به شما توصيه مي‌شود که از اين رنگ در فضاي خانه استفاده کنيد. به طور معمول طرفداران اين رنگ افرادي زيرک، وفادار، برون‌گرا و صادق هستند. استفاده از رنگ آبي روشن براي اتاق کودکان و اتاق خواب بسيار توصيه مي‌شود چرا که اين رنگ به شدت آرامش‌بخش است. اگر در مکاني از خانه از رنگ قرمز استفاده کرديد که مي‌خواهيد مقداري از ميزان شدت آن کاسته شود، فقط کافيست که در کنار آن از رنگ آبي استفاده کنيد.

روانشناسي رنگ‌ها در خانه

رنگ قرمز

قرمز از دسته رنگ‌هاي گرم است. اين رنگ نماد هيجان، توانگري، عشق و افراط است. اين رنگ مي‌تواند به هضم مواد غذايي کمک کند به همين دليل در رستوران‌ها و فست‌فودها از اين رنگ استفاده مي‌شود. شما هم مي‌توانيد از طيف رنگ‌هاي قرمز براي فضاي ناهارخوريتان استفاده کنيد. قرمز رنگي انرژي‌زا و نيرو بخش است. تحقيقات نشان داده‌است که استفاده طولاني‌مدت از اين رنگ باعث بروز پرخاشگري و ايجاد حرکات تکانه‌اي در افراد مي‌شود. اين رنگ مي‌تواند آثاري مانند افزايش تعداد تنفس در افراد به وجود آورد. رنگ قرمز در کنار نورپردازي زرد مي‌تواند تشديد کننده رنگ پوست باشد. اگر مي‌خواهيد فضايي گرم و صميمي و پر از هيجان داشته باشيد کافيست که تنها يکي از ديوارهاي فضاي نشيمن و يا اتاق خواب را به اين رنگ در آوريد.

روانشناسي رنگ‌ها در خانه

رنگ زرد

زرد از دسته رنگ‌هاي گرم است. اين رنگ نماد خلاقيت، اميدواري، مثبت‌گرايي و احتياط است. اگر اتاق کوچک و تاريکي داريد رنگ زرد يکي از بهترين گزينه‌هايي است که مي‌توانيد براي روشن ساختن و وسيع‌تر نمايان کردن اين فضا استفاده کنيد. رنگ زرد در کنار هر منبع نور ديگري مي‌تواند منبع نور جداگانه‌اي محسوب شود. بر اساس پاره‌اي از تحقيقات کارشناسان به اين نتيجه رسيدند که قرار گرفتن طولاني مدت در کنار رنگ زرد باعث تقويت حافظه و تحريک گردش خون مي‌شود. اين رنگ به شدت اشتهاآور است. اگر فضايي گرم، پر از انرژي و شادي‌بخش مي‌خواهيد بهتراست اين رنگ را انتخاب کنيد. اين رنگ براي آشپزخانه‌ها و راهروها يکي از بهترين گزينه‌هاي انتخابي است. قرار گرفتن در کنار رنگ زرد براي مدت طولاني مي‌تواند به مثبت‌گرايي و خوش‌بيني شما کمک کند.
منبع:www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.