یافته های جدید در مورد تولید مثل مورچه

محققان به تازگی یافته های عجیبی در مورد تولید مثل و جنیست مورچه های آمازونی برخورد ه اند ... به گزارش بی بی سی گونه ایی از مورچه های آمازونی تنها دارای جنس ماده هستند و مورچه ملکه برای تولید مثل خود را به صورت همسان شبیه سازی می کند. این اولین باری است که چنین گونه ای در مورچه ها یافت شده است.
پنجشنبه، 19 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یافته های جدید در مورد تولید مثل مورچه

یافته های جدید در مورد تولید مثل مورچه
یافته های جدید در مورد تولید مثل مورچه


 

تهیه و تنظیم: محمد دهقانی




 
محققان به تازگی یافته های عجیبی در مورد تولید مثل و جنیست مورچه های آمازونی برخورد ه اند ... به گزارش بی بی سی گونه ایی از مورچه های آمازونی تنها دارای جنس ماده هستند و مورچه ملکه برای تولید مثل خود را به صورت همسان شبیه سازی می کند. این اولین باری است که چنین گونه ای در مورچه ها یافت شده است. گفتنی است که این مورچه ها همچنین یک نوع قارچ را کشت می دهند که آن نیز بدون تولید مثل تشکیل می شود. آنا هیملر از دانشگاه آریزونا که رهبری این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشته است در گفتگو با بی بی سی یافته های تیمش را توضیح داده است. وی می گوید که با شناسایی و تحلیل DNA این گونه از مورچه که Mycocepurus Smithii نام دارد، ثابت شد که تمام مورچه ها، گونه شبیه سازی شده همسان مورچه ملکه هستند .

یافته های جدید در مورد تولید مثل مورچه

دکتر هیملر در ادامه تحقیقاتش دریافته است که مورچه های ماده این گونه توانایی تولید مثل جنسی ندارند و اندام تناسلی آن ها در پی تکامل ژن ها از بین رفته است. مقاله تحقیقاتی این تیم که در ژورنال Royal Society B منتشر شده است توضیح می دهد که تکثیر بدون تولید مثل در جنس نر در بعضی از حشرات رایج است ولی این امر در مورچه های ماده کاملاً نادر می باشد .
دکتر هیملر در این باره می گوید: "مورچه ها انواع مختلف تولید مثل دارند ولی روش این گونه تکامل نادری داشته است." وی در ادامه می افزاید که دلیل تکامل این روش را می توان در فواید آن برای مورچه های ماده یافت.
"با این روش در انرژی و غدا صرفه جویی می شود و به همین دلیل هم تعداد جنس ماده از 50 درصد در پایان فصل تولید مثل به 100درصد افزایش یافته است."
البته فواید گوناگونی جنسیتی بیشتر از فواید تولید تک جنسی است. به این ترتیب که جنس نر در مقابل تعدادی از مخاطرات طبیعی مقاوم تر است یا برعکس. همین امر احتمال بقای گونه ها در طبیعت را افزایش می دهد. و یا اگر در همین گونه مورچه، ملکه به نوعی بیماری یا نقص عضو گرفتار شود تمام مورچه های تولید شده نیز همین بیماری یا نقص عضو را به ارث می برند .
خاصیت اصلی این مورچه ها که دکتر هیملر و تیمش را به مطالعه این گونه از مورچه علاقه مند کرده است، توانایی بالای آن ها در کشت قارچ و ذخیره آن است. وی می گوید که مورچه ها کشت و زراعت را سال ها قبل از انسان ها کشف کردند؛ حدوداً 80 میلیون سال پیش. این مورچه ها همه چیز از جمله برگ درختان، اجساد حشرات و موجودات زنده را از سطح جنگل جمع آوری می کنند و از قارچ ها تولید شده آن ها به عنوان غدا استفاده می کنند .
ارسال توسط کاربر محترم سایت : mohamad66



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.