بقعه متبركه امامزاده فضه خاتون(س)

اين امامزاده در حدود يك كيلومتري شمال مسجد جامع دماوند و در محله روح افزاي اين شهر واقع شده است. آن حضرت از نوادگان امام موسي كاظم(ع)است. بناي بقعه ايشان برجي است كه نماي بيروني آن دايره اي شكل و نماي داخلي آن هشت ضلعي است. كليه سطوح خارجي بناي اصلي با ملات سيمان سفيد و نماي داخلي آن با گچ
پنجشنبه، 17 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بقعه متبركه امامزاده فضه خاتون(س)

بقعه متبركه امامزاده فضه خاتون(س)
بقعه متبركه امامزاده فضه خاتون(س)


 






 
اين امامزاده در حدود يك كيلومتري شمال مسجد جامع دماوند و در محله روح افزاي اين شهر واقع شده است. آن حضرت از نوادگان امام موسي كاظم(ع)است. بناي بقعه ايشان برجي است كه نماي بيروني آن دايره اي شكل و نماي داخلي آن هشت ضلعي است. كليه سطوح خارجي بناي اصلي با ملات سيمان سفيد و نماي داخلي آن با گچ اندوده شده است. با توجه به شواهد و مدارك مربوط به معماري اين بنا، قدمت آن احتمالاً به قرن ششم يا هفتم هجري بر مي گردد. فضاي پيرامون اين بقعه به ويژه در فصل بهار داراي مناظر طبيعي بسيار زيبايي است.

بقعه متبركه امامزاده عيسي(ع)
 

از فاصله 13 كيلومتري جاده آبسرد به ايوانكي، جاده اي به سمت و چپ و رو به شمال شرق منشعب مي گردد كه پس از طي 5 /2 كيلومتر به روستاي زيارت ختم مي گردد. امامزاده عيسي(ع)در مركز روستاي زيارت قرار گرفته است. بناي اين امامزاده شامل دو اتاق نسبتاً بزرگ است كه در جهت شرقي-غربي يكديگر واقع شده اند. بناي شرقي به عنوان نمازخانه و بناي غربي محل اصلي بقعه است. با توجه به تركيب كلي بنا و آثار و شواهد معماي روستا، قدمت بقعه امامزاده عيسي(ع)روستاي زيارت به زمان صفويه باز مي گردد.

بقعه متبركه امامزاده فضه خاتون {فضه شيرين}(س)
 

اين امامزاده در جنوب غربي روستاي مراء دماوند و در ميان باغات اطراف روستا قرار گرفته است. بناي اين امامزاده در ابتدا از سنگ و گل بوده، كه چند سال قبل تخريب شده و بناي فعلي امامزاده، با پلان دايره اي شكل به تقليد از بناي قبلي ساخته شده است. با توجه به سفالهاي ياد شده از محل، احتمالاً قدمت بناي قبلي اين امامزاده به دوران صفويه باز مي گردد.

بقعه متبركه امامزاده فضه خاتون(س)

منبع:نشريه روشنان، شماره12



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.