چگونه مطالعه کنیم ؟ (8) تعیین هدف

مفهوم ضمنی هر هدفی که تنظیم می کنید، آرزو (عزم) شما برای انجام آن است، لذا برای هدف درسی می توانید از افراد امین به خصوص مشاوران کمک بگیرید.
سه‌شنبه، 22 فروردين 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه مطالعه کنیم ؟ (8) تعیین هدف
هدف چیزی است که شما می خواهید به آن دست یابید. هدف کوتاه مدت چیزی است که می خواهید زود به آن دست یابید. نمونه های هدف کوتاه مدت چیزهایی مثل تمام کردن تکالیف و عملکرد خوب در امتحان فردا هستند.

هدف بلند مدت چیزی است که می خواهید در زمانی طولانی تر به آن دست یابید. مثال های هدف بلند مدت مواردی مثل پاس کردن یک ترم و نوشتن یک مقاله هستند
.

آیا مطمئنید روشی که در حال حاضر کتاب یا جزوه درسی خود را  مطالعه می کنید، از آنها چیزی در ذهنتان باقی می ماند؟ یا دچار استرس می شوید، زیرا نمی توانید در مدت زمان کوتاهی، انبوهی از اطلاعات را بخاطر بسپارید؟

آگاهی، شناخت و استفاده از “روش های مدیریت زمان و مطالعه موثر” به شما کمک می کند، بیشترین اطلاعات را در حافظه خود نگهدارید. می توانید با اتخاذ یک راهبرد جدید و استفاده از تکنیک های مطالعه، مطالعه موثرتری داشته باشید. در  ادامه قصد دارم، تعدادی از این تکنیک ها را با شما به اشتراک بذارم. امید است از این تکنیک ها برای مطالعه موثر استفاده کنید.
 
برای تنظیم اهداف مناسب، حتماً باید بدانید چه چیزی برای شما مهم است که تمامش کنید. سپس باید اهدافی خاص و کاملاً شفاف تنظیم کنید. اگر اهدافی شفاف نداشته باشید، تلاش شما جهت و مکان درست را از دست می دهد. اهدافتان را بنویسید تا سندی از آنها داشته باشید.

درخت اهداف :

هر هدفی که تنظیم می کنید باید بیان کننده ی چیزی که شما انجام خواهید داد و زمانی که آن را به انجام می رسانید، باشد. مفهوم ضمنی هر هدفی که تنظیم می کنید، آرزو (عزم) شما برای انجام آن است.

مثلاً هدف برای یک مقاله تحقیقاتی می تواند این چنین بیان شود: من جمع آوری اطلاعات مقاله تحقیقی را تمام می کنم (نشان دهنده ی عزم شما و کاری که انجام خواهید داد) تا بیستم شهریور ماه (زمانی که آن را تمام می کنید)
.

چگونه مطالعه کنیم ؟ (8) تعیین هدف

ویژگی های هدف مناسب :

اهداف شما باید :

1- در حد توانایی ها و مهارت های شما باشد :
دانستن قوت ها و ضعف های شما به شما در تنظیم اهدافی که می توانید تکمیل شان بکنید کمک خواهد کرد.

2- واقع بینانه باشد :
تنظیم هدفی مبنی بر یادگیری املای 3 لغت جدید در هر روز واقع بینانه است. تلاش برای یادگیری املای 50 لغت جدید در یک روز غیر واقع بینانه است.

3- انعطاف پذیر باشید :
برخی مواقع اوضاع آن طوری که شما پیش بینی می کنید، پیش نمی رود و شاید برای شما لازم شود، اهداف خود را تغییر دهید. باید آن قدر انعطاف پذیر باشید که وقتی تشخیص دادید تغییری نیاز است، آماده شوید تا تغییر را اعمال کنید.

4- قابل اندازه گیری باشد :
مهم است که بتوانید پیشرفت تان را به سمت یک هدف اندازه بگیرید. به ویژه این که بدانید چه زمانی به هدف دست یافته اید و نیازی به ادامه دادن بیشتر نیست، مهم است. ناتوانی در اندازه گیری میزان پیشرفت به سمت هدف و تشخیص تکمیل شدن آن، موجب تلاشی می شود که در جهت درست قرار نمی گیرد و تلف می شود.

5- تحت کنترل شما باشد :
به غیر از وقتی که به عنوان بخشی از یک گروه کار می کنید، به انجام رساندن هدفتان نباید به دیگر دانش آموزان بستگی داشتنه باشد. شما می توانید آن چه را که انجام می دهید، کنترل کنید، اما برای کاری که دیگران انجام می دهند کنترل کمی دارید یا اصلا کنترلی ندارید.

شما ممکن است کاری را که باید انجام دهید را به پایان برسانید و انجامش دهید، اما اگر دیگران انجام ندهند، شما هم هدف تان را به انجام نمی رسانید
.

خیلی مواقع ، معلمان شما ، پدر و مادرتان و مشاورانتان برای شما هدف تنظیم می کنند. وقتی چنین کاری می کنند ، حرفشان را قبول کنید. آنها می دانند که چه چیزی برای شما مهم است و نگران موفقیت شما هستند.

همچنین می توانند به شما کمک کنند که اهدافی را که برایتان تنظیم می کنند، به انجام برسانید البته فراموش نکنید چنین کاری تا قبل از دانشگاه نهایتاً جواب می دهد. تنظیم هدف کلی زندگی به عهده خود شماست.

برای هدف درسی می توانید از افراد امین به خصوص مشاوران کمک بگیرید. اهدافی را در مدرسه تنظیم کنید که به شما جهت درست را بدهد و شما را به سمت موفقیت هدایت کند
.

چگونه مطالعه کنیم ؟ (8) تعیین هدف

فوت و فن‏ قبل از مطالعه موثر

اول، باید شرایط لازم را در بدن و محیط خارجی خود ایجاد کنید تا مطالب را موثرتر یاد بگیرید و حفظ کنید.

 
خوب بخوابید:
یک مطالعه اخیر نشان داد که بین نمرات و میزان خواب دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد. با این حال، این فقط به معنای داشتن 8 ساعت کامل خواب قبل از یک آزمون بزرگ نیست. موضوع مهمتر و حتی بیشتر ، خواب کافی داشتن برای چند شب قبل از انجام بخش عمده مطالعه است.
 
محیط مطالعه خود را تغییر دهید:
مطالعات نشان می دهد تغییر محیط مطالعه می تواند عملکرد بخاطرآوری را افزایش دهد. به جای اینکه هر روز در خانه مطالعه کنید، هر هفته یک مکان جدید را امتحان کنید یا به کتابخانه بروید. تغییر در مناظر می تواند حافظه و سطح تمرکز شما را بهبود بخشد.
 
محیطی که مطالعه می کنید را از یاد نبرید:
اگر در خانه یا کتابخانه یا کافه ای فضای خوبی دارید که مطمئنید مکان و شرایط خوبی برای شماست، منطقی است که وقتی تحت فشارید، این شرایط و محیط از یاد نبرید.
 
به موسیقی آرام بخش گوش دهید:
می توانید هر موسیقی را که دوست دارید گوش دهید، اما بسیاری معتقدند که موسیقی های کلاسیک و بدون کلام، شرایط خوبی را برای مطالعه ایجاد می کنند و می تواند به تمرکز شما کمک کنند. آهنگ های دارای متن می توانند باعث حواس پرتی شوند.
 
عوامل حواس پرتی را از بین ببرید:
با خاموش کردن تلفن و هرگونه صدای پس زمینه آزاردهنده مانند تلویزیون یا رادیو، حواس پرتی را از بین ببرید. با خود عهد و پیمان ببندید تا اتمام مطالعه، از بررسی شبکه های اجتماعی خودداری می کنید.
 
از میان وعده غذایی سالم استفاده کنید:
قهوه و آب نبات باعث سرحالیه موقتی شما می شود و مشکل قند خون ایجاد می کند. برای انرژی بهتر و پایدارتر، میان وعده های سالم مانند نان و پنیر، خرما، سیب، کشمش، مویز یا آجیل را امتحان کنید.


نویسندگان :
دکتر منگروم ، دکتر استری چارت

مترجم : محمود کریمی شرودانی
منبع : راسخون


منبع انگلیسی مقاله : How-to-study.com


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.